۶۰۰ زن سرپرست خانوار در تربت حیدریه از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند

رییس اداره بهزیستی شهرستان تربت‌حیدریه گفت: در حال حاضر ۶۰۰ زن سرپرست خانوار که شامل پرونده‌های فوت، زندان، طلاق و یا معلولیت و از کارافتادگی همسران می‌باشند از خدمات این نهاد بهره‌مند هستند.

فاطمه صادق امیری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این نهاد در شهرستان به ۵۶۷۵ مددجو شامل ۴۶۰۰ نفر معلول، ۶۰۰ نفر زن سرپرست خانوار، ۸۵ نفر کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست، ۹۰ نفر کودکان امداد بگیر (کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست که نزد بستگان نزدیک نگهداری ‌می‌شوند) و ۳۰۰ نفر معتاد بهبود یافته خدمات ارائه می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت حوزه اجتماعی در بهزیستی، افزود: هدف کلی این حوزه، کنترل و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی اجتماعی از طریق ارائه خدمات فوری و تخصصی الزام به افراد آسیب دیده اجتماعی و یا در معرض آسیب است و از آنجا که جامعه هدف این حوزه همسران و کودکان آزار دیده، دختران فراری، کودکان خیابانی و کار، مبتلایان اختلالات جنسی و کسانی که قصد خودکشی دارند، بوده بسیار حائز اهمیت است.

صادق امیری بیان کرد: افراد در این حوزه می‌توانند به صورت خود معرف و یا با معرفی توسط خدمات اجتماعی سیار و خط تلفن ۱۲۳ و یا از طریق ارجاع از مراجع قضایی و انتظامی به مرکز مراجعه و از خدمات این مرکز که به صورت رایگان و شبانه روزی و به ۲ روش سرپایی و نگهداری موقت ارائه می‌شود، خدمات دریافت کنند.

وی مطرح کرد: دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با طرح‌های آموزشی مانند همیار مادر و کودک، آگاه سازی زنان و دختران با تاکید بر سلامت جنسی و افزایش تاب آوری، مانا (مشارکت اجتماعی دانش آموزان در جهت ارتقای سلامت اجتماعی)، پیمایش رصد آسیب‌های اجتماعی، غربالگری اضطراب کودکان، پیشگیری اولیه از اعتیاد و ارتقای مهارت‌های شناختی رفتاری در محلات آسیب خیز به مددجویان تحت پوشش این نهاد خدمات ارائه می‌کند.

رییس اداره بهزیستی شهرستان تربت‌حیدریه توضیح داد: سال گذشته در دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، طرح همیار مادر و کودک با هدف تغییر نگرش مادران با تاکید بر دلبستگی مادر و کودک برای ۳۰ مادر باردار و ۴۰ مادر دارای فرزند زیر سه سال در محلات آسیب‌خیز اجرا شد. همچنین سال گذشته برای ۱۵ نفر از گروه دختران و ۱۵ نفر از گروه زنان شهرستان طرح آگاه‌سازی زنان و دختران با تاکید بر سلامت جنسی و افزایش تاب آوری به صورت آزمایشی اجرا و اکنون در حال اجراست.

وی با اشاره به اجرای طرح مانا با هدف ارتقای توانمندی‌های نوجوانان در زمینه شیوه‌های همیاری اجتماعی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ایجاد و توسعه ظرفیت‌های مشارکت نوجوانان در این شهرستان، تاکید کرد: گروه هدف در این برنامه نوجوانان دختر و پسر رده سنی ۱۵ الی ۱۸ سال است و سال گذشته این طرح با تعداد ۲۹ نفر در ۲ گروه دختران در شهرستان مطابق با عناوین تایید شده سازمان بهزیستی اجرا شد.

صادق امیری در ادامه اظهار کرد: طرح پیمایش رصد آسیب‌های اجتماعی با هدف رصد آسیب‌هایی از قبیل روابط خارج از ازدواج، اعتیاد، خودکشی، همسرآزاری، خیانت در روابط زناشویی، طلاق و رفتارهای خشونت آمیز اجرا می‌شود؛ این طرح در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ به صورت پایلوت در شهرستان آغاز و تا پایان سال جاری ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: کلیه طرح‌های آموزشی تحت پوشش بهزیستی در راستای کاهش آسیب‌ها با توجه به نیاز روز جامعه اجرا می‌شود، مددجویان تحت پوشش این نهاد بسیار آسیب پذیر هستند و تمام طرح‌ها به منظور ارتقای توانمندی مددجویان برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۶ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۱:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401030604205
  • خبرنگار : 50088