به گزارش ایسنا، یوسف نوری در افتتاحیه سال بینالمللی علوم پایه برای پیشرفت پایدار، با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش از کودکی تا پایان دوره متوسط را پوشش می دهد، افزود: واجب التعلیم های ما حدود ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن هستند و قطعا پیش از دبستان حدود ۸ میلیون نفر است، ضمن آنکه حدود ۲ میلیون باب مدارس غیر دولتی و آموزشگاههای آزاد علمی و کانون داریم و از سوی دیگر معلمان شاغل و پیشکسوت نیز در این وزارتخانه مشغول به فعالیت هستند.
وی با بیان اینکه این ظرفیت بزرگی است، اظهار کرد: تاثیر این دوره برای ترویج علوم پایه از همه دورههای آموزشی بیشتر است ولی ما با مشکلاتی مواجه بودهایم.
نوری چالش عمده نظام وزارت آموزش و پرورش را رویکرد آن دانست و اظهار کرد: رویکرد نظام آموزشی ما، رویکردی است که از بیرون به ماتحمیل شده و آن تربیت برای "کنکور" است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با این رویکرد ما به یک روش حافظه محوری در کوتاه مدت رسیدیم، یادآور شد: از سوی دیگر جامعه به گونهای بازار سازی کرده تا به رشتههایی پرداخته شود که درآمد آنها آنی و سریع است.
نوری خاطر نشان کرد: ولی در شورای عالی انقلاب فرهنگی یک اتفاقی افتاد که بر اساس آن عملکرد ۳ سال آخر دانش آموزان برای ورود به دانشگاه در نظر گرفته شود و سوالات کنکور نیز به تشریحی تغییر کند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای تحقق اهداف باید مبتنی بر سند تحول حرکت کنیم، گفت: از سوی دیگر نیاز داریم تا برنامه درسی را تغییر دهیم ولی شاهدیم که ارزشیابیها در آموزش و پرورش مبتنی بر این سند نیست.
نوری چالش دیگر آموزش و پرورش را در حوزه محتوای درسی نام برد و ادامه داد: محتوای درسی در مدارس، کتاب است و آموزش تنها محدود به محیط کلاس شده این در حالی است که در این وزارتخانه ۳۵۲ اردگاه وجود دارد که می تواند زمینه آموزش مباحثی چون زمینشناسی باشد.
نوری، وجود ۷۵۰ پژوهشسرا را از دیگر ظرفیتهایی دانست که میتوان برای آموزش مدارس از آنها بهرهبرداری کرد، ادامه داد: تنها از ۵ درصد این ظرفیت استفاده می شود که دلیل آن نبود تجهیزات آزمایشگاهی است.
انتهای پیام