لاوروف در هانوی خواستار تلاش برای حفاظت از قوانین بین‌المللی شد

وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) از تمامی کشورها در جهان خواست تا برای حفاظت از قوانین بین‌المللی تلاش کنند چرا که جهان به شکل پیچیده‌ای در حال تکامل است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان دیدارش با بوی تان سون، همتای ویتنامی‌اش در هانوی مطرح شد.

این اظهارات لاوروف در حالی مطرح می‌شود که روسیه از سوی کشورهای غربی به نقض قوانین بین‌المللی به خاطر حمله‌اش به اوکراین متهم شده است. رهبران اتحادیه اروپا از مسکو خواسته‌اند تا از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری که تاکید کرده روسیه باید از اوکراین خارج شود، تبعیت کند.

لاوروف در این دیدار گفت: ویتنام یکی از شرکای کلیدی روسیه در مجمع کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) است و روابط دو کشور بر مبنای تاریخ و مبارزه مشترک‌شان برای عدالت بنا شده است.  

ویتنام و روسیه از دوران جماهیر شوروی روابط نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند و هانوی تاکنون حمله روسیه به اوکراین را محکوم نکرده است.

سفر لاوروف به هانوی در حالی صورت گرفته که این دو کشور دهمین سالروز "شراکت استراتژیک" جامع‌شان را جشن می‌گیرند.

این سفر همچنین پیش از سفر لاوروف به اندونزی برای شرکت در نشست وزرای امور خارجه گروه ۲۰ در اواخر هفته جاری صورت گرفته است.

لاوروف گفت که از هرگونه تلاش کشورهای غربی برای جلوگیری از شرکت وی در نشست آتی وزیران گروه ۲۰ بی اطلاع است. وی افزود: ما از طرف اندونزیایی هم برای شورای وزیران خارجه که فردا در بالی افتتاح می شود و هم برای نشست آتی [G۲۰] در نوامبر دعوت داریم. اگر این تلاش ها وجود داشت، رهبری اندونزی به آنها پاسخ نداده است.

روسیه قصد دارد در نشست آتی وزرای خارجه گروه ۲۰ موضوعاتی را مطرح کند که در دستور کار این سازمان قرار دارد. لاوروف افزود: "گروه ۲۰ دستور کار خود را خواهد داشت و ما مسائل مربوط به آن دستور کار را بررسی خواهیم کرد. در مورد جلسات [دوجانبه]، درخواست هایی وجود داشته است، جلساتی نیز وجود خواهد داشت."

وزرای خارجه گروه ۲۰ پنجشنبه و جمعه در بالی گرد هم می آیند.

لاوروف همچنین روز سه‌شنبه به مغولستان رفت و با رهبران این کشور از جمله همتای مغولی خود دیدار کرد؛ سفری که با هدف جلب حمایت در بحبوحه انزوای دیپلماتیک کشورش توسط غرب به خاطر حمله به اوکراین صورت گرفت.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش در هانوی گفت، اظهارنظرهای کی‌یف مبنی بر اینکه روسیه برای مختل کردن روند ارسال تسلیحاتی اقدام به بمباران اوکراین می‌کند، رد کرده و گفت این چیزی "جز دروغ" نیست.  

او درخصوص ادعاهای اوکراین گفت: کوتاه عرض کنم که آنها دروغ می‌گویند. و حقایق مشخص است، حقایق را هر روز وزارت دفاع ما منتشر می‌کند.

لاوروف همچنین گفت که کشورهای غربی باید مسوولیت خودشان را در مرگ غیرنظامیان در دونباس و دیگر بخش‌های اوکراین درک کنند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۵ تیر ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401041510391
  • خبرنگار : 71477