مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه:

با یک سوم نیرو"پزشکی قانونی" کرمانشاه را می‌چرخانیم/ پیگیر راه اندازی "سوله بحران" هستیم

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه با انتقاد از کمبود شدید نیرو در این مرکز، گفت: در حال حاضر یک سوم چارت اداری پزشکی قانونی نیرو در اختیار داریم و امورات استان را پیش می بریم.

دکتر سلیم خانی در نشست خبری امروز (22 فروردین) در تشریح اقدامات سال گذشته پزشکی قانونی از راه اندازی دو مرکز پزشکی قانونی سرپل ذهاب و جوانرود و نیز راه اندازی مرکز رادیولوژی پزشکی قانونی به عنوان مهم ترین این اقدامات یاد کرد و افزود: خوشبختانه سال گذشته توانستیم دو مرکز پزشکی قانونی در دو شهرستان سرپل ذهاب و جوانرود افتتاح کرده و خدمات رسانی به مردم این دو شهرستان را بهبود ببخشیم.

وی افزود: از طرفی مرکز رادیولوژی پزشکی قانونی استان سال گذشته راه اندازی شد که کمک خوبی در بحث شناسایی تخلفات در حوزه تصادفات ساختگی و یا بررسی اجسادی است که گلوله خورده اند، داشت.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه در تشریح برنامه های امسال این مرکز هم گفت: امسال راه اندازی مرکز پزشکی قانونی شهرستان صحنه و ساخت آمفی تئاتر پزشکی قانونی را در برنامه داریم.

خانی با تاکید بر ضرورت راه اندازی سوله بحران در آرامستان کرمانشاه گفت: در این زمینه رایزنی ها در حال انجام است و امیدواریم در صورت همکاری و مساعدت شهرداری بتوانیم کلنگ این مرکز را امسال به زمین بزنیم.

وی افزود: این مکان در بحران هایی مانند زلزله که اجساد بسیاری به همراه دارند به کار می آید و زمانی که سردخانه های بیمارستان ها و پزشکی قانونی جوابگو نباشد، اجساد در این مکان نگهداری می شوند.

وی افزود: این مرکز حداقل در زیربنای 500 متر مربع باید احداث شود و برای راه اندازی آن اعتباری بالغ بر 20 میلیارد تومان نیاز است که در صورت تامین کارهای مربوط به آن انجام می شود.

تشریح 2231 "جسد" در سال گذشته/ 43 هزار نفر معاینه شدند

خانی در ادامه در تشریح آمار سال گذشته پزشکی قانونی هم از ارجاع 2231 جسد به مراکز پزشکی قانونی در سطح استان خبر داد و افزود: این تعداد نسبت به سال 99 حدود هفت درصد افزایش داشته است.

وی افزود: مجموع معاینات سال گذشته هم 43 هزار نفر بوده است که این تعداد نیز نسبت به سال 99 با معاینه 40 هزار و 906 نفر حدود پنج درصد افزایش داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه تعداد مراجعین با ادعای نزاع در سال گذشته را 16 هزار نفر اعلام و تصریح کرد: این تعداد تفاوت چندانی با سال ماقبل از آن نداشته است.

وی افزود: همچنین سال گذشته 9144 نفر با ادعای تصادف مراجعه کردند که این تعداد نسبت به سال ماقبل آن حدود 1100 مورد افزایش یافته است.

خانی فوتی های تصادفات استان را هم در سال گذشته 461 نفر اعلام و تصریح کرد: این تعداد هم نسبت به سال ماقبل آن با فوت 446 نفر تفاوت چندانی نداشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه در ادامه فوتی های حوادث کار استان را هم 39 نفر اعلام و تصریح کرد: در سال گذشته 634 نفر هم در حوادث کار مجروح شدند.

خانی فوتی های ناشی از مونوکسید کربن را هم در سال گذشته 25 نفر اعلام و تصریح کرد: طی این مدت 50 نفر بر اثر سوختگی، 24 نفر بر اثر برق گرفتگی و 24 نفر هم بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست دادند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه در ادامه به تشریح آمار آزمایشگاه های پزشکی قانونی استان پرداخت و افزود: در حال حاضر سه آزمایشگاه سم شناسی، آسیب شناسی و ژنتیک و سلولوژی در پزشکی قانونی استان فعال است.

وی افزود: سال گذشته 2187 پرونده در آزمایشگاه سم شناسی تشکیل شد که بیش از 48 هزار آزمایش بر روی این پرونده ها صورت گرفته است.

خانی گفت: همچنین سال گذشته 643 پرونده در آزمایشگاه آسیب شناسی، 89 پرونده در بخش ژنتیک و 276 پرونده در حوزه سلولوژی تشکیل شده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: خوشبختانه مرکز آزمایشگاه و ژنتیک پزشکی قانونی استان مرکزیت غرب کشور را داراست و به استان های همجوار هم خدمات رسانی می کند.

خانی به اقدامات کمیسیون های پزشکی قانونی هم در سال گذشته اشاره کرد و با اشاره به تشکیل 925 کمیسیون در سال گذشته گفت: از این تعداد 50 کمیسیون مربوط به قصورات پزشکی بوده است که 26 مورد آن محکوم و 24 مورد آن تبرئه شده اند.

وی یادآور شد: این تعداد پرونده قصورات پزشکی تنها به پرونده هایی مربوط است که از طریق دستگاه قضا به پزشکی قانونی ارجاع می شوند و این آمار جدای از شکایات قصور پزشکی به نظام پزشکی استان است.

خانی افزود: 668 مورد دیگر هم مربوط به پرونده های پزشکی قانونی و 207 مورد هم مربوط به پرونده های روانپزشکی است.

 مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه با بیان اینکه به تمامی این پرونده ها در سال گذشته رسیدگی شده گفت: تنها 13 پرونده که در اواخر سال گذشته تشکیل شده باقی مانده است.

خانی گفت: سرعت پاسخگویی پزشکی قانونی در بحث کمیسیون ها کمتر از 20 روز بوده که از میانگین کشوری پایین تر است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به اجرای طرح "دادپزشک" از پنج سال پیش در سطح استان گفت: خوشبختانه با اجرای این طرح سرعت کار پزشکی قانونی افزایش یافته و مراجعات به این مراکز هم کمتر شده است.

وی افزود: در حال حاضر دادپزشکان در محل آرامستان کرمانشاه مستقر بوده  مرگ های غیرمشکوک افرادی که در منزل یا بیمارستان فوت کرده اند به آنها ارجاع می شود.

خانی گفت: از طرفی "دادپزشک تروما"هم داریم که در بیمارستان طالقانی مستقر است و به سرعت مصدومان تصادفات و نزاع را معاینه می کند تا از هرگونه صدمات اضافی ساختگی و سوءاستفاده در این زمینه جلوگیری کند.

تنها با یک سوم نیرو پزشکی قانونی استان را مدیریت می کنیم/ به شدت کمبود نیرو داریم

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه در ادامه با انتقاد از کمبود نیرو در این مرکز گفت: در حال حاضر 88 نفر در پزشکی قانونی استان فعالیت دارند که حدود یک سوم چارت این اداره کل است.

وی افزود: این بدین معنی است که ما با یک سوم نیرو امورات استان در حوزه فعالیت های پزشکی قانونی را انجام می دهیم.

وی به طاقت فرسا بودن فعالیت های پزشکی قانونی اشاره کرد و افزود: همین امر موجب شده افراد تمایلی برای فعالیت در این مرکز نداشته باشند.

خانی گفت: در حال حاضر تنها 18 پزشک داریم و از این نظر به شدت در مضیقه هستیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه اظهار کرد: در حال حاضر طرحی در حال پیگیری است که بتوانیم فارغ التحصیلان را در پزشکی قانونی بصورت بورسیه پذیرش کرده و سپس آنها را استخدام کنیم.

مراجعان پزشکی قانونی کمی صبور باشند

این مسئول با اشاره به سختی کار بسیار نیروهای پزشکی قانونی از مراجعان به این مرکز خواست که صبر و حوصله بیشتری هنگام مراجعه داشته باشند.

خانی گفت: اغلب مراجعان یا عصبانی بوده و یا داغدار هستند و در این شرایط بسیار برای انجام کارهایشان کم حوصله می شوند و در شرایطی که ما کمبود نیرو داریم بسیار سخت است که به سرعت به هم جواب داده شود.

این مسئول گفت: در حال حاضر سرعت عملکرد ما در پاسخ دهی به مراجعان کمتر از میانگین کشوری است اما مراجعان هم باید صبر و حوصله بیشتری به خرج دهند.

وی خاطرنشان کرد: برخی جسد را ساعت هشت صبح به پزشکی قانونی تحویل می دهند  و این درحالی است که ممکن است از غروب روز گذشته تا صبح همان روز چندین جسد به پزشکی قانونی ارجاع شده باشد و نباید انتظار داشت ظرف یک ساعت تمامی این اجساد بررسی شده و به خانواده هایشان تحویل شوند و قطعا این کار زمان بر خواهد بود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۷:۰۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401012212522
  • خبرنگار : 50182