فاصله عمیق بین دانش فنی و عملیات اجرایی در صنعت ساختمان کشور

مدیر یک شرکت دانش‌بنیان گفت: ایران زمینه مقالات علمی در حوزه ساختمان در جایگاه هشتم دنیاست اما این علم به صورت عملی در صنعت پیاده نشده است.

به گزارش ایسنا سعید بزرگمهر روز دوشنبه ۱۶ اسفند در حاشیه دومین رویداد استارتاپی البرز، در جمع خبرنگاران با اشاره به حمایت این مرکز از ایده‌ها و طرح‌های فناورانه اظهار کرد: این مجموعه با وجود ۴۰ سال سابقه، حدود ۳ سال است که فعالیت دانش بنیان فعالیت خود را آغاز کرده‌ و با همکاری پارک علم و فناوری البرز مرکز نوآوری صنعت ساختمان و بتن را راه اندازی کرده است.

وی ادامه داد: بنابراین خدماتی از جمله مشاوره، فضا و امکانات در اختیار صاحبان ایده قرار داده می شود همچنین برای برخوردی از کمک های مالی به صندوق پژوهش و نوآوری معرفی می‌شوند.

وی بخش دیگری از فعالیت‌های این مرکز را در تعامل با دانشگاه‌ها و در قالب حمایت از پایان‌نامه دانشجویان و طرح‌های نوآورانه این قشر عنوان کرد و ادامه داد: به همین منظور همکاری‌هایی با دانشگاه علم و صنعت، امیرکبیر، خوارزمی و دانشگاه آزاد صورت گرفته است. برخی دانشجویان نیز به صورت مستقل مراجعه می‌کنند.

به گفته مدیر مرکز نوآوری شرکت آپتوس ایران در دو سال گذشته سه پایان نامه مورد حمایت قرار گرفته و دو طرح نیز صنعتی سازی شد.

بزرگمهر افزود: یکی از طرح‌ها سبک دانه‌های بازیافتی و دیگری پوشش آب گریز است که به صورت پایلوت اجرایی شده است؛ دو طرح دیگر شامل استفاده از سنگ دانه‌های بازیافتی ایت. در این مورد در ساخت بتن به‌جای استخراج سنگ از معدن از اقلام بازیافتی مانند لاستیک، تراشه‌های آسفالت وخرده پلاستیک استفاده می‌شود.

به گفته این مسئول یکی دیگر از طرح‌های مورد حمایت استفاده از نانو اکسید گرافن است که یکی از محصولات پرکابرد در سایر کشورهای دنیا است اما برای اولین بار در مرکز نوآوری به عنوان یک افزودنی به بتن اضافه می‌شود.

 وی ادامه داد: در مجموع ۵ طرح به مرحله تولید رسیده و طرح نانواکسید تیتانیوم به عنوان پوشش‌های آبگریز در مرحله مطالعاتی قراردارد

 وی با اشاره به اهمیت فعالیت‌های دانش بنیان در صنایعی از جمله ساختمان، گفت: با توجه به توسعه سریع علم و دانش در حوزه های مواد و مهندسی عمران استفاده از فناوری های نوین برای شرکت‌های ساختمانی ضروریست زیرا در غیر این صورت از دایره رقابت حذف خواهند شد. به عنوان مثال اکنون بیش از ۵۰ نوع بتن در دنیا تولید می‌شود اما در اکثر نقاط کشور ما همان بتن ساده تولید می‌شود. 

بزرگمهر با اشاره به اینکه تا کنون صادرات کف پوش به عراق و سایر کشورهای همسایه توسط ترانزیت زمینی انجام شده، گفت: با توجه به سخت بودن صادرات محصولات بتنی هدفگذاری در این زمینه بیشتر بر روی انتقال دانش فنی است و تا کنون نیز در سفر به برخی کشورهای آفریقایی چند قرارداد مشاوره ای برای ایجاد خط تولید منعقد شد و رایزنی هایی نیز با کشور ترکیه صورت گرفته است.

 وی با اشاره به اینکه کشور ما از لحاظ مقالات علمی در حوزه صنعت ساختمان جزو ۱۰ کشور برتر دنیاست گفت: کشور ما از لحاظ مقالات در زمینه نانو چهارم و در زمینه مقالات علمی در حوزه ساختمان در جایگاه هشتم دنیاست اما این علم به صورت عملی در صنعت پیاده نشده است. شکل‌گیری پارک‌های فناوری و مراکز نوآوری به ارتباط علم و صنعت کمک کرده‌ است و سه طرح صنعتی سازی شده ما در شرکت نیز از پایان نامه‌ها بوده است. این در حالیست که کشورهای دنیا حدود ۱۵-۲۰ سال است به سمت فناوری های جدید در صنعت ساختمان روی آورده‌اند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۹:۳۶
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1400121612931
  • خبرنگار :

برچسب‌ها