امورتربیتی در پساکرونا

مدیرکل اسبق امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش به تبیین چالش‌ها و الزامات امور تربیتی در دوران پساکرونا پرداخت و گفت: امور تربیتی باید در راهبردهای آینده خود به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و نیز مهارت و محتوای مورد نیاز در بسترهای نوپدید توجه کند.

محمدابراهیم محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، دراین‌باره اظهار کرد: امروز همه آنچه می‌شنویم و نسبت به آن حساسیت و نگرانی داریم، آموزش در شرایط کرونایی است. همه تلاش‌ها و هزینه‌ها و برنامه‌ها معطوف به گذر از این وضعیت است.

وی افزود: این گذر هرچند آسان و کم‌هزینه نبوده و نیست، اما حاکمیت و مردم را نسبت به تدابیر اندیشیده شده مجاب و متقاعد ساخته است.

مدیرکل اسبق امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آنچه امروز به بهانه هشتم اسفند، سالروز تاسیس امور تربیتی قابل‌طرح است و شاید بشود در قالب یک مطالبه و پرسش طرح کرد این است که «موضع ما در قبال تربیت در شرایط پسا کرونایی چه خواهد بود؟» گفت: تربیت دانش آموزان که در چند سال اخیر سخت‌ترین چالش‌ها را به خود دیده اند، هیچگاه به یک مسئله و دغدغه مهم برای مسئولان تبدیل نشد.

محمدی افزود: شاید دور نباشد اگر بگوییم تربیت در شرایط کرونایی از جهات مختلف آسیب‌های جدی دید و هزینه‌های روحی و روانی زیادی را بر خانواده‌ها و حاکمیت تحمیل کرد. مسائل تربیتی دیروز که به خاطر شرایط کرونایی به چالش کشیده شد، امروز باید به‌دقت مورد ارزیابی و تحلیل قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه برنامه‌هایی که تا دیروز خط قرمز برای تربیت محسوب می‌شد، امروز دیگر از حساسیت و اهمیت افتاده است عنوان کرد: وضعیت پیش‌آمده هرچند برای همه فعالیت‌ها و برنامه‌ها چرخشی ساختارشکنانه ایجاد کرد، اما برای سیستم آموزشی، تحولی بی‌سابقه را در چرخش به فضا و وضعیت جدید رقم زد و البته این چرخش برای امور تربیتی تابوشکنانه و بنیادین خواهد بود.

مدیرکل اسبق امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: هنوز اوضاع کرونایی سامان نگرفته تا این نهاد بداند ریل فعالیت خود را بر روی چه خط برنامه‌ای بنا نهد و چگونه خود را در وضعیت جدید باز یابد و تعریف کند. آنچه هست، این است که در دوران پساکرونا اوضاع در آموزش و مهم‌تر از همه در حوزه‌های تربیتی با سبک و سنت پیشین تفاوت معنادار و عمیقی خواهد داشت.

محمدی با بیان اینکه این شرایط حداقل برای امور تربیتی تبدیل به یک چرخش در مهندسی تربیتی شده و موجب خواهد شد تا مدیران تربیتی کشور به مسئله تربیت که‌ ام المسائل کشور است از زوایای مختلف بنگرند و برای دوره پساکرونایی، راهبردی نوین و نقشه راهی نو بیابند گفت: وضعیت پیش‌آمده موجب شد تا آسیب‌پذیری آموزش و مهم‌تر از همه تربیت، بیشتر دیده شود و خلأها و نیازهای تربیتی دانش آموزان ازنقطه‌نظر نیاز و اقتضا، بیشتر به چشم بیاید.

وی ادامه داد: دوره کرونایی فرصت خوبی برای بازاندیشی در مأموریت‌های آینده و چاره‌اندیشی در کیفیت و چگونگی مهاجرت به وضعیت جدید بود. این دو سال و اندی فرصت زمان خوبی بود تا متولیان امور پرورشی برای دوره پساکرونایی نقشه راهی به دست دهند و به راهبردهای نوین و کارآمدی برسند. این یک واقعیت است که امور تربیتی با نسخه قدیم نمی‌تواند به استقبال انبوه نیازها و انتظارات در وضعیت جدید برود.

مدیرکل اسبق امور فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در حال حاضر مطالبات با آنچه درگذشته بوده فاصله معناداری یافته است گفت: باید این پیشاهنگی را امور تربیتی در پاسخ به نیازها در خود پدید آورد. آنچه هست این است که برنامه‌های تربیتی دوران پساکرونایی باید با قبل از کرونا تفاوت معنادار و قابل‌انعطافی داشته باشد. لازم است مدیران تربیتی در استراتژی تربیتی خود به بسته جامع تربیتی که تفاوت معنادار شکلی با گذشته دارد برسند و افق‌های آینده را با نگاهی به تغییرات در محتوا و مهارت رقم بزنند.

محمدی تاکید کرد که امور تربیتی باید در راهبردهای آینده خود به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و نیز مهارت و محتوای مورد نیاز در بسترهای نوپدید توجه کند. برخلاف گذشته باید امور تربیتی آشتی معناداری با رسانه‌های هوشمند داشته و این امکان را یک فرصت و ظرفیت در تعاملات آینده به شمار بیاورد. همچنین لازم است در ساختار و مأموریت‌ها برای ظرفیت‌های نوپدید تدبیر کرده و متناسب با واقعیت‌های معطوف به آینده چاره‌اندیشی کند.

وی افزود: فرصت پیش رو باید طلایی‌ترین زمان برای آینده‌اندیشی و تدوین برنامه‌های تحولی معطوف به آینده باشد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۸ اسفند ۱۴۰۰ / ۰۲:۱۶
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1400120705163
  • خبرنگار : 71424