استاندار گیلان، با تصریح اینکه بودجه باید بهصورت هدفمند و مطابق با برنامه، هزینه شود؛ گفت: با تفویض اختیارات استانی و بهرهگیری از منابع سفر رئیسجمهوری و استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، می کوشیم شاهد ارتقای جایگاه استان و رشد شاخصهای توسعهای باشیم.
اسدالله عباسی در جلسه شورای برنامهریزی و توسعه استان گیلان، بر لزوم تغییر رویکرد در موضوعات مرتبط با بودجه برای اثربخشی بیشتر از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکید و بیان کرد: نباید با اظهارات غیرکارشناسی، بدون پشتوانه و استفاده اشتباه از الفاظ بودجهای همچون تامین، جذب، تخصیص و...، انتظاراتی در جامعه ایجاد کرد.
وی به ارائه گزارش رئیس جمهوری در دیدار کارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب اشاره و اظهار کرد: بخشی از امور همچون کسری ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی بودجه ۱۴۰۰، استقراض ۵۳ هزار میلیارد تومانی از بانک مرکزی و وعده ۵۵۰ هزار میلیارد تومانی اوراق مشارکت مربوط به گذشته است.
نماینده عالی دولت در گیلان به تسویه بدهی ۵۳ هزار میلیارد تومانی دولت به بانک مرکزی هم اشاره کرد و گفت: دولت مردمی سیزدهم علاوه بر اینکه به دنبال خلق پول و استقراض از بانک مرکزی نرفت، ماهانه ۱۰ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان از سررسید اوراق را نیز پرداخت میکند.
وی با اشاره به وجود اوراق مشارکت جذب نشده در گیلان و ضرورت تسریع در جذب آنها برای توسعه استان، افزود: در ماه پایانی سال ۱۴۰۰ تلاش کردیم تا از محل منابع اعتباری مختلف، در چارچوب قانون مطالبات پرداخت شود.
استاندار گیلان به باقی ماندن برخی مطالبات نیروهای شرکتی طرف قرارداد با پیمانکاران اشاره کرد و گفت: به مدیران دستگاهها تاکید کردهام تا با بررسی جدی برخی تخلفات شرکت های پیمانکاری، نسبت به حذف آنها اقدام کنند.
وی با تاکید بر اینکه چابک سازی باید به صورت واقعی عملی شود، تصریح کرد: نیروها باید برای تداوم فعالیت، انگیزه داشته باشند و اینکه مبالغ به شرکتها پرداخت گردد اما مطالبات با تاخیر واریز شود، پذیرفتنی نیست.
عباسی تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ از سوی دولت در زمان قانونی و تصویب آن در موعد مقرر توسط مجلس را نشان از هماهنگی و همراهی قوا دانست و یادآور شد: در بودجه ۱۴۰۱ براساس آمایش سرزمینی، رشد اقتصادی هشت درصدی پیشبینی شده است.
وی تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحقق رشد اقتصادی بدون اتکا به نفت را مورد اشاره قرار داد و گفت: دولت سیزدهم رویکرد کاهش اتکا به نفت و تحقق درآمدهای مالیاتی بدون فشار به مودیان بلکه با شناسایی افراد و بنگاههای اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی را دنبال میکند.
نماینده عالی دولت در گیلان بر لزوم اهتمام جدی مدیران دستگاههای اجرایی در جهت جذب بودجههای متمرکز ملی با هماهنگی استانداری و سازمان مدیریت و برنامهریزی تاکید و تصریح کرد: استفاده از ظرفیت نمایندگان برای جذب اعتبارات، گرهگشای بسیاری از مشکلات است.
وی با بیان اینکه باید براساس توازن منطقهای، آمایش سرزمینی و شاخصهای مناطق توسعهنیافته اقدامات اثربخشی داشته باشیم، گفت: طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب باید منابع ارزی صرف امور زیربنایی، حمل و نقل ریلی، نوسازی صنایع و شرکتهای دانش بنیان شود تا اثر وضعی آن مشاهده گردد.
استاندار گیلان با بیان اینکه تلاش شد تا بخشی از مطالبات باقیمانده پیمانکاران در پایان سال ۱۴۰۰ با منابع اعتباری پرداخت شود، افزود: با دریافت نقدی یکهزار و ۵۰ میلیارد تومان از منابع اعتباری سفر رئیسجمهوری به گیلان، بسیاری از طرحها و پروژههای عمرانی به حرکت درآمده است.
وی با اشاره به اینکه بعضا اعداد و ارقامی اعلام می شود اما نتایج و دستیابی به اهداف اطلاعرسانی نمیشود، گفت: باید اطلاعات و مستندات بودجهای در اختیار نمایندگان مردم در مجلس و مدیران قرار گیرد تا مطالبهگری و نظارت مشخص گردد.
عباسی بر ضرورت پاسخگویی مدیران نسبت به نتایج تخصیص اعتبارات تاکید و تصریح کرد: بودجه باید به صورت هدفمند و مطابق با برنامه، هزینه شود.
وی با بیان اینکه علیرغم بدهیهای دولت، با افزایش فروش نفت و تحقق ۱۱۰ درصدی درآمدهای مالیاتی شاهد رشد تخصیص و تامین اعتبارات در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ بودهایم، گفت: با تفویض اختیارات استانی و بهرهگیری از منابع سفر رئیسجمهوری و استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی، می کوشیم با افزایش منابع درآمدی، شاهد ارتقای جایگاه استان و رشد شاخصهای توسعهای باشیم.
انتهای پیام