به گزارش ایسنا و به نقل از ادارهکل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، محمدعلی رئیسدانا با بیان اینکه صنعت اسباببازی در ایران رو به پیشرفت است، گفت: اینکه شتاب این پیشرفت مطلوب است یا نه از جهت کیفی باید مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد. از نظرِ کمّی، تعداد محصولات روزبهروز در حال رشد است ولی از جهت کیفی، رشد آنچنانی به چشم نمیخورد.
او درباره تفاوت صنعت اسباببازی در داخل و خارج از ایران بیان کرد: تولیدات اسباببازی در ایران نسبتبه کشورهای اطراف خودمان، حتی ترکیه اگر جلوتر نباشد عقبتر نیست، اما اگر بخواهیم این صنعت را با کشورهای اروپایی مقایسه کنیم، مطمئناً آنها با دارابودن گروههای متخصص، جایگاه بهتری در تولید این محصولات دارند در نتیجه میزان فروش آنها در سطح قابل قبولتریست. بنابراین، این فرصت را به تولیدکننده ایرانی نمیدهند که بتوانند با آنها رقابت کنند.
داور جشنواره ملی اسباببازی با اشاره به افزایش تولید بازیهای سرگرمکننده گفت: درحال حاضر بیشتر بازیها با عنوان بازی فکری شناخته میشود درصورتیکه این محصولات بیشتر از اینکه بازی فکری باشد بازی مشغولکننده و یک سرگرمی محسوب میشود. این محصولات بیشتر تولید میشود و شاید برای گروه مخاطب جذابیت بیشتری دارد.
رئیسدانا ادامه داد: در تولید بازیهای رومیزی تقلیدهای زیادی حتی از نمونههای خارجی شدهاست و حتی با یک تغییر کوچک محصولی جدید به بازار ارائه کردند. اگر اینها را بررسی عمیق کنیم بازیهای فکری نیستند و بیشتر بهعنوان بازیهای سرگرمکننده شناخته میشوند. درواقع تولیدکنندههای ما الان بیشتر به سمت و سوی بازیهای مشغولکننده و تفننی میروند تا بازیهای فکری و خلاقانه.
این پیشکسوت تولید اسباببازی گفت: نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تولید و صنعت اسباببازی با توجه به قدمت و رسالتی که دارد قابلتوجه است و باید نقش راهبردی داشتهباشد.
رئیسدانا در پایان گفت: همانطور که کانون پرورش فکری از ابتدای تولد، مرکزی با عنوان سرگرمیهای سازنده داشتهاست، بهنظرم باید این بخش را فعالتر و تولیدات را به سمت سرگرمیهای سازنده و خلاقانه هدایت کند.
هفتمین جشنواره ملی اسباببازی بهمنظور حفظ شیوهنامههای بهداشتی همچون دوره گذشته بهصورت مجازی و فرآیندی و در چند مرحله بهشکل گامبهگام در حال برگزاریست.
انتهای پیام