اسدالله عباسی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان، با بیان اینکه ورود به شرایط پساکرونا به معنای نبود تهدید نیست، اظهار کرد: هرساله شیوع بیماریهایی همچون آنفلوانزا مسبوق به سابقه بوده که در دورهای سپری میشد و نیازمند مراقبتهایی هم بوده است.
وی به اهمیت توجه به نسل آینده تحت هر شرایطی برای پیشرفت در نظام آموزشی و تربیتی اشاره و خاطرنشان کرد: برای تحقق این امر باید به ابعاد مختلف رشد دانشآموزان توجه شود.
رئیس شورای آموزش و پرورش گیلان، اضافه وزن دانشآموزان براساس سنجش صورت گرفته را نگران کننده ارزیابی کرد و گفت: رشد جسمانی و حرکتی با رشد ذهنی، اعتقادی، اجتماعی و اخلاقی بیارتباط نیست و شخصیت کودک و نوجوان را شکل میدهد.
وی توجه صرف به مسائل ذهنی را یکی از آفتهای سالهای گذشته و کنونی نظام تعلیم و تربیت دانست و افزود: در دورهای دیوار کنکور را به حدی بالا کشیدند که اگر دانشآموزی نتواند از آن عبور کند، در جامعه طوری القا میشد که فرد در سایه آن با مشکلاتی مواجه میگردید.
عباسی به وضعیت فرزندآوری و نیز شرایط تک فرزندی در خانواده ها اشاره کرد و گفت: نداشتن همبازی در تعامل دانشآموزان با جامعه و نشاط اجتماعی آنان مشکلاتی را به دنبال دارد که محدودیتهای کرونایی نیز به آن دامن زده است.
وی با بیان اینکه مدارس باید خلاهای موجود را با فرآیندهای اثرگذار جبران کنند، افزود: در این مسیر نقش موثر فرهنگیان انکارناپذیر است و دولت علیرغم مشکلات اعتباری، لایحه نظام رتبهبندی معلمان را مورد توجه قرار داد و در حال اجراست.
استاندار گیلان، توجه به معیشت، رفاه و حفظ منزلت معلمان را در کنار جایگاه معنوی آنان بسیار مهم دانست و تصریح کرد: در دولت گذشته تلاش شد تا به نحوی از انحا افزایش حقوق معلمان را به طرح رتبهبندی ارتباط دهند.
وی به عدم توجه به سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش به عنوان یکی از مدرنترین دستاوردهای نظام در دهه چهارم انقلاب طی سالهای اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: تنها به بخشهایی از این سند توجه شد و نتوانستند پازلها را به یکدیگر متصل کنند و شرایط گسسته ای را در جامعه ایجاد کردند.
رئیس شورای آموزش و پرورش گیلان جبران خلاهای ایجاد شده در پایه علمی دانشآموزان و دانشجویان طی دو سال اخیر را بسیار مهم و البته سخت دانست و گفت: خانوادهها باید متقاضی حضور دانشآموزان در مدارس باشند و آموزش و پرورش نیز باید با بسترسازی شرایط، فضای آموزشی را به بالندگی کامل برساند.
وی بر لزوم برخورداری فضاهای آموزشی با بهرهگیری از فناوریهای روز تاکید و با بیان اینکه نمیتوان به شرایط سنتی اکتفا کرد، متذکر شد: حضور دانشآموزان در فضای باز و طبیعت نیاز به برپایی اردوگاه ندارد و در این مسیر تحرک جسمانی فقط به لباس ورزشی در فضای آموزشی نباید محدود شود.
عباسی با بیان اینکه سبک زندگی برخی خانوادهها باعث ایجاد اختلال فکری و رفتاری و نیز بیشفعالی عدهای از دانشآموزان شده، اضافه کرد: انرژی دانشآموزان در فضای بسته خانه رهاسازی نشده و این موضوع ضرورت حضور آنان در مدارس را دوچندان میکند و باید برای خانوادهها به درستی تبیین شود.
استاندار گیلان بر لزوم استفاده بهینه از سالنهای ورزشی در اختیار ادارهکل ورزش و جوانان استان برای دانشآموزان تاکید و تصریح کرد: استعدادهای ورزشی دانشآموزان باید کشف و از بستر موجود در سواحل برای رشتههای ورزشی مرتبط استفاده شود.
وی با یادآوری اینکه بسیاری از مشکلات، ارتباطی به اعتبارات ندارد بلکه مربوط به حوزه مدیریتی است، گفت: از ظرفیت مشارکت اولیای دانشآموزان میتوان در جهت رشد آموزشی و تربیتی آیندهسازان جامعه استفاده کرد.
رئیس شورای آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه بازگشایی مدارس باید با شیوههای نوین تدریس همراه باشد، افزود: باتوجه به فاصله آموزش مجازی و حضوری باید تلاش شود تا شرایط برای دانشآموزان سخت نشود و معلمان دلسوز بایستی این شرایط را درک کنند.
وی سلامت دانشآموزان را بسیار مهم دانست و با تاکید بر لزوم واکسیناسیون دانشآموزان براساس شرایط استاندارد و نیز تزریق دز سوم توسط خانوادهها و فرهنگیان خاطرنشان کرد: فضای کلاس درس برای دانشآموزان خسته کننده نشود تا موجب نشاط آنان گردد.
استاندار گیلان با بیان اینکه برای نوسازی مدارس اعتبارات مناسبی در نظر گرفته میشود، عنوان کرد: باید در احداث مدارس با طراحی سالنهای چندمنظوره و نیز فضای باز، بستر استفاده دانشآموزان از فعالیتهای ورزشی فراهم شود.
عباسی با بیان اینکه صدای دانشآموزان آهنگ دلنشینی برای معلمان است، به اظهارنظرهای غیرکارشناسی عده ای که منجر به ایجاد التهاب در فضای آموزشی می شود، اشاره و اضافه کرد: در کشورمان به دلیل توجه به سلامت دانشآموزان، فرآیند آموزش به صورت غیرحضوری بوده و اینک، با توجه به واکسیناسیون، آموزش حضوری برقرار شده است.
وی همچنین به قرار داشتن در آستانه هفته بزرگداشت مقام معلم اشاره و بر لزوم برگزاری باشکوه مراسمهای این ایام در جهت تکریم مقام معلم تاکید کرد و یادآور شد: برگزاری جلسات شهرستانی شوراهای آموزش و پرورش با حضور متولیان امر و مشارکت بالای آنان در دستور کار قرار گیرد.
انتهای پیام