مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی خبر داد

پرداخت مالیات بیشتر در انتظار مودیانی که دستگاه کارتخوان خود را ثبت نکرده‌اند

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی گفت: فردی که دستگاه کارتخوان خود را ثبت نمی‌کند، امکان ارائه اظهارنامه و در نتیجه معافیت اولیه که مشمول سودهای بیش از ۳۶ میلیون تومان است را نخواهد داشت. افرادی که ثبت‌نام را انجام ندهند در صورتی که سودی بیش از ۳۶ میلیون تومان داشته باشند؛ حداقل ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۰، مالیات بیشتری پرداخت خواهند کرد.

احمدرضا مدبرنیا در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اهداف طرح ثبت دستگاه‌‎های کارتخوان در سامانه سازمان امور مالیاتی اظهار کرد: یکی از اهداف مهم سازمان امور مالیاتی کشور افزایش شفاف‌سازی اقتصادی و جلوگیری از سوء استفاده از بسترهای پرداخت الکترونیک و نتیجه آن یعنی پدیده فرار مالیاتی است. طرح اتصال دستگاه‌های کارتخوان‌ به پرونده مالیاتی که مطالبه دولت و مجلس است، در راستای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، با مشارکت بانک مرکزی عملی شده و موجب اجرای عدالت مالیاتی، کاهش اعتراضات مالیاتی، تسریع در فرآیند رسیدگی، مبارزه با فرار مالیاتی، شناسایی مودیان جدید و نهایتا تحقق درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده بدون فشار بر مودیان موجود می‌شود.

بالغ بر ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت به پرونده‌های مالیاتی متصل شده‌اند

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چند دستگاه کارتخوان در سامانه مالیاتی خراسان رضوی ثبت شده است، افزود: آمار استانی به تفکیک موجود نیست، اما طبق آمار کشوری بالغ بر ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت به پرونده‌های مالیاتی متصل شده‌اند و دستگاه‌های کارتخوان بانکی در صورت متصل نشدن به پرونده مالیاتی، براساس قانون توسط بانک مرکزی غیرفعال می‌شوند.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی بیان کرد: مودیان از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانیmy.tax.gov.ir قادر خواهند بود از قسمت پذیرنده‌های بانکی، کارتخوان خود را به پرونده مالیاتی متصل کنند. افرادی که دستگاه کارتخوان ندارند می‌توانند وارد سامانه شده و قبل از به‌وجود آمدن مشکلات مالیاتی، از تعداد دستگاه‌های کارتخوانی که به نام آن‌هاست و آخرین وضعیت پرونده‌های مالیاتی خود باخبر شوند.

با نصب و اتصال دستگاه کارتخوان بانکی به هیچ عنوان مالیات اضافی از صاحبان مشاغل اخذ نخواهد شد

مدبرنیا تصریح کرد: با نصب و اتصال دستگاه کارتخوان بانکی به هیچ عنوان مالیات اضافی از صاحبان مشاغل اخذ نخواهد شد و تراکنش این دستگاه‌ها مبنای تشخیص مالیات نخواهد بود. در صورت شناسایی یک مراوده پولی اقتصادی و درآمدزا مانند فروش کالا، باید نوع فروش یا ارائه خدمت مشخص شود؛ به‌طور مثال فردی مبلی فروخته است، که سود آن مشمول مالیات می‌شود.

وی اضافه کرد: در برخی موارد امکان دارد مؤدی مالیاتی میزان واقعی سود خود را ارائه نکرده، مستندات کافی نداشته باشد و اطلاعات را ارائه نکند. در آیین‌نامه ماده ۲۱۹ سازمان امور مالیاتی نسبت‌هایی در نظر گرفته شده است که براساس آن می‌توان به اطلاعاتی دست یافت که منجر به شناسایی سود می‌شود. هرچند طبق ماده ۹۴ قانون مالیات‌های مستقیم، درآمد مشمول مالیات از حاصل فروش منهای هزینه‌های قابل قبول به دست می‌آید. در مواد ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون مالیات‌های مستقیم، هزینه‌های قابل قبول نیز توضیح داده شده است، بر همین اساس مؤدی باید اسناد و مدارک خود را ارائه و شروط مربوط به هزینه‌های قابل قبول را رعایت کند.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی در خصوص برنامه‌های این سازمان برای حمایت از مشاغل خرد و افراد دستفروشی که دارای دستگاه کارتخوان هستند و جلوگیری از سوءاستفاده‌ای که ممکن است از این دستگاه‌ها شود، عنوان کرد: در مرحله اول ما به‌دنبال ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان هستیم و در مرحله دوم از اهمیت  بیشتری برخوردار است، بحث تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری مطرح می‌شود. فعال اقتصادی پس از این اتفاق باید حساب تجاری داشته باشد. با همکاری بانک مرکزی الگوریتم‌هایی روی حساب‌های تجاری و غیرتجاری نصب خواهد شد که در نتیجه آن فعالیت‌های اقتصادی از این سیستم استخراج خواهد شد.

مدبرنیا افزود: برخی از صاحبان مشاغل برای اینکه از دستگاه کارتخوان استفاده نکنند یا استفاده از آن را به حداقل برسانند روش‌هایی از جمله دریافت نقدی، کارت به کارت و استفاده از کارتخوان‌های متعدد را به کار می‌گیرند که در نهایت در اخذ مالیات تفاوتی ایجاد نمی‌کند و این افراد ملزم به پرداخت مالیات خواهند بود.

فردی که دستگاه کارتخوان خود را ثبت نمی‌کند، امکان ارائه اظهارنامه و در نتیجه معافیت اولیه را نخواهد داشت

وی یادآور شد: فردی که دستگاه کارتخوان خود را ثبت نمی‌کند، امکان ارائه اظهارنامه و در نتیجه معافیت اولیه که مشمول سودهای بیش از ۳۶ میلیون تومان است را نخواهد داشت. افرادی که ثبت‌نام را انجام ندهند در صورتی که سودی بیش از ۳۶ میلیون تومان داشته باشند؛ حداقل ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۰، مالیات بیشتری پرداخت خواهند کرد.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی عنوان کرد: فردی که اظهارنامه ارائه نمی‌کند مشمول ۳۰ درصد جریمه غیرقابل بخشش خواهد شد، در واقع مالیات فردی که سودی بیش از ۳۶ میلیون تومان داشته باشند در صورت ارائه نکردن اظهارنامه، حداقل به ۷ میلیون تومان خواهد رسید. فردی که اظهارنامه ارائه نمی‌کند یا درآمدهای خود را کتمان می‌کند، علاوه بر مالیات و جریمه‌های که باید پرداخت کند حسب مقررات مرتکب جرم مالیاتی می‌شود، چنین فردی مشمول ماده ۲۷۴ قانون مالیات‌های مستقیم شده و بر همین اساس بحث دادگاه و جرایم قانونی پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۰:۲۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400122418786
  • خبرنگار : 50492