مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی خبر داد

وصول بیش از ۸۰۰۰ میلیارد تومان مالیات در خراسان رضوی/مالیات ۹۵ درصد بودجه استان را تامین می‌کند

مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی گفت: در ۱۱ ماه ابتدایی سال جاری حدود ۸۲۶۰ میلیارد تومان مالیات در خراسان رضوی وصول شده است. همچنین بالغ بر ۳۵ هزار تقسیط بدهی مالیات در استان صورت گرفته است.

احمدرضا مدبرنیا امروز، ۲۵ اسفند ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در ساختمان سازمان امور مالیاتی خراسان رضوی برگزار شد، با ارائه گزارش عملکرد این سازمان در سال جاری اظهار کرد: درآمد مالیاتی در نظر گرفته شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور برای استان در سال ۱۴۰۰ معادل ۸۷۰۰ میلیارد تومان بود. این عدد در مدت مشابه سال گذشته ۵۱۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: همچنین ۶۰ درصد از مالیات‌ها به صورت مستقیم و ۶۶ درصد به صورت غیرمستقیم در استان وصول شده است.

مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی عنوان کرد: شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و فرمانداری‌های خراسان رضوی در ۱۱ ماه ابتدایی سال گذشته از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان دریافت کرده‌اند که این رقم در مدت مشابه سال جاری با رشد ۱۱۷ درصدی به ۱۵۳۰ میلیارد تومان رسید. همچنین در سال گذشته و به طور کلی از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده حدود ۸۴۸ میلیارد تومان آن در سطح استان توزیع شده است.

مالیات ۹۵ درصد بودجه استان را تامین می‌کند

مدبرنیا خاطرنشان کرد: حدود ۹۵ درصد از بودجه استان توسط اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی تامین می‌شود و تاکنون مشکلی در تامین این بخش از بودجه استان نداشتیم.

وی تصریح کرد: همچنین در سال جاری در حوزه استرداد مالیاتی که شامل صادرات و اعتبارهای مازاد بر پرداختی است، حدود ۴۰۰ میلیارد تومان استرداد داشتیم که این رقم در سال گذشته ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بوده است.

مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی درباره فرارهای مالیاتی در استان گفت: از مهر ماه سال گذشته و در راستای اجرای ماده ۱۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم اداره‌ای با نام اداره بازرسی و مبارزه با فرار مالیاتی به منظور افزایش خوداظهاری و شفافیت در امور مالیاتی در استان تشکیل شد که تاکنون ۷۷ مورد پرونده مورد بازرسی قرار گرفته است. همچنین در قسمت تشکیل پرونده نیز اقداماتی مبنی بر پرداخت مالیات صورت گرفته که در مراحل انتهایی دادرسی است.

مدبرنیا با اشاره به وصول معوقات سال جاری نیز خاطرنشان کرد: در حوزه وصول معوقات در سال جاری حدود ۳۵‌ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته‌ایم. همچنین در سال جاری بالغ بر ۳۵ هزار تقسیط بدهی مالیاتی در استان صورت گرفته است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در سال جاری و میزان موفقیت در اخذ مالیات از شرکت‌هایی که مالیات خود را به خارج از استان پرداخت می‌کردند، گفت: در سال جاری ۴۲ مورد انتقال پرونده‌های مالیاتی شرکت‌ها به استان صورت گرفت که از این تعداد حدود ۲۴ مورد آن به استان انتقال پیدا کرده و پرونده‌ آن مورد حسابرسی و بررسی قرار دارد. همچنین هفت پرونده از این تعداد مربوط به مودیان بزرگ بوده که در حال بررسی است.

سهم وصولی خراسان رضوی از پرونده‌های ملی بررسی شده حدود ۵۸۳ میلیارد تومان است

مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی تصریح کرد: علت عدم موافقت با انتقال مابقی پرونده‌ها کمتر بودن سهمیه استان از مالیات یا درآمدها بود اما سهمیه وصولی آن به استان اختصاص پیدا کرد. در مجموع از پرونده‌های ملی بررسی شده در تهران و خراسان رضوی حدود ۵۸۳ میلیارد تومان سهمیه وصولی مربوط به خراسان رضوی است.

مدبرنیا با اشاره به قطعی‌سازی اظهارنامه‌های مالیاتی در سال ۹۸ عنوان کرد: در سال ۹۸، ۲۱۳ هزار و ۳۵۹ اظهارنامه مالیاتی در بخش مشاغل داشتیم که تعداد ۱۷۳ هزار و ۵۶۸ مورد آن قطعی‌سازی شده است. همچنین از این تعداد حدود ۶۰ هزار پرونده به صورت سیستمی قطعی‌سازی شد.

وی با اشاره به اظهارنامه‌های مالیاتی شرکت‌ها افزود: ۲۱ هزار و ۲۶۴ اظهارنامه مالیاتی مربوط به شرکت‌ها بود که از این تعداد ۲۹۶۸ مورد قطعی‌سازی شده و بانک اطلاعاتی آنان مطابقت داشته است.

مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ اگر سود افرادی که اظهارنامه مالیاتی خود را تحویل دادند تا مبلغ ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود، از پرداخت مالیات معاف بودند. در سال جاری این مبلغ ۳۶ میلیون تومان تعیین شده است. همچنین از پرونده‌های مالیاتی مربوط به سال ۱۴۰۰ حدود ۴۰ درصد آن رسیدگی شده و مابقی در حال بررسی است.

۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه کارتخوان در کشور تعیین تکلیف شده است

مدبرنیا با اشاره به دستگاه‌های کارتخوان فعال در کشور تاکید کرد: حدود ۱۱ میلیون دستگاه کارتخوان در سطح کشور فعال است که تا کنون چهار میلیون و ۷۰۰ هزار مورد از این تعداد تعیین تکلیف شده و متصل به پرونده‌های مالیاتی است. سه میلیون دستگاه کارتخوان نیز غیرفعال شده و مابقی در درست بررسی است. همچنین اگر دستگاه کارتخوان با پرونده مالیاتی متناظر نشود، غیرفعال خواهد شد.

وی ادامه داد: کلیه حساب‌های بانکی همراه با حجم پول در گردش آن‌ در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته اما تراکنش‌ها به هیچ وجه مشمول مالیات نخواهد بود، مگر اینکه منشا درآمدی داشته باشد.

مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی در پاسخ به خبرنگار ایسنا درباره شرایط برخوداری از معافیت مالیاتی موسسات خیریه خصوصی عنوان کرد: اعطای هرگونه معافیت مالیاتی مستلزم ارائه اظهارنامه مالیاتی و ارائه دفاتر، اسناد و مدارک است. بنابراین اگر فعالیت‌های شخصی در موسسه خیریه در راستای بند ه ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم باشد و اظهارنامه مالیاتی را به همراه اسناد و مدارک خود تحویل داده باشد، به نرخ صفر مالیاتی خواهد رسید.

مدبرنیا با اشاره به مشکلات پیمانکاران خاطرنشان کرد: در مواد ساختمانی اگر شخصی خود سازنده باشد، مشمول مالیات موضوع مواد ۵۹ و ۷۷ ساخت و فروش ساختمان خواهد بود؛ مشروط بر اینکه پروانه اخذ شده از شهرداری مربوط به سال ۹۵ به بعد باشد.

وی ادامه داد: در صورتی که شخصی خودش سازنده ساختمان نبوده و در قالب پیمان در خدمت کارفرما باشد، براساس صورت‌وضعیت‌های ارسالی به کارفرما مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بوده و این مالیات از کارفرما اخذ خواهد شد. مالیات بر ارزش افزوده ارتباطی با سود ندارد و معادل درآمدی است که در صورت وضعیت درج شده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۷:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400122520553
  • خبرنگار : 50473