دکتر علیرضا توکلی مهرجردی- رئیس بیمارستان ساسان در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به نحوه ورود بیمارستان ساسان به حوزه درمان و ارائه خدمت به جانبازان و ایثارگران، گفت: بیمارستان ساسان از سال ۱۳۵۴ با مشارکت یک شرکت آمریکایی و یک گروه پزشکی ایران، تاسیس شد و بیمارستان ساسان از بعد از انقلاب به عنوان یک بیمارستان مشترک بین بنیاد جانبازان قدیم و بخش خصوصی بود. در زمان جنگ این بیمارستان به عنوان یکی از مراکز رسیدگی به مجروحان وارد عرصه خدمترسانی به مجروحان جنگی بود و به طبع بعد از مجروحیت هم افراد برای پیگیری مسائل درمانیشان به این مرکز مراجعه میکردند. به تدریج سهام بخش خصوصی هم از سوی بنیاد خریداری شد و بیمارستان در قالب یک بیمارستان مشارکت بین بنیاد جانبازان و بنیاد شهید در قالب یک شرکت خصوصی اداره شد. این روال تا امروز ادامه یافته است. در سال ۱۳۹۵ سهام بنیاد جانبازان هم از سوی بنیاد شهید خریداری شد و نهایتا اداره بیمارستان به صورت شرکت سهامی خاص در قالب هیات مدیره و با اساسنامهای مستقل ادامه پیدا کرده است.
وی افزود: عمده جانبازان زمان جنگ که مجروحان جنگ بودند و اکنون به عنوان جانباز هستند، به بیمارستان ساسان مراجعه میکنند و این بیمارستان به عنوان مرکز ارجاع بیماران و جانبازان سراسر کشور محسوب میشود. بخشی از جانبازان، افرادی هستند که ساکن تهران یا اطراف تهران هستند و برخی هم بیمارانی که نیازمند خدمات فوقتخصصی هستند که از سراسر کشور به این مرکز مراجعه میکنند.
توکلی مهرجردی ادامه داد: در زمان جنگ، بعد از اقدامات اولیهای که برای مجروحان جنگ در استانها و شهرهایی که درگیر جنگ بودند، انجام میشد، مجروحان برای اقدامات تخصصیتر اعم از جراحیها و خدمات مختلف درمانی از سوی ستاد تخلیه مجروحان به شهرها و استانهای دیگر ارجاع میشدند. بنابراین استانها و شهرهای مختلف درگیر این ماجرا بودند. در تهران غیر از اینکه در برخی بیمارستانها به درجات مختلف استفاده میشد، فلسفه مراجعه به بیمارستان ساسان این بود که بیمارستان شناخته شدهای بود، در عین حال بنیاد جانبازان در آن زمان یکی از سهامداران این مرکز بود و پزشکانی هم که در این مرکز خدمات ارائه میکردند، عموما پزشکان شناخته شده و ارزشی و از بچههای جبهه و جنگ بودند. بسیاری از پزشکانی که در آن زمان در بیمارستان ساسان کار میکردند، خودشان پزشکان جبهه و جنگ بودند. بنابراین مواردی را که احساس میکردند که باید در تهران انجام شود، به این مرکز ارجاع میدادند. هنوز هم بسیاری از پزشکان قدیمی جبهه و جنگ در این بیمارستان حضور دارند. در عین حال اقدامات ترمیمی، کنترل خونریزی، اصلا ح مناطق قطعشده و ... در آن زمان برای مجروحان انجام میشد.
وی درباره نحوه ارائه خدمت فعلی بیمارستان ساسان به مجروحان جنگ، گفت: بیمارستان ساسان از همان زمان به طور مکرر از سوی سهامداران مورد حمایت قرار میگرفت، اما در مقاطعی بیمارستان به علت افزایش سن به تدریج رو به استهلاک میرفت؛ هم از نظر فیزیکی و هم از نظر زیرساختی و تجهیزات پزشکی. این سیر قهقرایی باعث شد که در سال ۱۳۹۲ که به بیمارستان آمدم، بیمارستان را در تمام طبقات بیمارستان بر اساس نیاز مورد بازسازی و استانداردسازی قرار دادیم. بر این اساس تمام زیرساختهای بیمارستان نوسازی و فضاهای فیزیکی بازسازی شد. همچنین قسمتهای مهمی مانند اتاقهای عمل، آیسییو و... استانداردسازی و برخی بخشهایی که کمبود داشتیم، تاسیس شد. اقدام بعدی هم بهروزرسانی تجهیزات بود. اکثر تجهیزات اساسی بیمارستان چه برای تشخیص و چه برای درمان نوسازی و تجهیزات جدید خریداری شد. در حوزه تصویربرداری بخشهایی مانند MRI ساختیم و راهاندازی کردیم. فضاهایی هم که قابلیت بازسازی نداشت، تخریب و نوسازی کردیم. همچنین زمینهای اطرافی که در اختیار بنیاد بود، به فضای درمانی بدل کردیم.
توکلی مهرجردی گفت: در حال حاضر بیمارستان ساسان ۲۰۰ تخت فعال دارد و نزدیک به ۳۰۰ نفر پزشک متخصص و فوقتخصص با ما همکاری دارند. همچنین ۸۰۰ نفر پرسنل داریم. روزانه به حدود ۱۰۰۰ نفر مراجعهکننده سرپایی و ماهیانه به حدود ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ نفر بستری ارائه خدمت میکنیم. بالای ۹۰ درصد از خدماتمان را به ایثارگران ارائه میکنیم و روزانه به ۹۰۰ نفر ایثارگر که اکثرا جانباز هستند، ارائه خدمت سرپایی میکنیم. همچنین ماهیانه حدود ۱۱۰۰ نفر از این گروه هدف در این بیمارستان بستری میشوند.
خدمات منحصربهفرد برای جانبازان
وی با بیان اینکه جانبازانی که به بیمارستان ساسان مراجعه میکنند، چند دسته هستند، گفت: یکسری جانبازانی هستند که از تهران و شهرهای نزدیک مراجعه میکنند که خدمات سرپایی، آزمایشگاهی، بستری و ... را دریافت میکنند. یکسری جانبازان در سایر استانها و شهرها هستند که نیازهای معمولشان در شهر خودشان برآورده میشود و برای مشکلات پیچیده درمانی به تهران و بیمارستان ساسان میآیند که جراحیهای بزرگی نظیر جراحی اعصاب، ارتوپدیک، مشکلات پیچیده قلبی، جانبازان شیمیایی با مشکلات شدید ریوی مراجعه میکنند. یکسری از خدماتی که در این مرکز ارائه میدهیم، ویژه ایثارگران بوده و در ما در ارائه آنها جزو چند مرکز منحصربهفرد کشور هستیم. یکی از خدماتی که ارائه میکنیم در کلینیک استئومیلیت (عفونت استخوان) است که افرادی که مشکلات مزمن عفونی استخوانی دارند و درمانهای مختلف برایشان جواب نداده، به این کلینیک مراجعه کرده و در آنجا که چند نفر ارتوپد، جراح، روانپزشک، متخصص عفونی و ... حضور دارند، بیمار را مورد معاینه قرار داده و برنامه درمانی ارائه میکنند. در عین حال برای جانبازان شیمیایی که مشکلات متعددی هم در ریه و هم در سایر اندامها مانند چشم، پوست و ... دارند، یک کلینیک ویژه شیمیایی داریم که این جانبازان به این کلینیک مراجعه کرده و از سوی متخصصان مختلف معاینه و ارائه خدمت به آنها انجام میشود. کلینیک ریه هم برای جانبازان شیمایی تدارک دیده شده است. غیر از این در حوزه قلب، امکانات قلبی بسیار خوبی داریم که ایثارگران از آن استفاده میکنند. گروه ارتوپدی، اورولوژی و جراحی اعصاب به عنوان سه گروه فوقتخصصی در بیمارستان به صورت کامل وجود دارند.
هزینههای درمان و داروی جانبازان
توکلی مهرجردی درباره وضعیت هزینههای جانبازان برای درمان اعم از سرپایی و بستری، گفت: گروه ایثارگران طبق قانون هزینهای بابت درمان پرداخت نمیکنند و بودجههای مربوطه در اختیار بنیاد شهید و نیروهای مسلح قرار دارد که متولی سلامت ایثارگران هستند و این خدمت در قالب عقد قرارداد با بیمههای تکمیلی به صورت بیمه کامل ارائه میشود. بنابراین ایثارگر بابت خدمت درمانی پولی پرداخت نمیکند. ما به عنوان یک بیمارستان خصوصی با بیمههای مختلف قرارداد داریم و صرفنظر از اینکه این فرد ایثارگر هست یا خیر، از آنجایی که با بیمه قرارداد داریم، فرد در اینجا خدمت درمانی را دریافت میکند، درباره ایثارگران هم تمام هزینههای درمانیمان را از بیمه میگیریم.
رییس بیمارستان ساسان ادامه داد: یکسری خدمات وجود دارد که در تعریف درمانی بیمه نمیگنجد و هزینه آن را شخص بیمهشده باید بپردازد، در بیمارستان ساسان با دستوری که ریاست بنیاد صادر کردند و قولی که ما دادیم، اگر احیانا خدمتی باشد که در بیمه تعریف نشده باشد، ما آن را مانند هزینه خودمان تلقی کرده و از بیمهشده ریالی دریافت نمیکنیم.
توکلی مهرجردی درباره مشکلات جانبازان با بیمه تکمیلی دی و تاخیر در پرداخت بیمهها به بیمارستان، گفت: بیمه دی هم یک شرکت بیمهای است که باید با دریافت سرانه، با مراکز درمانی مختلف تسویه حساب کند. بنابراین در صورتیکه به صورت معمول بنیاد بتواند با دریافت بودجه دولت به بیمه به موقع پول بپردازد، گردونه درست میچرخد و کسی ناراضی نخواهد بود، اما در مواردی ممکن است بودجه به موقع حاصل نشود و به موقع به بیمه پرداخت نشود که بیمه ما مشکل مواجه شده و این مشکل به همه جا منتقل میشود. البته رییس بنیاد تاکید کردند که صرفنظر از پرداختهای بیمهای هیچ خدمت درمانی را متوقف به پرداخت بیمه نکنید. بنابراین در این روزها و ماهها، موارد متعددی بوده که بیمه به علت عدم دریافت سرانه توان پرداخت هزینههای درمانی را نداشته، اما ما دربیمارستان ساسان با روشهای مختلف و تحمل هزینهها تا به این لحظه یک روز، یک ساعت و حتی برای یک خدمت هم نشده که به دلیل عدم پرداخت بیمه، تاخیر یا وقفهای داشته باشیم و از ایثارگر هرگز بابت هیچ موضوعی ریالی نمیگیرم. ما با وجود تاخیر در پرداختهای بیمهها، با روشهای متخلف تلاش کردیم که دو اتفاق نیفتد؛ یکی پرداخت به پرسنل و پزشکان به تاخیر نیفتد که در کیفیت خدمت تاثیر نگذارد و دوم اینکه هیچ هزینهای را از بیمه شده دریافت نکنیم و همیشه به این دو موضوع پایبند بودهایم.
وی درباره میزان بدهی بیمه دی به بیمارستان ساسان گفت: البته بیمه دی ما را همیشه ویژه دیده و تلاش کرده که ما را از بحران خارج کند، اما کنون حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان خدمت درمانی دادیم که هنوز بابت آن هزینهای دریافت نکردهایم.
رییس بیمارستان ساسان درباره نحوه تامین داروهای جانبازان جنگ، گفت: طبق قانون و طبق دستور وزارت بهداشت هر بیماری که در بیمارستان بستری است، تامین داروهای مورد نیازش بر عهده مرکز درمانی است. تمام بیمارستانها هم عموما سهمیه دارویی داشته و داروهای مورد نیاز را دریافت میکنند. در این مسیر ما تمام داروهای مورد نیاز ایثارگران را تامین میکنیم و هرگز هیچ فردی را برای تهیه دارو به خارج از بیمارستان نمیفرستیم. البته در برخی اقلام دارویی شاید خود ایثارگر یک برند خاص خارجی را بخواهد که داروی خیلی اساسی هم نباشد و بیمه هم آن را نپذیرد. بنابراین داروهایی که در ژنریک ایران قرار دارد، برای بیمار تامین میکنیم. در مواقعی مانند بحران کووید که اوایل دارو به انداره کافی نبود، داروی برند اروپایی را برای ایثارگران تامین میکردیم. اکنون هم برای اینکه بتوانیم در بحث تامین داروهای سرپایی بیماران به یقینی برسیم، بیمارستان نسبت به تاسیس داروخانه سرپایی اقدام کرده که طی چند روز آینده بعد از تکمیل قرارداد با بیمهها، این داروخانه هم به چرخه خدمت وارد میشود و در بحث سرپایی هم جانبازان مشکلی نخواهند داشت. در عین حال ما عموما بر اساس سهمیه دارویی و بازار دارویی رسمی کشور همیشه برای سه تا شش ماه آینده، دارو داریم و در حال حاضر دارویی که نداشته باشیم و با چالش مواجه شویم، وجود ندارد.
نوبتدهیهای طولانی و گلایه جانبازان
آغاز تاسیس "ساسان ۲"
وی درباره شلوغی بیمارستان ساسان و نوبتدهیهای طولانی به جانبازان، گفت: هم کیفیت فضاهای بیمارستان و هم حجم مراجعات، نشان می دهد که به ویژه در قسمتهای سرپایی پاسخگوی نیاز نیست. بنابراین در فاز اول سعی کردیم کلینیکها و بخش تصویربرداری و ... را با تاسیس کلینیک و خدمات سرپایی مشکل را رفع کنیم. با این حال هم به علت افزایش سن ایثارگران و هم تشدید ضایعات و ... به تدریج بر حجم مراجعین اضافه شده و باوجود اینکه تمام ظرفیتمان را به ایثارگران اختصاص دادیم، مواقعی هست که کفایت نمیکند. بر همین اساس با پیگیریهایی که یکی دو سال گذشته انجام دادیم، طرحی را برای توسعه بیمارستان مصوب کردیم و ریاست بنیاد بودجهای را اختصاص دادند و در آینده نزدیک کنلنگ تاسیس ساسان دو را که در زمینی کنار بیمارستان ساسان فعلی است و زمین آن را خریداری کردیم، با ظرفیت ۲۵۰ تخت خواهیم زد و قول دادیم که آن را طی ۲ سال و نیم بسازیم تا تمام قسمتهای شلوغ و دچار کمبود، مشکلاتشان رفع شود. البته همه مراجعات هم برای خدمت گرفتن لحظهای نیست. اقداماتی برای کاهش شلوغی انجام دادیم. به عنوان مثال تمام تصاویر رادیولوژی را به صورت لینک برای افراد میفرستیم و نیاز به مراجعه برای جوابگیری نیست، جواب آزمایشات در سایت اعلام میشود و نوبتدهیها هم به صورت تلفنی، هم اینترنتی و هم حضوری است. بنابراین سعی کردیم که شلوغی محیط و نیاز به مراجعه حضوری را کاهش دهیم با این حال برخی قسمتها و خدمات نیاز به افزایش دارد که ناچارا برای کوتاهمدت یکساله طرح افزایش طبقات ساختمان کلینیک را داریم که بتوانیم در این زمینه دو خدمت جدید را که ساخت NICU و IVF و تاسیس پزشکی هستهای است را راهاندازی کنیم. بنابراین نزدیک به ۳۰۰۰ متر به فضاهای درمانی ما در یکسال اضافه میشود و در کنارش هم بحث تاسیس بیمارستان ساسان دو را پیش میبریم.
وی درباره وضعیت ایمنی سازهای بیمارستان ساسان و شرایط زیرساختی و تجهیزاتی آن، اظهار کرد: فیزیک یک ساختمان به زیرساختهای آن بازمیگردد. خوشبختانه بیمارستان ساسان از نظر سازهای و ساختمانی اسکلت بسیار محکم و قابل اعتمادی دارد که بعد از بررسیهای مختلف مشخص شد که از نظر سازه مشکلی ندارد. در سایر قسمتها هم اعم از برق، فاضلاب و... نوسازیهایی انجام شد. طبق بررسیهایی که بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت انجام دادیم، هم ایمنی سازهای ما بالای ۷۰ بود و هم ایمنی غیرسازهای. ضمن اینکه مرتبا بیمارستان را از نظر احتمال رخداد حادثه و خطرات و مباحث بحران رصد میکنیم.
رییس بیمارستان ساسان درباره وضعیت درآمدی این بیمارستان گفت: بیمارستان به صورت شرکت خصوصی اداره میشود و بودجهای از جایی ندارد. بیمارستان خصوصی خدمات میدهد و از محل درآمدهای حاصل شده هزینه میکند. ما از هیچ مرکز دولتی یا غیردولتی بودجه، تجهیزات یا نیروی انسانی نمیگیریم. ما تلاش کردیم با افزایش کیفیت مراجع را زیاد کنیم، تعداد خدمت درمانی را افزایش دهیم و درآمدهای بیمارستان را بالا بریم. با افزایش درآمد و مدیریت و بهینهسازی هزینه بیمارستان به سودآوری رسیده و از محل سود بیمارستان برای توسعه آن استفاده کردیم و عمده تجهیزات پایهای بیمارستان را نوسازی کردیم.
توکلی مهرجردی با بیان اینکه برای ادامه مسیرمان با مشکلی روبرو نیستیم، گفت: اما رشد هزینهها نسبت به رشد تعرفهها عقبتر است. در کل صنعت درمان و سلامت که صنعت سوددهی نیست، با برداشتن ارز ترجیحی و گرانی چند برابر تجهیزات پزشکی و اقلام مصرفی هزینههای بیمارستان رشد چند برابری داشته، در حالی که تعرفهها این رشد را نداشته است. ما برای اقدامات روزمره مشکلی نداریم، اما از آنجایی که باید بهترین سرویس درمانی را به ایثارگران دهیم، باید مرتبا تجهیزاتمان را بهروزرسانی کنیم و اگر بخواهد این اتفاق رقم بخورد، باید کمکهای جنبی اعم از بنیاد و دولت بگیریم تا بتوانیم از این نوسازیها و استانداردسازیها عقب نمانیم.
وی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره وضعیت بیمارستان ساسان در دوران کووید و همچنین در دوران کنونی که کرونا کنترل شده است، گفت: در زمان آغاز کووید ۱۹، ما داوطلبانه وارد موضوع کووید ۱۹ شدیم و بیماران را بستری میکردیم. در روزهای اول ما هم در تامین تجهیزات حفاظت فردی با مشکل مواجه بودیم، اما تلاش کردیم که با همت داخلی و با امکانات موجود، ارائه خدمت را انجام دهیم. در همان زمان هم در بحث دارو مشکلاتی داشتیم که بلافاصله با کمک بنیاد وارد کردیم. مشکل دیگری که وجود داشت، نیاز چند برابری به اکسیژن بود که با خریداری دستگاه اکسیژنساز جدید رفع شد. ما در تمام این مقاطع تماما زیربار این موضوع بودیم. اورژانس با ماهیانه حدود شش تا هفت هزار مراجعهکننده پاسخگو بودیم و در بستری هم در مقاطعی بالای ۸۰ درصد بیمارانمان را کووید تشکیل میدادند. بررسیهای سالیانه ما نشان داد که علیرغم حجم بالای کوویدی که داشتیم و علیرغم ارجاع بیماران بدحال به ما خوشبختانه میزان مرگومیر در بیمارستان ما نسبت به متوسط کشوری بالاتر نبود. تا چند روز قبل هم یک بخش کوچکی را برای کووید نگه داشتیم، اما با توجه به اینکه چند روز اخیر اصلا بستری کرونا انجام نشد، بیمارستان دیگر بیمار کووید ندارد، اما اگر مراجع داشته باشیم، بستری خواهیم کرد.
انتهای پیام