حامد کریمی بیرانوند در حاشیه نشست صمیمانه با کارآفرینان استان گیلان که در مجموعه کافه کارآفرینی ماهسو برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اشتغال در فضای مجازی یکی از ضرورتهای انکارناپذیر کسب و کار است و در همه کشورهای دنیا توسعه پلتفرمها و ایجاد مشاغل خانگی از طریق فضای مجازی توسعه پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه در کشور ما نیز بسیاری از کسب و کارهای تولیدی، توزیعی و خدماتی با فضای مجازی ارتباط دارند و این اتفاق خوبی است، افزود: در جلسه هشتاد و دوم شورای اشتغال به پیشنهاد وزیر ارتباطات قرار شد سهمیه اشتغال برای این وزارتخانه در نظر بگیریم و این به خاطر این است که که یک کارگروه مشترکی در وزارت ارتباطات شکل گرفته به عنوان اقتصاد دیجیتال که به صورت ویژه میخواهد توسعه کسب و کارها از طریق فضای مجازی را پیگیری کند.
کریمی بیرانوند با اشاره به اینکه یک نکته مهم در مورد کسب و کارهای فضای مجازی این است که در ایام کرونا به خاطر اتفاق هایی که در سراسر جهان درگیرش بودند این کسب و کارها بر خلاف سایر مشاغل یک مقدار رونق گرفتند، تصریح کرد: در مشاغل مجازی ارتباط تنگاتنگی بین مخاطبین وجود داشت بدون اینکه نیاز به مراجعه حضوری داشته باشند هرچند مشاغل در فضای مجازی نیز دچار زیان شدند ولی همانند کسب و کارهای واقعی زیاد نبود.
وی با تاکید بر اینکه ذیل شورای عالی اشتغال هشت کارگروه داریم که یکی از آنها کارگروه علم و فناوری است و حتما به این موضوع به طور خاص می پردازیم، گفت: میزانی تسهیلات در ایام کرونا از طریق دولت و ستاد ملی کرونا به کسب و کارها پرداخت شد قطعا کافی نیست زیرا کرونا ضربه محکمی به کسب و کارها خصوصا کسب و کارهای تولیدی زد ولی در مجموع دنیای اقتصاد خرد و کلان از مسئله کرونا آسیب دیده اند و اگر در مرحله پسا کرونا را بتوان سیاستهای درستی داشته باشیم یک مقدار از این ضربه را میتوانیم جبران کنیم.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در استان گیلان با ظرفیت داخلی همچنین استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه به صورت خاص میتوانیم ضرر کسب و کارها را تا حدی جبران کنیم.
وی با بیان اینکه در سفر ریاست جمهوری چهار تیم در سطح استان گیلان کسب و کارها و چالشهای آن را بررسی کردند، تاکید کرد: استان گیلان ظرفیتهای اقتصادی بسیار خوبی دارد و سیاستی که برای این استان خواهیم داشت مطابق سایر استانها استفاده از ظرفیتهای اصیل آن منطقه است.
کریمی بیرانوند تصریح کرد: یکی از نکاتی که در استان گیلان ضعیف است زنجیره کسب و کارهای صیادی و دریایی است که میخواهیم آن را تقویت کنیم و با توسعه کسب و کارهایی که به بومگردی اصیل ایرانی میپردازد و در همین راستا در تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۰ رسته فرهنگ و هنر داریم که به این مسائل کمک میکند.
وی با تاکید بر اینکه هرچند منابع ما کم است ولی هر استان یک تا دو مزیت اصلی دارد که اگر تقویت شود بسیاری از مسائل حل میشود، تصریح کرد: به نظرم به لحاظ شاخصهای توسعه اقتصادی استان گیلان شرایط خوبی دارد ولی ضعفهایی نیز دیده میشود مخصوصا در حوزه مسائل روستایی توسعه عمیق اتفاق نیافتاده و در مناطق روستایی ساحلی که ظرفیت بوم گردی و صیادی داریم بسیاری از کارهای کسب و کارهای غیر مرتبط و غیر اولویتدار توسعه پیدا کرده از جمله کسب و کار رشته املاک که این نشان میدهد و رشد نامتوازن در حوزه مشاغل را شاهد هستیم.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یک بخش از این رشد نامتوازن مشاغل فرهنگی است و یک بخش به عملکرد مسئولان باز میگردد، گفت: اگر در سیاستگذاری در این حوزه جهتگذاری وجود داشته باشد مردم هم به سمت ظرفیتهای منطقه میروند و باید در مشاغل مربوط به مناطق روستایی به سمت ظرفیت مناطق برویم و با منابعی که در اختیار داریم ایجاد اشتغال کنیم و اعتقاد داریم دستگاه حاکمیتی با برشهای مخاطب شخصی صحبت کند زیرا آنها هستند که مشکلات کف میدان را میبیند و میتوانند مسایل و مشکلات را انتقال دهند و در سیاستگذاریها مسئولان را کمک کنند.
انتهای پیام