/یادداشت-سفیر اسبق آمریکا در تل‌آویو/

حقیقت تلخ بحران اوکراین، پیامد سیاست واشنگتن در قبال خاورمیانه است

سفیر اسبق آمریکا در اراضی اشغالی در سخنانی گفت حقیقت تلخ بحران اوکراین این است که واشنگتن بهای سیاستش در قبال خاورمیانه را پرداخت می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، مارتین "ایندیک"، سفیر اسبق آمریکا در اراضی اشغالی در یادداشتی در روزنامه "فارن افرز" به بحران اوکراین و روسیه و نقش آمریکا در آن پرداخته است.

وی در این باره گفت که بحران اوکراین نشان دهنده یک تناقض آشکار در سیاست خارجی آمریکا در قبال خاورمیانه است.

در این یادداشت آمده است: دولت جو بایدن متوجه یک واقعیت ناخوشایند در خاورمیانه شد و آن واقعیت این است که هم‌پیمانان آمریکا و شرکایش در منطقه حاضر به موضع گیری در برابر روسیه در بحران شدید با غرب نیستند، این درحالی است که آنها مدیون ایالات متحده هستند و با اوکراین ابراز همبستگی کردند.

وی افزود: این مواضع بیانگر میزان تغییری است که در خاورمیانه به دلیل تصمیم اتخاذ شده توسط باراک اوباما، رئیس جمهوری اسبق و پس از او توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق رخ داده و این تصمیم در حال حاضر توسط جو بایدن نیز دنبال می‌شود و این تصمیم قرار دادن منطقه در انتهای فهرست اولویت‌های سیاست خارجی واشنگتن است.

ایندیک معتقد است که آمریکا درحال حاضر باید خود را با پیامدهای این تصمیم وفق دهد؛ چراکه این عواقب و پیامدها امیدهایی که واشنگتن در شرکای خود در خاورمیانه ایجاد کرده بود را کاهش داده است.

در ادامه این یادداشت آمده است: برای درک این تغییرات و میزان آن، باید به نزدیک‌ترین متحد واشنگتن در خاورمیانه، یعنی اسرائیل، توجه کرد. اواسط ژانویه، واشنگتن و اسرائیل دوره‌ای از رایزنی‌های "استراتژیک" را برگزار کردند که روی پرونده هسته‌ای ایران متمرکز بود. با این حال، در حالی که دولت بایدن تمام تلاش خود را برای مقابله با تاکتیک‌های فشار مسکو بر کی‌یف انجام می‌دهد؛ اما در بیانیه پایانی این جلسه هیچ اشاره‌ای به اوکراین نشد.

ایندیک در ادامه تاکید کرد: از زمانی که روسیه در پاییز گذشته شروع به استقرار و بسیج نیروهای خود در مرزهای اوکراین کرد، اسرائیل در قبال آن سکوت کرده است و تنها پیشنهادی از سوی نفتالی بنت، نخست‌وزیر آن برای میانجیگری بین اوکراین و روسیه ارائه شد که قاطعانه توسط مسکو رد شد.

ایندیک که مناصب مختلفی را در صحنه سیاسی آمریکا داشته است در این یادداشت به دیگر هم‌پیمانان واشنگتن در خاورمیانه ازجمله کویت، مصر و عربستان پرداخت و نوشت: کویت باید نسبت به خطراتی که جامعه بین‌المللی با آن مواجه است بسیار حساس باشد؛ اما در بیانیه مشترکی که پس از دیدار وزیر امور خارجه کویت و همتای آمریکایی وی صادر شد، هیچ اشاره‌ای به بحران اوکراین نشده است.

سفیر سابق آمریکا همچنین تاکید کرد: موضع مصر در قبال بحران غرب با روسیه تفاوت چندانی با موضع دیگر هم‌پیمانان آمریکا ندارد و مصر علاقه‌ای به موضع گیری علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در مورد اوکراین ندارد، این مساله به ویژه پس از تصمیم دولت بایدن برای تعلیق کمک ۱۳۰ میلیون دلاری به قاهره به بهانه عدم تمایل نظام مصر به اعطای آزادی‌های بیشتر به شهروندانش پررنگ‌تر شده است.

ایندیک درباره عربستان به عنوان دیگر هم‌پیمان آمریکا و موضع آن در قبال بحران اوکراین نیز تصریح کرد: سعودی‌ها تا بدین لحظه کمترین همکاری را هم با آمریکا داشته‌اند. بحران اوکراین قیمت نفت را به بالای ۹۰ دلار در ازای هر بشکه رسانده است و انتظار می‌رود این قیمت به بالاتر از ۹۰ دلار در ازای هر بشکه و ۱۲۰ دلار در صورت حمله روسیه به اوکراین برسد.

وی همچنین معتقد است است که عربستان سعودی نسبت به تماس‌های متحد خود آمریکا در این باره بی‌تفاوت است و این درحالی است که عربستان سعودی در گذشته از ایستادن در کنار متحد خود در مواقع ضروری ابایی نداشت. زمانی که تاسیسات نفتی عربستان در سپتامبر ۲۰۱۹ هدف حملات پهپادی و موشکی یمن قرار گرفت و ریاض نیمی از تولیدات نفتی خود را از دست داد، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، به جای عجله برای دفاع از عربستان سعودی، به "عوامفریبی" متوسل شد.

در ادامه این یادداشت آمده است: از آنجایی که توجه آمریکا به خاورمیانه در طول دهه گذشته رو به افزایش بوده است، و از آنجایی که رهبران منطقه از دیرباز نسبت به تغییر توازن قوا حساس بوده‌اند، آنها به دنبال جایگزین‌هایی برای تضمین امنیت خود برای یک دوره هستند. روسیه به سرعت در جنگ سوریه در سال ۲۰۱۵ برای کمک به نظام بشار اسد مداخله نظامی کرد و در آن زمان ایالات متحده درصدد تغییر نظام‌های مصر، لیبی و سوریه بود. رهبران عرب در منطقه متوجه تضاد میان مواضع روسیه و آمریکا شدند و روسیه به یک قدرت واقعی در خاورمیانه تبدیل شده است و در مقابل به نظر می‌رسد ایالات متحده قدرتی بی‌ثبات کننده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۶:۲۹
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1400112721260
  • خبرنگار : 71610