دکتر بختیار شعبانی ورکی در گفت و گو با ایسنا، با اعلام برگزاری پنجاه و هشتمین نشست معاونان آموزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی سراسر کشور، آن را اولین نشست حضوری در دولت جدید معرفی کرد که چهارشنبه ۱۵ و ۱۶ تیرماه ۱۴۰۱ در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار میشود.
وی با تاکید بر اینکه دستور کار این نشست طرح تحول آموزش عالی کشور است، افزود: در این نشست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاون آموزشی وزیر، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی مدیران ستادی وزارت علوم شرکت خواهند کرد.
معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به این سوال که مهمترین دستورکارهای این نشست چه خواهد بود، گفت: یکی از موارد مهم این نشست نحوه پذیرش دانشجویان دوره دکترا است.
وی با اشاره به کاستیهای هر یک از مدلهای غیر متمرکز و نیمه متمرکز در پذیرش دانشجویان دکترا همچون محقق نشدن برابری فرصتهای آموزشی در شیوه غیرمتمرکز، کاهش نقش دانشگاهها در شیوه نیمه متمرکز و استاندارد نبودن سؤالات، پر رنگ بودن نقش آزمونهای عمومی نسبت به آزمون های اختصاصی در شیوه نیمهمتمرکز، بر اتفاق نظر بیشتر دانشگاهها، بهویژه دانشگاهای برتر کشور بر افزایش نقش دانشگاهها در پذیرش دانشجویان دوره دکترا تأکید کرد.
شعبانی تصریح کرد: براساس مطالعات انجام شده و پشتوانه تحقیقاتی لازم است یکبار دیگر روند برگزاری و شیوه پذیرش دانشجویان دوره دکتری مورد تجدید نظر قرار گیرد و در بهترین حالت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میتواند با تقدیم لایحهای جدید به مجلس و در سریع ترین حالت با برداشت موسع از قانون سال ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی، شرایط را برای بهبود شیوه پذیرش دانشجویان دکتری فراهم کند.
معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد چگونگی مواجهه آموزش عالی کشور با فناوریهای نوین را از دیگر بحثهای مهم این نشست عنوان کرد.
وی با تاکید بر تجربه سه سال آموزش الکترونیکی در دوره کرونا و دستاوردهای آن از فراهم شدن زیرساختهای فناوری نوین در آموزش برای اساتید و دانشجویان گفت: ما نمی توانیم این تجربیات را کنار بگذاریم و به گذشته برگردیم، ناگزیریم از این تجربیات در ادامه زندگی استفاده کنیم.
وی با اشاره به لزوم اعتبارسنجی سناریوهای مختلف موجود با توجه به زمان کمی که تا مهرماه باقی مانده است، بر ضرورت استفاده از دستاوردهای آموزش الکترونیکی در آموزش حضوری تأکید کرد.
شعبانی با اشاره به اینکه بیانیه اختتامیه کلیدیترین دستاورد این نشست خواهد بود، گفت: چراکه این بیانیه جهتگیریهای آینده آموزش عالی کشور را در عرصه آموزش و معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی تا حدی مشخص میکند و براساس آن فعالیتهای جدیدی را میتوان شکل داد.
شایان ذکر است که در این نشست ۹ کارگروه تخصصی با عنوانهای «بررسی و تفویض اختیارات وفق برنامه آموزش عالی»؛ «تحول در برنامهریزی آموزشی با تمرکز بر علوم انسانی – اسلامی»؛ «تحول در نظام جذب و پذیرش دانشجو با رویکرد تقاضا محوری و حل مسئله و جذب نخبگان»؛ «اصلاح فرآیندهای آموزشی(کالبدی، ساختاری و محتوایی) و کیفیسازی آموزش»؛ «ساماندهی، مأموریتگرایی و آمایش رشتهها و محتوای دروس»؛ «تحول در بکارگیری و بهرهمندی از ظرفیت نخبگان، دیپلماسی علمی و فناوریهای نوظهور»؛ «تحول در رویکردهای مهارتی و اشتغال آفرین در نظام آموزشی دانشگاهها»؛ «آموزش الکترونیکی، مجازی و آموزشهای مبتنی بر فناوریهای جدید»؛ «تحول، ساماندهی و اصلاح فرآیندها در آموزش عالی غیر دولتی» به صورت همزمان و موازی در کانون اجلاس مجتمع فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار میشوند.
انتهای پیام