محمد مهرافزون در جلسه فعالیت هنرستانها و روند بازگشایی آنها که امروز ۳۰ دیماه برگزار شد، با اشاره به کلام مولای متقیان علی (ع) در باب ضرورت استفاده از فرصتهای نیک، اظهار کرد: امام علی (ع) میفرمایند: «کل معاجل یسال الانظار وکل مؤجل یتعلل بالتسویف» آنان که وقتشان پایان یافته خواستار مهلت هستند و آنان که مهلت دارند کوتاهی میورزند پس آنان که هنوز حسرت فرصتهای از دست رفته را نخوردهاند، به هوش باشند و چونان صیادی تیزبین و زبردست، اگر طالب موفقیت هستند لحظهلحظه فرصتهای بهدستآمده را صید کنند.
وی تصریح کرد: در زندگی هر انسانی، فرصتهای اندکی پیش میآید که اگر خوب استفاده شود، یکعمر از آن بهرهبرداری میشود. مدیریت یک فرصت و خدمت است نه حکومت و یک مدیر خوب با برنامهریزی دقیق و تعیین اهداف از فرصتها پس از موقعیتهای بهدستآمده با حداکثر توان بهترین بهره را مییابد او باید در کار مدیریتی خود فرصتها را در یابد، ضعفها را جبران کند، قوتهای را گسترش دهد.
مدیر آموزشوپرورش بروجرد رهبر خوب بودن را صفت بارز یک مدیر خواند و تصریح کرد: یک مدیر باید یک رهبر خوب باشد و رهبری در محل کار به توانایی فرد در مدیریت و نظارت بر افراد و تأثیر مثبت گذاشتن برآنهادر انجام بهتر کارها نیز دلالت دارد و باید به بهترین شکل با دیگران ارتباط برقرار کنند و در اصل مدیر نبض اصلی مدرسه است و به تواناییهای خود اعتقاد داشتن زمانی موجب اتفاق مثبت درروند کار میشود که اعتمادبهنفس مناسبی از خود نشان داده و باعث انگیزه در دیگران شود.
وی خاطرنشان کرد: مدیریت آموزشی در بین سایر مدیریت جایگاه خاص و ویژهای دارد و اگر مدیران آموزشی مدارس دارای دانش و مهارتهای لازم و کافی باشند بدون شک نظام آموزشی از کیفیتبخشی، اثربخشی، کارآیی و از اعتبار بالایی برخوردار خواهد.
مدیر آموزشوپرورش بروجرد با اشاره به سند چشمانداز بیستساله نظام جمهوری اسلامی ایران، اضافه کرد: براساس این سند، در افق ۱۴۰۴، ایران کشوری خواهد بود برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی و تحقق این چشمانداز مطمئناً، نیازمند نیروی کار و نیروی انسانی مسلط به دانش و مهارت و فناوری است.
مهرافزون بیان کرد: یکی از مهمترین سیاستهای آموزشی دولت که به دنبال محو معضل بیکاری و پرورش نیروی ماهر بوده آموزش فنی و حرفهای است که تلاش میکند از تمام ظرفیتها و امکانات موجود کشور در جهت تربیت نیروی کارماهر و نیمه ماهر بازارکار استفاده کند و با توجه به اهداف سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و توسعه رشتههای فنی و مهارتی بایستی ۵۰ درصد دانش آموزان جذب هنرستانهای فنی حرفهای و کاردانش شوند و رویکرد وزارت آموزشوپرورش نیز در همین راستا جهت توسعه هنرستانها است.
وی تغییر نگرش در ارکان هنرستانها هدف اصلی تبصره ۷۵ دانست و ادامه داد: تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و کارآمد از عوامل کلیدی در توسعه اقتصادی و اجتماعی بوده هر نوع سرمایهگذاری در بخشهای مختلف اقتصادی نیازمند برنامهریزی و سرمایهگذاری از جمله آموزشهای فنی و حرفهای است و هدف اصلی در هنرستانها این است که هنرجویان به کارآفرین تبدیل شوند؛ یعنی هر دانشآموز یک مهارت را آموزش ببیند و با آن بتواند کارآفرینی کند.
مدیر آموزشوپرورش بروجرد بهترین مدیر هنرستانها را مدیری ریسکپذیر و کارآفرین معرفی کرد و افزود: مدیر خوب به هنرجویان انرژی مثبت میبخشد و از ظرفیتهای موجود هنرستان به بهترین نحو استفاده میکند ولی برخی از مدیران به دلیل محدودیت منابع و سرمایه معتقدند که نمیشود کاری کرد و این است که مدارس تحت مدیریتشان شرایط بهتری پیدا نمیکنند.
مهرافزون اظهار کرد: وقتی مدیر یک مجموعه میشوید، باید بتوانید مجموعه را با شرایط و وضع موجود به حرکت درآورید و به جلو هدایت کنید و مدیران ما باید باهنر مدیریتی خود پای خیرین را به مدارس خود باز کنند و از ظرفیت آنها به بهترین نحو بهرهمند شوند.
وی برنامهریزی مدیران جهت جبران افتهای تحصیلی دانش آموزان در زیستبوم پسا کرونا را بسیار حساس و مهم دانست و تصریح کرد: روند بازگشایی و ادامه فعالیتهای آموزشی مدارس با توجه به بخشنامه وزارتی و تأکید مقام عالی وزارت در خصوص الزام به حضوری بودن کلاسها و نیز برگزاری کلاسها چه بهصورت دروس تئوری و دروس کارگاهی را بسیار مهم و ضروری است.
مدیر آموزشوپرورش بروجرد خاطرنشان کرد: در مدت ۲ سال گذشته با وجود شرایط بحرانی ویروس کرونا و دوری دانش آموزان از مدارس شاهد افت تحصیلی در همه پایهها و مقاطع تحصیلی بودهایم و نیاز است که مدیران توجه بیشتری به بحث بازگشایی مدارس و استمرار روند آموزش با رعایت کلیه پروتکلهای بهداشتی داشته باشند و در جهت برگزاری مطلوب امتحانات نوبت اول مدیران بایستی با تجزیه و تحلیل دقیق و علمی نقاط ضعف و افت تحصیلی را در دروس مختلف بررسی و راهکارهای اجرایی متناسب با علل افت تحصیلی ارائه کنند.
مهرافزون تسلط به دستورالعملها و بخشنامهها و جواب دادن به بخشنامههای مربوطه به نحوه احسن را از مهمترین امور اداری مدیران در مدارس دانست و اضافه کرد: مدیران در مدارس بر برنامههای اجرایی و تدریس همکاران در فضای مجازی و استفاده فقط از پیامرسان داخلی تسلط داشته باشند و ملاک اخبار در آموزشوپرورش را فقط کانال روابط عمومی بدانند و در انتشار اخباری بهجز روابط عمومی خودداری کنند و تمام همت خود را برای روند افزایش حضور دانش آموزان در مدارس بکار ببندند و با اولیا تعامل متقابل و رابطه تنگاتنگ بخصوص با انجمن مدرسه داشته باشند و آزمونهای ماهانه و مستمر و ارزشیابیهای دقیق از دانش آموزان انجام گیرد و در بحث بیمه دانشآموزی و حراست اموال دقت نظر ویژهای بکار گیرند.
انتهای پیام