گام‌های آخر برای رساندن آب سد گاوشان به کرمانشاه

با شروع فصل گرما، تلاش مدیران استان کرمانشاه برای رساندن آب سد گاوشان به شهر کرمانشاه بیشتر شده تا شاید با بهره برداری از این طرح مردم مناطق مختلف شهر تابستان امسال را با کم آبی کمتری پشت سر بگذرانند.

حالا آخرین مراحل کار در دست انجام است و خط انتقال تکمیل شده و فقط بخشی از کار تصفیه خانه "غدیر" باقی مانده که البته کار کمی هم نیست.

به گزارش ایسنا، استاندار کرمانشاه امروز (۲۸ خرداد) به همراه مدیران صنعت آب کرمانشاه بازدیدی از تصفیه‌خانه غدیر کرمانشاه در محل روستای سراب خشکه عمرمل داشت و در همانجا نیز جلسه هفتگی قرارگاه عملیاتی تامین آب شرب شهر کرمانشاه برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمودرضا شهلایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گزارشی از آخرین وضعیت طرح آبرسانی به کرمانشاه از سد گاوشان، تصفیه خانه غدیر و خط انتقال ارائه داد.

وی با بیان اینکه طرح آبرسانی به کرمانشاه از سد گاوشان برای افق ۱۴۱۵ و به میزان ۶۳ میلیون مترمکعب در سال دیده شده، افزود: این طرح شامل بخش‌های مختلفی از جمله خط انتقال ۷۳ کیلومتری، تصفیه خانه و... است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه به دلیل نیاز آبی شهر کرمانشاه از حدود ۱۰ سال قبل این طرح به صورت اضطراری وارد مدار شد، عنوان کرد: از آن زمان در ایامی که نیاز بود هزار لیتر در ثانیه آب خام را تحویل تصفیه خانه شهید نظری می‌دادیم.

شهلایی افزود: همین هزار لیتر در ثانیه کمک قابل توجهی به تامین آب شهر کرمانشاه داشت و اگر این آب نبود نزدیک به یک چهارم شهر با قطعی گسترده مواجه می شد.

وی با بیان اینکه در افق بلندمدت تامین آب نزدیک به ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ لیتر در ثانیه آب از سد گاوشان برای کرمانشاه دیده شده، یادآور شد: چون تصفیه‌خانه شهید نظری ظرفیت هزار تا ۱۱۰۰ لیتر در ثانیه را دارد، تصفیه خانه غدیر با ظرفیت ۲۵۰۰ لیتر در ثانیه احداث شد که یکی از پروژه‌های با کیفیت کشور است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه خاطرنشان کرد: تابستان سال گذشته قرار بود تصفیه‌خانه غدیر به صورت اضطراری و برای دو هزار لیتر در ثانیه وارد مدار شود که در بخش خط انتقالی که در این ۱۰ سال مورد استفاده قرار گرفته بود و همچنین تعدادی از حوضچه‌ها(وجود ۱۲۲ حوضچه در مسیر) که توسط کشاورزان برای برداشت غیرمجاز دستکاری شده بود، دچار مشکل شدیم.

شهلایی زمان برآورد شده برای اوورهال خط انتقال را سه ماه اعلام کرد و افزود: با تلاش شبانه روزی و کمک گرفتن از استان‌های دیگر توانستیم ظرف مدت ۲۰ روز کار اوورهال خط انتقال را انجام دهیم، اما چون  برای اوورهال مجبور بودیم آب سد گاوشان را از مدار خارج کنیم تا اسفندماه  سال گذشته منتظر ماندیم تا چشمه طاقبستان به دبی مناسب برسد.

وی ادامه داد: هم اکنون نیز کارهای تصفیه خانه در حال انجام است تا بتوانیم تصفیه خانه غدیر را به صورت اضطراری وارد مدار کنیم .

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه، در اسفندماه سال گذشته برای تکمیل تصفیه خانه غدیر ۱۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافت و برآورد کردیم کار تصفیه خانه نیز شش ماهه به اتمام برسد، اما به درخواست مدیران ارشد استان این زمان تا نیمه خرداد کوتاه شد و اکنون به دنبال آن هستیم که کارها به خوبی پیش برود و به تدریج ظرفیت بهره‌برداری از تصفیه خانه را افزایش دهیم.

دبی منابع آبی شهر کرمانشاه ۹۰۰ لیتر کاهش داشته است

در ادامه علیرضا کاکاوند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه نیز از وضعیت نامناسب منابع آبی استان کرمانشاه یاد کرد و گفت: کرمانشاه سال گذشته بیشترین میزان کاهش بارندگی را به میزان ۱۷۰ میلی‌متر ، بین استان‌های کشور داشت.

وی اظهار کرد: البته سال قبل از آن هم با افت بارش مواجه بودیم، اما امسال وضعیت بدتری داریم چون دوره‌های ترسالی گذشته را هم پشت سر گذاشتیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه ۹۰۰ لیتر در ثانیه آب از منابع تامین آب شهر کرمانشاه از دست رفته، تاکید کرد: از محل چاه‌های جدیدی که وارد مدار کردیم و چاه‌هایی که احیا شده نیز ۱۰۸۰ لیتر در ثانیه اضافه کردیم.

کاکاوند خاطرنشان کرد: هم اکنون دبی چاه‌های کرمانشاه به میزان سه لیتر در ثانیه به طور میانگین کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه سراب قنبر نیز به عنوان یکی از منابع تامین آب جنوب شهر کرمانشاه تقریبا خشک شده، افزود: دبی این سراب از ۴۰۰ لیتر بر ثانیه هم اکنون به نزدیک یازده لیتر بر ثانیه رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه با این شرایط آب سد گاوشان یکی از مهمترین منابع تامین آب شهر کرمانشاه است، اظهار کرد: با توجه به اینکه سایر منابع تامین آب شهر در معرض خشک شدن قرار دارد، نیازمند وارد مدار شدن آب سد گاوشان به طور کامل هستیم.

هنوز هم ممکن است قطعی آب داشته باشیم

به گزارش ایسنا، منوچهر فخری معاون امور  عمرانی استانداری کرمانشاه هم در ادامه با بیان اینکه در طرح جهادی که برای ترمیم خط انتقال آب گاوشان به مدت ۲۰ روز انجام شد شاهد تلاش شبانه روزی بخش‌های مختلف بودیم، عنوان کرد: پنج اکیپ از پنج استان دیگر نیز به کمک آمدند و کار در کوتاهترین زمان ممکن انجام شد.

وی ابراز امیدواری کرد به زودی فاز اضطراری تصفیه خانه غدیر نیز وارد مدار شود و یادآور شد: اگرچه یک هفته است که امکان بهره‌برداری از تصفیه خانه هم وجود دارد، اما تاکید استاندار این است که ابتدا آب وارد مدار شود و مردم درباره بهبود وضعیت آب نظر بدهند، بعد برای افتتاح برنامه بگذاریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه مردم باید بدانند که مدیران استان شخصا برای رفع مشکل تامین آب شهر کرمانشاه پای کار هستند، ابراز امیدواری کرد با اقدامات انجام شده در زمینه تصفیه خانه جدید شهر کرمانشاه و وارد مدار کردن چند حلقه چاه شاهد بهبود وضعیت آب شهر کرمانشاه باشیم.

فخری تاکید کرد: البته این بدان معنا نیست که قطعی آب نخواهیم داشت، بلکه قطعی آب اتفاق خواهد افتاد چون با خشکسالی وسیعی مواجهیم، اما لازم است به مردم اطلاع بدهیم و در جریان زمان قطعی قرار بگیرند.

وی همراهی مردم برای مدیریت منابع آب را ضروری دانست و تاکید کرد: در هیچ کجای دنیا مردم از آب آشامیدنی برای سایر مصارف شست و شو استفاده نمی‌کنند و متاسفانه این امر در کشور ما رایج است.

تاکید استاندار بر بهره‌برداری هرچه زودتر از آب سد گاوشان

در پایان بهمن امیری مقدم استانداری کرمانشاه نیز با بیان اینکه بهره‌برداری از تصفیه خانه غدیر و آبرسانی به شهر کرمانشاه از سد گاوشان باید هرچه زودتر به نتیجه برسد، گفت: برای بهره‌برداری از این طرح همه باید در کنار یکدیگر بسیج شده و مسائل تامین اعتبار نیز حل شود.

وی با بیان اینکه نباید پروژه را معطل بگذاریم، افزود: این پروژه به اندازه کافی طول کشیده و حالا باید از هر طریقی که شده تجهیزات مورد نیاز آن تامین شود.

موضوع دیگری که استاندار کرمانشاه بر آن تاکید کرد دقت در نگهداری از خط انتقال این پروژه بود تا دیگر شاهد بروز مشکلاتی مانند گذشته در آن نباشیم.

امیری مقدم با بیان اینکه با هرگونه برداشت غیرمجاز در مسیر انتقال آب باید با جدیت برخورد شود، خاطرنشان کرد: ملاحظات پدافندی  تصفیه خانه غدیر نیز با توجه به حساسیتی که دارد باید هرچه زودتر مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: باید همه دستگاه‌ها در کنار یکدیگر تلاش کنند از سد گاوشان دو هزار لیتر در ثانیه آب به کرمانشاه اختصاص یابد.

استاندار کرمانشاه بر لزوم تکمیل هرچه زودتر مخازن و خطوط بین مخزن این طرح نیز تاکید کرد و یادآور شد: پس از همه این موارد باید به سمت تکمیل کامل تصفیه خانه برای بلندمدت برویم.

امیری مقدم با بیان اینکه پروژه آبرسانی به کرمانشاه از سد گاوشان تا افق ۱۴۱۵ دیده شده، بر لزوم توجه به تامین آب آینده کرمانشاه بعد از این مدت هم تاکید کرد.

وی با بیان اینکه در کنار تلاش دستگاه‌ها برای تامین آب، مردم هم باید صرفه جویی لازم را داشته باشند و آگاه شوند که آب با چه سختی به دست آنها خواهد رسید، گفت: لازم است به مشترکین پر مصرف نیز اخطارهای لازم داده شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401032819758
  • خبرنگار : 50181