سخنگوی شورای نگهبان:

استقرار نظام جمهوری اسلامی برای اجرای حداکثری احکام شریعت است

همایش نقش نخبگان جوان در گام دوم انقلاب اسلامی با محوریت بیان ضرورت‌های اجرایی گام دوم انقلاب اسلامی و نقش نخبگان جوان در توسعه آینده کشور، روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت با سخنرانی مسئولان و صاحب‌نظران کشوری به میزبانی بنیاد ملی نخبگان در دانشگاه خوارزمی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست محمد نبیونی رئیس بنیاد نخبگان استان البرز عنوان کرد: بر مبنای یکی از توصیه‌های هفتگانه مقام معظم رهبری در خصوص نقش نخبگان جوان باتوجه به ماموریت‌های بنیاد نخبگان به شکل ویژه و نگاه خاصی زمینه برگزاری این همایش فراهم شد.

وی افزود: براساس ثبت نامی که توسط بنیاد نخبگان انجام شد ۲۸۹ نفر در این همایش ثبت نام کردند و تعداد قابل توجهی یعنی بیش از ۱۵۰ نفر نیز باتوجه به بعد مسافت و بیماری کرونا به صورت مجازی در این همایش حضور پیدا کردند.


 

نبیونی توضیح داد: اجتماع نخبگانی استان البرز در مجموع شامل حدود ۱۲۰۰ نفر در قالب سه بخش مستعدین، استعدادهای برتر و سرآمدان می‌شود که از این نظر استان البرز در سطح کشوری مقام چهارم را دارد.

در ادامه این همایش عباسعلی زالی، استاد دانشگاه و برگزیده جایزه علمی علامه طباطبایی بنیاد نخبگان، ضمن بیان اینکه امید است در راستای بیانیه گام دوم انقلاب از تمام ظرفیت‌های دست نخورده  تمام کشور استفاده شود؛ ادامه داد: اگر زمینه‌های اجرایی بیانیه گام دوم انقلاب به خوبی فراهم شود تمامی مشکلاتی که ملت ما از گذشته داشتند برطرف خواهد شد و همانگونه که پیروزی انقلاب اسلامی امید را دل دل همه مستضعفین جهان و کسانی که زیر سلطه ابر قدرت‌ها بودند تاباند و آنان را به حرکت واداشت، گام دوم انقلاب نیز مزید بر علت و موجب بیداری بیشتر مردم در سایر کشورها خواهد شد.

وی افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی کشور ما باعث سرافکندگی میان سایر کشورها بود اما پس از انقلاب باعث سربلندی شد و به هر صورت در زمینه‌های مختلفی همچون علم و فناوری بسیار درخشید و  دانشجویان و اساتید بزرگی در سراسر کشور حضور دارند که باید قدردان آنان باشیم.

زالی اظهار کرد: درحال حاضر نیاز ایران در زمینه ساخت موشک به اندازه‌ای است که کشورهای جنایتکاری مانند آمریکا جرات نمی‌کنند قصد سوئی به کشور ما داشته باشد و این دستاورد به برکت حرکت مردم و درخشش جوانان انقلاب در جبهه‌های جنگ و موقعیت‌های علمی حاصل شده است.

وی با بیان اینکه ایران از نظر پیشرفت در زمینه‌های متفاوتی از جمله انرژی هسته‌ای و بسیاری از صنایع خاص در حال حاضر به سرمشقی برای سایر کشورها تبدیل شده است، افزود: درحال حاضر حدود ۳۶ میلیون جوان در کشور داریم که ۱۴ میلیون از آنها جوانان تحصیل کرده در سطوح بالای علمی هستند، همچنین جمعیت کشور ما یک درصد جمعیت جهان است ولی با این وجود ۷ درصد امکانات مادی را برای توسعه آیند در کشور خودمان داریم؛ بنابراین باید این ظرفیت‌های انسانی و مادی را در جهت توسعه مورد استفاده قرار بدهیم.

استاد دانشگاه و برگزیده جایزه علمی علامه طباطبایی بنیاد نخبگان،عنوان کرد: ایران در دنیا تنها کشوری است که میان سه قاره قرار گرفته، بزرگترین ساحل را در جنوب کشور دارد که از طریق آن به همه دنیا متصل می‌شود، بیشترین تنوع گیاهی را دارد؛ در همین راستا مقام معظم رهبری با هوشیاری و دقت مشکل کار را بیان کردند و مشخص شد که اقتصاد معمولی کاری از پیش نمی‌برد و باید اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم، از دانشمندان جوان استفاده کنیم و بین صنعت و دانشگاه ارتباط برقرار کنیم.


 

وی با اشاره به اینکه جمعیت کارمندی بسیاری کشورها یک در هزار است درحالی که جمعیت کارمندی ایران سی و چهار  در هزار است، ادامه داد: باید راهی برای جمعیت کارمندی باز شود تا بتوانند جایگاهی در بخش خصوصی پیدا کنند، در همین راستا باید تصدی گری‌هایی که در قانون اساسی وجود دارد به دست مردم و بخش خصوصی به شکل ضابطه مند سپرده شود.

در ادامه هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان هم درخصوص اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب توضیح داد: اولین وجه  اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب خود انقلاب اسلامی و اهمیت آینده آن است، پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی (ره) با هدف اجرای احکام اسلام بود که یک تاریخ آرزو پشت این انقلاب وجود دارد و خون های زیادی از انسان‌های ارزشمند در راه این آرمان بر زمین ریخته شده است؛ آرمانی که استقرار نظام جمهوری اسلامی برای اجرای حداکثری احکام شریعت است.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی زبا یک ماهیت توحیدی و با شعارهایی فطری، معدلات طراحی شده استکبار جهان را به هم زد و هرچه زمان بیشتری از انقلاب می‌گذرد این مناسبات جدی‌تر مطرح می‌شود و این نشان دهنده متفاوت بودن برنامه ریزی‌ها به عنوان یک واقعیت غیر قابل انکار است که دلیل عداوت جهان سلطه با ایران و انقلاب اسلامی نیز به شمار می‌رود.

طحان نظیف تصریح کرد: امروز در مقطع بسیار مهمی از تاریخ قرار داریم که مقطع مصاف جبهه حق و باطل است که اکنون به تعیین کننده ترین مراحل خود رسیده است و صف بندی آشکار جبهه حق و باطل را مشاهده می‌کنیم، تردیدی نیست که مجادهدان جبهه حق و حقیقت چه کسانی که در ابعاد نظری فعال هستند و چه کسانی که در جبهه عملیاتی فعال هستند، کار را به نتیجه می‌رسانند زیرا نگاه ویژه‌ای به انقلاب اسلامی دارند و از آن الگو می‌گیرند.

وی افزود: یکی از وجوه اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تکیه بر ماهیت انقلاب اسلامی و آینده است و این حرکت بی وقفه با سرعت انقلاب اسلامی که بر مدار آرمان‌های الهی تنظیم شده که نمود آن در بیانیه گام دوم مشاهده می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان ضمن تاکید بر اینکه وجه دوم اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب مقام صادر کننده آن یعنی مقام معظم رهبری است، گفت: مقام معظم رهبری به عنوان صادر کننده بیانیه ویژگی‌های حقیقی و حقوقی بی بدیلی دارد، همگامی و همراهی خود را با امام خمینی و انقلاب اسلامی از قبل از قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ آغاز کرده ، از همان زمان در کنار انقلاب بوده، در دوران استقرار نظام جمهوری اسلامی مسئولیت‌های بسیار مهمی داشته و پس از ارتحال امام انقلاب را رهبری کرده است.


​​​

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری شخصیتی است که انقلاب و مبانی آن و همچنین نقاط ضعف و قدرت، فرصت‌ها و تهدیدهای نظام را می‌شناسد؛ همچنین تحلیل‌های جامعی از شرایط کشور و دنیا دارد و با همین نگاه یک بیانیه ۶ هزار کلمه‌ای را به نگارش درآورده و صادر کرده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب بر مبنای مبانی اصولی فقهی و شرعی دقیقی تنظیم شده تا راه را برای ما روشن و ترسیم کند، بیان کرد: یکی از آسیب‌ها و تهدیدهایی که این بیانیه را تهدید می‌کند خطر مهجور ماندن آن است، بنابراین گر دقت نشود این بیانیه‌ای ممکن در زندگی ما مهجور شود و در لحظه لحظه زندگی ما آمیخته نشود و فقط به عنوان یک سند قابل احترام به آن نگاه شود که این موضوع در مورد خیلی از اسناد از جمله قانون اساسی پیش آمده است.

وی افزود: مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب همه مردم هستند ولی به طور جداگانه‌ای مخاطب خاص دیگری هم دارد که همان سازندگان چله دوم انقلاب اسلامی و جوانان انقلابی ایران اسلامی هستند، جوانانی که این بیانیه وظایف سنگین و پیچیده‌ای بر دوش آنها گذاشته است.

طحان نظیف جوانان را موتور محرک پیشرفت کشور و فاتح عرصه‌های جنگ سخت و نرم و جهاد علمی و اقتصادی دانست و گفت: جوانان انقلابی بیانیه گام دوم را محقق خواهند کرد و کسانی هستند که پا جای پای چمران ها گذاشته و تهرانی مقدم‌ها را می‌شناسند و ستاری‌ها را باور دارند و احمدی روشن ها را از خود دور نمی‌بینند.

وی ضمن اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب نیازمند فهم صحیح و اجرای دقیق آن است، ادامه داد: جوان انقلابی باید این بیانیه و منظومه‌ای که در پس آن وجود دارد را بشناسد و آن را بفهمد که این نیازمند بازخوانی مبانی چهل ساله انقلاب است و برای تحقق آن تلاش کند؛ همچنین باید نقاط ضعف و قوت انقلاب را بشناسد تا بتواند از این دستاوردها بهتر حفاظت کند.

سید محمدصادق موحد معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان کشور هم در این همایش گفت: جایگاه و تبیین جایگاه نظام نخبگانی و اجتماع نخبگانی به طور مشخص از واژگانی هستند که خیلی دقیق در سند راهبردی کشور در امور نخبگان به آن پرداخته شده است.

موحد با بیان اینکه وقتی به بیانیه گام دوم انقلاب توجه می شود به مولفه های مختلفی اشاره شده که یکی از آنها توجه به منابع انسانی متخصص جوان و دلبسته کشور است، اظهار کرد: جوانان منابعی هستند که با تبلور مولفه هایی همچون مولفه های اثرگذاری، پایه نخبگانی مثل خلاقیت، رهبری، حل مساله و همدلی اجتماعی عزم خود را جزم کرده اند تا این مسیری که در پیش داریم برای رسیدن به جامعه شایسته است.

این مسئول تصریح کرد: از مهمترین وظایف نظام نخبگانی، اتخاذ تدابیری است تا به صورت پویا و فعال افراد توانمند و دارای استعداد ذاتی و دارای هوش نهفته را شناسایی کرده و شرایطی فراهم کند تا افراد مختلف در موقعیت های یادگیری قرار گیرند که بیشتر در دوران دبستان و اوان کودکی باید شکل گیرد.

موحد گفت: در کنار این برنامه های شناسایی، نظام نخبگانی وظیفه دارد زمینه را برای توانمندسازی و اثرگذاری افراد شایسته فراهم کند و این افراد وقتی به مرحله اثرگذاری رسیدند از آن ها تکریم کرده و آنها را به عنوان الگوهای موفق به دیگر بخش های جامعه معرفی کند.

معاون بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: این افراد دارای یک نعمت خدادادی هستند که همان استعداد است که هر چه بیشتر باشد تعهدشان نسبت به آینده جامعه بیشتر است.

وی گفت: در فرازی از بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری به مقوله علم و دانش و فناوری اشاره می کنند که منظور از علم، علمی است که مبدا و هدف نهایی از آن جدا نشده باشد و ما را به شناخت جهان خلقت راهنمایی می کند.

موحد تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان برای افزایش اثرگذاری و دغدغه مندی جامعه مخاطب برنامه های عملیاتی را طراحی کرده و سعی در استفاده از ظرفیت هایش دارد تا ارتباط تعاملی بین جامعه مخاطب به خصوص دانشجویان و دانش آموختگان و اساتید خبره با نیازهای جامعه و صنعت برقرار کند که بخشی از برنامه بنیادهای نخبگانی سراسر کشور است.

در پایان این همایش از سرآمدان استان البرز نیز تجلیل شد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۲۳:۰۰
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1401021811578
  • خبرنگار :

برچسب‌ها