یک مسئول خبر داد:

مبارزه با بیماری زنگ گندم در سطح ۹۵۰ هکتار از مزارع خراسان شمالی

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از مبارزه با بیماری زنگ گندم در سطح ۹۵۰ هکتار از مزارع این استان خبر داد.

محمد رضایی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: زنگ گندم یکی از آفاتی است که اندام های بالایی گندم را درگیر می کند که می تواند خسارت های زیادی را به مزارع وارد کند.

وی گفت: ۳ اندام بالایی گندم شامل سنبله، برگ و پرچم در ماه آخر نقش مهمی در پر کردن دانه گندم دارند که هر چقدر این ۳ قسمت از گزند بیماری هایی همچون زنگ گندم، لکه خرمایی و سفیدک دور باشند دانه هایی پرتر تولید خواهد شد.

به گفته رضایی برگ و پرچم تا حدود ۵۰ درصد نقش پر کردن دانه های گندم را بر عهده دارند.

وی تصریح کرد: علائم اولیه این بیماری در دیم زارهای شهرستان مانه و سملقان مشاهده و امر مبارزه با آفات اندام بالایی گندم آغاز شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه آفت زنگ گندم رطوبت نسبی را می طلبد، گفت: پیش بینی می شود میزان بروز این آفت در سطح مزارع استان نسبت به سال زراعی گذشته افزایش یابد.

وی افزود: زنگ زرد یک بیماری سرما و رطوبت دوست است و شیوع و انتقال آن در مناطقی که سرما و رطوبت کافی وجود داشته باشد، وجود دارد.

رضایی ادامه داد: از سوی دیگر اسپورهای بیماری زنگ زرد گندم نیز از طریق هوا پراکنده می شود و همین امر مشکلات را دو چندان می کند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۸ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401030805851
  • خبرنگار : 50046