مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:

دامداران زنجانی جایگاه‌های دام را سم‌پاشی کنند

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: دامداران این استان سم‌پاشی جایگاه‌های دام را برای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو که مشترک بین انسان و دام است، جدی بگیرند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان، محمدباقر حاج‌کاظمی افزود: تب کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است که عامل ویروسی دارد و از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت‌های آلوده دام و تنفس در تماس با دام‌های آلوده قابل انتقال است.

وی با بیان اینکه این بیماری در دام مبتلا به ظاهر هیچ علامت و نشانه‌ای برای تشخیص ندارد، یادآور شد: زمانی که دامی آلوده به ویروس بیماری تب کریمه کنگو کشتار شود، این بیماری وارد چرخه مصرف می‌شود.

این مسئول تصریح کرد: در فصل گرما فعالیت کنه‌ها در جایگاه‌های نگه‌داری دام در مراکز صنعتی، سنتی و نیمه‌صنعتی ادامه می یابد که مهم‌ترین عامل انتقال این بیماری است.

حاج‌کاظمی با تاکید بر اینکه دامداران نسبت به سم‌پاشی جایگاه‌های دام اقدام کنند، اظهار کرد: علاوه بر فعالیت کنه‌ها در این مکان‌ها، کنه‌هایی در فضاهای باز روی نوک علوفه وجود دارد که منتظر انسان یا دامی است که به محض رد شدن به آن‌ها چسبیده و اقدام به گزش کند، ممکن است این کنه آلوده به ویروس تب کریمه کنگو باشد و دام و انسان سالم را آلوده به این بیماری کند.

وی متذکر شد: در صورت مشاهده کنه از کندن آن از روی بدن دام و یا له کردن آن خودداری شود؛ چرا که این مسئله موجب انتشار بیماری در بین دام‌ها و افراد سالم خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان ادامه داد: کنه‌ای که از دام آلوده تغذیه کرده، می‌تواند ویروس آن را در خود حفظ و به دام‌ها یا انسان سالم منتقل کند، این موارد در زمان شیردوشی و کشتار دام، بدون رعایت موارد بهداشتی منتقل می‌شود.

حاج‌کاظمی تاکید کرد: از کشتار دام‌ها در خارج از کشتارگاه جدداً خودداری شود؛ چرا که دام‌هایی که در کشتارگاه‌ها زیر نظر ناظران بهداشتی کشتار می‌شود، لاشه ۲۴ ساعت در سردخانه به منظور خنثی شدن بیمارهای احتمالی نگهداری و پس از سالم‌سازی وارد چرخه مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: مصرف‌کنندگان گوشت قرمز نیز باید این فرآورده خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز عرضه معتبری که روی آن برچسب دامپزشکی، تاریخ تولید و انقضا و محل کشتار درج شده است، تهیه کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان، از همه مصرف‌کنندگان فرآورده‌های خام دامی خواست در صورت مشاهده هر گونه ذبح خارج از کشتارگاه، عرضه لاشه خارج از مراکز عرضه مجاز و یا هر گونه موارد غیربهداشتی مورد را با شماره ۱۵۱۲ دامپزشکی در سطح استان زنجان برای رسیدگی اطلاع دهند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۲ تیر ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۷
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401041207805
  • خبرنگار :