رئیس اتاق بازرگانی اردبیل:

حذف ارز ترجیحی به نفع تولید و صادرات است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: حذف ارز ترجیحی چهار هزار و 200 تومانی به نفع تولید و صادرات است و بخش خصوصی از این حرکت جهادی دولت استقبال می‌کند.

حسین پیرمؤذن در جلسه شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی اردبیل اظهار کرد: امروز یکی از حساس‌ترین و پرافتخارترین روزهای کشور در تحقق جراحی اقتصادی است که آثار و تبعات آن را در ماه‌های آینده شاهد خواهیم بود.


وی تصریح کرد: به رغم تلاش رسانه‌های خارجی در ایجاد یأس و ناامیدی در کشور و تبلیغات سوء در مسیر زیر سؤال بردن تصمیم اخیر دولت در اصلاح نظام یارانه‌ها، عدالت اجتماعی و اقتصادی ایجاب می‌کند تا جلوی توزیع ارز چهار هزار و 200 تومانی که رانت و سودجویی را وارد اقتصاد کشور کرده،‌ از بین رفته و یارانه به شکل مستقیم به جیب مردم برود.


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: در کنار ستایش این اقدام مؤثر دولت، بخش خصوصی انتظاراتی را نیز از مسئولان کشوری و استانی دارند تا تحقق مطلوب طرح مردمی‌ کردن یارانه‌ها و توزیع عادلانه آن به مذاق همه مردم خوشایند باشد.


پیرمؤذن ضرورت تقویت مؤلفه‌های نظارتی در جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی را در اجرای طرح تحولی دولت در نظام توزیع یارانه‌ها یادآور شد و افزود: از آنجایی که منافع رانت‌خواران در کشور به خطر می‌افتد و رسانه‌های خارجی و برخی رسانه‌های داخلی سنگ‌اندازی‌هایی را در مسیر اجرای این طرح عظیم انجام می‌دهند، شایسته است توزیع کالاهای اساسی با قیمت مصوب و نظارت بیشتر مورد توجه قرار گیرد.


وی تأمین مواد اولیه را برای واحدهای تولیدی و صنعتی بسیار ضروری اعلام کرد و ادامه داد: در شهرک صنعتی شماره یک و 2 اردبیل عمده واحدهای تولیدی در بخش صنایع غذایی هستند که باید روغن، شکر، آرد و سایر نیازمندی‌های آنها به موقع تأمین تا در فرآیند تولید اختلالی ایجاد نشود.


دبیر شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی استان اردبیل وجود ارز چهار هزار و 200 تومانی را در دست رانت‌خواران زمینه‌ساز قاچاق و فرصت‌طلبی برای عده‌ای توصیف کرد و گفت: ارز چهار هزار و 200 تومانی به تعداد 2 تا سه مورد به واحدهای بزرگ استان تزریق شد اما عمده این ارز ترجیحی به واحدهای تولیدی و صادراتی بزرگ اختصاص یافت که در کشور یکی از این واردکنندگان به رغم دریافت یک میلیارد و 200 میلیون دلار ارز ترجیحی برای واردات کره، این محصول را به نرخ آزاد فروخته است.


پیرمؤذن اقدام اخیر دولت سیزدهم را در مردمی کردن توزیع یارانه‌ها حرکتی به نفع تولید و مصرف‌کنندگان اعلام کرد و افزود: به نرخ آزاد تأمین نهاده‌های دامی برای تولید مرغ و تخم مرغ انجام می‌شود و صد درصد محصول امکان صادرات و عرضه به قیمت واقعی پیدا می‌کند.


وی این اقدام دولت رئیسی را حرکتی جهادی توصیف کرد و ادامه داد: فرصتی طلایی است تا با اختصاص یارانه به نیازمندان و اقشار آسیب‌پذیر، گروه‌های مختلف جامعه در خرید مایحتاج ضروری خود با مشکلات و دغدغه‌هایی روبه‌رو نشوند.


پیرمؤذن به ابلاغ بخشنامه‌های جدید برای تسهیل‌گری در فرآیند بخشودگی جرایم و تقسیط بدهی مالیاتی سرمایه‌گذاران و صاحبان واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: امیدواریم به دور از تفسیر قوانین و نگاه حمایتی در واحدهای تولیدی، دغدغه‌ها و مشکلات مالیاتی و بیمه‌ای برطرف شود.


وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: با ابلاغ بخشنامه جدید به امور مالیاتی 90 درصد مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی استان برطرف خواهد شد و تقسیط بدهی‌های گذشته و بخشودگی جرایم زمینه حمایت از این واحدها را به شایستگی به وجود می‌آورد.


پیرمؤذن به تسهیل صدور مجوزها و راه‌اندازی سیستم یکپارچه درگاه الکترونیکی در این فرآیند اشاره کرد و افزود: امیدواریم با رفع موانع در ابعاد مختلف سرمایه‌گذاران بتوانند به راحتی مجوز لازم را دریافت کنند.


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل صدور سند مالکیت برای صاحبان واحدهای صنعتی در شهرک شماره یک اردبیل را یادآور شد و تصریح کرد: 65 واحد فعال در شهرک صنعتی شماره یک اردبیل سند رسمی خود را دریافت نکردند که امیدواریم با اعمال قوانین گذشته صدور سند برای صاحبان این واحدها تسهیل شود.


انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1401022214685
  • خبرنگار :