محمدعلی زلفیگل در پنجاه و هشتمین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور که امروز در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، در خصوص نگاه سیستماتیک در دانشگاههای کشور اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل توزیع نامتوازن استعدادها و تبدیل شخصیت علمی کشور به شخصیت کاریکاتوری شاهد تغییر اقلیم آموزشی در کشور هستیم که دلیل آن جایگزینی هدایت تحمیلی با هدایت تحصیلی است.
وی با اشاره به دلایل هدایت تحمیلی افزود: داوطلبان به جای اینکه بر اساس علاقه ذاتی خود انتخاب رشته کنند، بر اساس آینده شغلی رشته را انتخاب میکنند. ریشه این تغییر اقلیم آموزشی آینده شغلی است. داوطلبان رشتهای را انتخاب میکنند که اطمینان داشته باشند پس از فارغالتحصیلی شغل مناسبی در آن پیدا میکنند.
وزیر علوم بیان کرد: شرکت بیش از ۵۷۰ هزار نفر در کنکور رشته علوم تجربی به دلیل علاقه ذاتی داوطلبان به آن رشته نیست، بلکه به این دلیل است که آینده شغلی آنان در آن رشته تضمین میشود. این اتفاق برای دانشگاه فرهنگیان نیز رخ داده و رتبههای عالی وارد این دانشگاه میشوند؛ البته خرسندیم که نخبهها معلم شوند، اما نگرانیم که استعدادها در رشتههای مختلف توزیع نشوند.
زلفیگل تصریح کرد: برای مدیریت اقلیم آموزشی کشور، یک عزم فرابخشی لازم است. اگر حاکمیت تلاش کند که هر کسی با تحصیل در هر رشتهای، شغل متناسب با آن را پیدا کند، داستان فرق خواهد کرد. تا زمانی که عمدهترین مشکل کشور ما بیکاری باشد این هدایت تحمیلی بر اقلیم آموزشی کشور حکمفرما خواهد بود؛ تمام امکانات کشور برای ایجاد شغل در تمام رشتههای تحصیلی باید بسیج شود.
وی ادامه داد: تغییر اقلیم آموزشی، اقلیم فرهنگی را هم تغییر داده است. افراد وقتی وارد دانشگاه دولتی یا خصوصی میشوند باید کارجو بار بیایند. فارغالتحصیلان نباید انتظار داشته باشند که وقتی مدرک میگیرند، حتما یک شغل و صندلی دولتی نصیبشان شود.
وزیر علوم با اشاره به اینکه شاید در آموزش عالی بحث مهارت محوری را مدنظر قرار ندادیم، عنوان کرد: برای اینکه این مشکل برطرف شود نیاز به یک عزم فرابخشی داریم. تا زمانی که این عزم فرابخشی حاکم نشود همین آش است و همین کاسه. وقتی میخواهیم محتوای آموزشی دانشگاهها مهارتمحور شود باید تمام امکانات را در اختیار دانشجویان قرار دهیم.
زلفیگل بیان کرد: امیدوارم با گفتوگو و تعامل، نمایندگان و دولتمردان را متقاعد کنیم تا قوانینی را تصویب کنند که آینده شغلی دانشجویان تضمین شود و سایر وزارتخانهها با وزارت علوم هماهنگ شوند. اگر وزارت بهداشت آموزش موفقی دارد به این دلیل است که بیمارستانها و بستر کارش در اختیار خودش قرار دارد.
انتهای پیام