تشکیل کمیته‌ ملی مذاکرات و تدوین قانون اساسی تونس بدون حضور احزاب سیاسی

رئیس جمهور تونس دستور ریاستی را برای تشکیل "هیئت ملی مشورتی برای جمهوری جدید" و تشکیل کمیته‌هایی برای مذاکرات ملی بدون حضور احزاب سیاسی صادر کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، براساس دستور صادر شده از قیس سعید، رئیس جمهور تونس "الصادق بلعید"، ریاست هیئت ملی مشورتی را برعهده خواهد داشت. نقش هماهنگی میان دو کمیته مشورتی اقتصادی و اجتماعی و کمیته حقوقی را بلعید برعهده خواهد داشت تا کمیته مذاکرات ملی پیشنهادات نهایی را به قیس سعید با هدف تأسیس جمهوری جدید ارائه کند.

براساس این دستور ابراهیم بودرباله، ریاست کمیته مشورتی امور اقتصادی و اجتماعی را برعهده خواهد داشت که شامل چهار نماینده از سازمان‌های اتحادیه مشاغل، اتحادیه صنعت و تجارت، اتحادیه زنان و اتحادیه کشاورزان و نماینده پنجمی از "انجمن دفاع از حقوق بشر تونس" است.

کمیته مشورتی حقوقی متشکل از مدیران دانشکده‌های حقوق است. مأموریت این کمیته تدوین قانون اساسی است که خواسته‌های مردم را برآورده کند و شامل اصول عدالت و آزادی در سایه یک نظام دموکراتیک واقعی باشد.

براساس دستور ریاست جمهوری "کمیته مذاکرات ملی" شامل اعضایی از دو کمیته مشورتی است که نقش آن هماهنگی پیشنهادات هر کمیته با هدف تأسیس جمهوری جدید برای تحقق ارمان‌های مشروع مردمی ملت تونس در انقلاب ۱۷ دسامبر ۲۰۱۰ است.

براساس این دستور گزارش نهایی "هیئت مشورتی ملی برای جمهوری جدید" تا ۲۰ ژوئن یعنی قبل از موعد همه پرسی در ۲۵ ژوئیه به رئیس جمهور ارائه خواهد شد.

اواسط ژانویه سعید از مذاکرات ملی با هدف تقویت مشارکت شهروندان در روند تحول دموکراسی خبر داد که به دنبال آن همه پرسی مردمی در ژوئیه برای مشخص کردن نظام سیاسی و روند انتخابات در دسامبر برگزار خواهد شد.

تونس از ۲۵ ژوئیه شاهد بحران سیاسی شدیدی است. سعید از آن زمان تدابیر فوق العاده را اعمال کرد که از جمله آن تعلیق اختیارات پارلمان و صدور قوانین مربوط به دستورات ریاست جمهوری و برکناری دولت است.

بیشتر گروه‌های سیاسی و مدنی تونس با این اقدامات مخالفند و آن را "کودتا علیه قانون اساسی" می‌دانند درحالی که گروه‌های دیگر آن را اصلاح روند انقلاب ۲۰۱۱ می‌دانند که زین العابدین بن علی، دسکتاتور سابق تونس را سرنگون کرد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401023120738
  • خبرنگار : 71516

برچسب‌ها