هشدار برنامه جهانی غذا درباره تشدید گرسنگی در جهان در پی جنگ اوکراین

برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل درباره یک بحران غذایی در مناطق جنگ‌ زده اوکراین و خطر افزایش گرسنگی در سراسر جهان به دلیل توقف تولید و صادرات محصولاتی همانند حبوبات به دلیل حمله روسیه علیه اوکراین هشدار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری الجزیره، برنامه جهانی غذا در بیانیه‌ای اعلام کرد برخی گزارش‌ها حاکی از کمبود شدید مواد غذایی و آب در کی‌یف، پایتخت اوکراین و شهر خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین واقع در شرق این کشور هستند که در اطراف آنها درگیری‌هایی میان نیروهای اوکراینی و روسی وجود دارند.

دیوید بیزلی، مدیر این سازمان بین‌المللی در اظهاراتی که در بازدید خود از مرزهای لهستان و اوکراین داشت، گفت: جنگ در اوکراین احتمالاً بحران جهانی غذا را به سطوحی بی‌سابقه‌ای خواهد رساند.

این آژانس بین‌المللی در ادامه گزارش خود اعلام کرد، احتمال می‌رود تنش‌های اخیر در تولید و صادرات موجب افزایش قیمت مواد غذایی شود که در حال حاضر به بالاترین سطح خود رسیده‌اند، این امر در نهایت به کاهش امنیت غذایی میلیون‌ها انسان به ویژه آنهایی که در آستانه خطر گرسنگی هستند، منجر خواهد شد.

در حال حاضر بازارهای حبوبات جهان نگران پیامدهای این جنگ هستند، زیرا روسیه و اوکراین حدود ۳۰ درصد از کل صادرات گندم جهان را تامین می‌کنند.

همچنین روسیه و اوکراین حدود ۲۰ درصد از صادرات ذرت و حدود ۸۰ درصد از صادرات روغن آفتابگردان در جهان را تامین می‌کنند.

سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل (فائو) نیز روز جمعه اعلام کرد، قیمت‌های جهانی مواد غذایی فوریه به بالاترین سطح خود رسیدند که عمدتا ناشی از عرضه محدود هستند که در جنگ روسیه علیه اوکراین تشدید شد.

بر اساس بیانیه این سازمان، شاخص مواد غذایی فائو ماه گذشته در مقایسه با ماه قبل ۳.۹ درصد افزایش داشته و از ۱۳۵.۷ واحد در ژانویه به عدد ۱۴۰.۷ رسید.

پیش از این نیز قیمت حبوبات به دلیل پیامدهای جنگ روسیه علیه اوکراین به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته بود، در واقع قیمت گندم در بورس شیکاگو آمریکا در کوتاه‌ترین مدت افزایش یافته و به بالاترین عدد خود در طول ۱۴ سال گذشته رسید.

به این ترتیب افزایش قیمت گندم از ابتدای فوریه گذشته به ۴۰ درصد رسید.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۹:۲۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400121410151
  • خبرنگار : 71496