مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد خبر داد

صادرات ۵۰ درصد تولید گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای اسدآباد به خارج از کشور

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد از صادرات ۵۰ درصد تولید گوجه‌فرنگی‌ گلخانه‌ای این شهرستان به خارج از کشور خبر داد.

محمدکرم مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه اسدآباد از جمله پیشگامان تولید گوجه فرنگی استان همدان به شمار می‌رود، اظهار کرد: سالیانه به طور میانگین ۳۰۰۰ تن گوجه فرنگی در سطح گلخانه‌های این شهرستان در حال تولید بوده که نیمی از این محصول تولید شده گلخانه‌های اسدآباد به خارج از کشور از جمله روسیه صادر می‌شود.

وی با اشاره به کشت گوجه فرنگی در این شهرستان به صورت گلخانه‌ای و غیرگلخانه‌ای یادآور شد: در بحث کشت گلخانه‌ای گوجه‌فرنگی در حال حاضر ۳۲ واحد فعال گلخانه‌ای در شهرستان وجود دارد که از این تعداد واحد ۲۹ واحد در پردیس گلخانه‌ای موسی آباد و سه واحد به صورت شخصی هستند.

مرادی با بیان اینکه مصرف آب در تولید هر کیلو گوجه فرنگی در گلخانه‌ها به یک دوازدهم کاهش دارد، گفت: مصرف آب برای تولید هر کیلو گوجه فرنگی در خارج از گلخانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ لیتر بوده و این در حالیست که این میزان مصرف در تولید گوجه فرنگی گلخانه‌ای برای هر کیلو محصول گوجه فرنگی تنها ۲۵ لیتر است.

پیش بینی برداشت ۱۸ هزار تن گوجه فرنگی از مزارع اسدآباد

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اسدآباد در ادامه از پیش بینی برداشت ۱۸ هزار تن گوجه فرنگی از مزارع این شهرستان خبر داد و افزود: سطح زیرکشت گوجه فرنگی امسال شهرستان ۵۰۰ هکتار بوده که  به صورت نشایی کشت شده و پیش بینی بر آن است‌ از این‌ میزان سطح ۱۸ هزار تن محصول برداشت شود.

وی برداشت محصول از هر هکتار سطح زیر کشت گوجه فرنگی شهرستان را به طور میانگین ۴۵ تن برشمرد و افزود: از ۵۰۰ هکتار کشت گوجه فرنگی شهرستان ۱۳۰ هکتار به آبیاری قطره ای تجهیز بوده و مابقی نیز به صورت سنتی آبیاری می‌شود.

مرادی با اشاره به تعداد ۶۰۰ بهره‌بردار کشت گوجه فرنگی در اسدآباد تصریح کرد: محصول گوجه فرنگی مزارع اسدآباد معمولاً برای مصارف داخلی استان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی  از تحقق صددرصدی تعهد امسال کشت گوجه فرنگی این شهرستان خبر داد و بیان کرد: مردادماه تا اواخر شهریورماه زمان برداشت محصول از مزارع گوجه فرنگی اسدآباد به شمار می‌رود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۲ تیر ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401041208076
  • خبرنگار : 50037