بسته اخبار سیاسی ۲۴ بهمن

گام‌های آخر مذاکرات/پیگیری‌های ثمربخش دستگاه قضا/واکنش ظریف به یک ادعا

مذاکرات وین/ پیگیریها و اقدامات دستگاه قضا/تکذیب ادعایی درباره ظریف و ... از موضوعات پربازدید و خبرساز تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا،‌ منابع نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران اعلام کردند که نشست‌ها و جلسات برگزار شده در هفته گذشته تا کنون در فضایی "رو به جلو" و "سازنده" برگزار شده و با توجه به پیشرفت قابل توجه به دست‌ آمده در مذاکرات و نگارش بخشی زیادی از متون توافق نهایی، رسیدن به خط پایان مذاکرات و دستیابی به تفاهم در وین اکنون تنها نیازمند اتخاذ تصمیمات لازم از سوی طرف‌های غربی است. اگر این کشورها تصمیمات لازم را به خصوص در دو حوزه رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای بگیرند، می‌توان در مدت زمانی کوتاه مذاکرات را جمع‌بندی کرد و به نتیجه رسید.

وانگ کان نماینده چین نزد سازمان های بین المللی در وین درباره روند این دور از مذاکرات ایران و سایر طرف های برجام برای بازگشت آمریکا به این توافق می گوید که تمامی مذاکره‌کنندگان موافق هستند که ما به مرحله نهایی رسیده‌ایم، به ویژه پس از آن‌که همکاران ایرانی ما بسته نهایی خود را پیشنهاد داده‌اند.

وزارت امورخارجه آمریکا هم با انتشار بیانیه ای روی وب سایت این وزارتخانه از  تماس تلفنی آنتونی بلینکن و الیزابت تراس، وزیران امورخارجه آمریکا و انگلیس خبرداده و نوشته است که دو طرف در این تماس تلفنی درباره مذاکرات وین و اهمیت دست یافتن به یک توافق با ایران برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رایزنی کردند.

همچنین بنابر اعلام کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) روسای جمهور روسیه و فرانسه، ولادیمیر پوتین و امانوئل مکرون در یک تماس تلفنی با یکدیگر درباره چگونگی حفظ و اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در ادامه برگزاری دور هشتم مذاکرات وین در هتل کوبورگ، هیأت‌های ایران و روسیه نیز با حضور مذاکره‌کنندگان ارشد دو کشور جلسات دوجانبه ای را برگزار کردند.

دیگر اخبار مرتبط را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

تیم مذاکره‌کننده از موضع قدرت در صحنه حاضر شده/ نتایج خوبی در پیش است

در یک "توافق خوب" طرفین به نفع می‌رسند

رسیدن به یک توافق دور از ذهن نیست

***

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه امروز با رئیس و مسئولان مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه دیدارکرد و به مرکز وکلا و کارشناسان مأموریت داد هر چه سریع‌تر در راستای ساماندهی فرآیند و سازوکار امر کارشناسی در پرونده‌های قضایی و شفاف شدن فرایندهای کارشناسی اقدام عملی و جامعی داشته باشد.

رئیس دستگاه قضا همچنین به مرکز وکلا و کارشناسان مأموریت داد در راستای کاهش هزینه‌های دادرسی، وکالت و کارشناسی رسمی برای عموم مردم به‌ویژه اقشار کم‌بضاعت اقدام و تلاش کنند.

همچنین در پی درخواست یکی از شاکیان و مالباختگان پرونده کثیرالشاکی خودرویی در جریان برنامه ملاقات مردمی رئیس قوه قضاییه و با دستور اژه‌ای برای تسریع در تعیین تکلیف این پرونده، اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده آذرین خودرو سارینا برگزار شد.

رئیس کل دادگستری مازندران هم از صدور حکم تخریب ۱۳ ساختمان درحاشیه رودخانه چالوس خبر داد و با اشاره به دستور ویژه رئیس قوه قضائیه مبنی بر برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر رودخانه‌ها گفت: ساخت و ساز در بستر رودخانه به مانعی در مسیر هدایت سیلاب‌ها تبدیل می‌شود بنابراین باید همگان به قوانین پایبند بوده و اقدام خلاف قانون برای همه خط قرمز باشد.

طبق ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، درصورتی که رئیس قوه قضائیه رای قطعی صادره از هریک از مراجع قضائی را خلاف شرع بین تشخیص دهد، با تجویز اعاده دادرسی، پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال می کند تا در شعبی خاص که توسط رئیس قوه قضائیه برای این امر تخصیص می یابد رسیدگی و رای قطعی صادر نماید.

محسنی اژه‌ای بر همین اساس با اشاره به اهتمام خود جهت جمع‌بندی و اتخاذ تصمیم ویژه پیرامون نحوه تمشیت امور در خصوص ماده ۴۷۷ در سال آتی، برای معاونت قضایی جهت اجرای دو مأموریت «اعلام فهرست تفکیکی میزان وصول و پذیرش درخواست‌های اعمال ماده ۴۷۷» و «ارائه آمار ناظر بر شعب و قضاتی که بیشترین درخواست‌های اعمال ماده ۴۷۷ مربوط به آن‌ها است» تا ۱۵ اسفند سال جاری، مهلت تعیین کرد.

واکنش محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین کشورمان به یک ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی که ادعا می‌کرد وی در حال ساخت یک پروژه ساختمانی لوکس در شمال کشور با قیمتی بسیار گزاف است، از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

ظریف با رد این ادعا و تاکید بر کذب بودن آن اظهار کرد: ادعای اینکه این ساختمان یا حتی یک مترش مال من است یا کسی از طرف من، صد در صد دروغ است.

 انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400112419070
  • خبرنگار : 71381

برچسب‌ها