رییس سازمان جهاد کشاورزی استان:

امسال ۴۰۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی مجهز به سیستم آبیاری نوین می شوند

در سی و ششمین آیین تجلیل از نمونه های بخش کشاورزی ملی و استانی که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در سالن مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان برگزار شد ، با دستور سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی، به طور همزمان ۱۷۵ پروژه آب و خاک درسطح استان به صورت وبیناری به بهره برداری رسید.

اکبر کرامتی، رییس سازمان جهاد کشاورزی امروز ۳۰ خرداد در این مراسم ضمن تقدیر از زحمات تلاشگران عرصه تولید و امنیت غذایی در استان ، اظهار کرد: به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی ، تعداد ۱۷۵ پروژه از مجموع ۲۱۲ پروژه قابل افتتاح بخش کشاورزی استان، در مدیریت آب و خاک و امور فنی مهندسی با صرف اعتباری بالغ بر ۴۰۲۹ میلیارد ریال، با تعداد ۷۱۶ اشتغال پایدار، ۸۲۹ تثبیت اشتغال و بهره مندی ۱۱۳۷ خانوار بهره بردار امروز به صورت همزمان افتتاح شد. 

کرامتی تصریح کرد: این طرح ها شامل ۱۶۳ طرح انواع سیستم های نوین آبیاری با ظرفیت ۱۰۶۹ هکتار، ۴ طرح انتقال آب با لول به طول ۶۴۹۹ متر، ۵ طرح استخر ذخیره آب با ظرفیت ۶۴۹۰ مترمکعب، یک طرح مرمت و لایروبی قنات به طول ۲۸۲ متر، یک طرح احداث کانال به طول ۴۸۰ متر و ۲ طرح پوشش بتنی کانال به طول ۵۱۰ متر در سطح استان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: بیش از ۷۷ هزار هکتار شبکه آبیاری تحت فشار در استان تاکنون اجرا شده است که در سال جاری نیز باید ۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تجهیز به شبکه آبیاری تحت فشار شود که تاکنون ۱۹۰۰ هکتار اجرا و عملیاتی شده است.

وی با اشاره به پتانسیل های بخش کشاورزی استان افزود: مساحت اراضی قابل کشت در استان یک میلیون هکتار است که سالانه ۸۳۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت محصولات زراعی و باغی قرار می گیرد و به طور میانگین سالانه ۶.۸ میلیون تن محصول کشاورزی در استان تولید می شود.

کرامتی تاکید کرد: ۴۶ نوع محصول باغی و زراعی در استان کشت می شود و ۲۰۵هزار خانوار بهره بردار به صورت رسمی در این زمینه فعال هستند.

وی با اشاره به میزان اشتغال دو برابری استان در مقایسه با اشتغال بخش کشاورزی در کشور، بیان کرد : ۳۲.۸ درصد جمعیت استان به صورت رسمی در این بخش اشتغال دارند و طبق امار غیر رسمی ۳۶ درصد در بخش کشاورزی اشتغال دارند و این در حالی است که میانگین اشتغال کشور در این بخش ۱۸ درصد است .

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار راس دام در استان وجود دارد و یک میلیون و ۴۰۰ هزار کلنی زنبور عسل در استان فعال است.

کرامتی اضافه کرد: ارزش تولیدات این بخش ۳۳ هزار میلیارد تومان در سال گذشته بوده است و بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی در استان ایجاد کرده است که رقم قابل توجهی است و در این راستا  نیازمند حمایت و سرمایه گذاری مسئولان برای توسعه کشاورزی پایدار هستیم.

وی ادامه داد: در تولیدات بسیاری از محصولات کشاورزی رتبه‌ های اول را دارا هستیم که از جمله تولید سیب درختی و چغندر قند رتبه اول به این استان تعلق دارد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1401033021358
  • خبرنگار : 50136