یک پیشکسوت فوتبال:

شهر خودرو در حد لیگ برتر نیست

یک پیشکسوت فوتبال ایران گفت: با توجه به اینکه شهرخودرو خوب بسته نشده، این تیم در سطح لیگ برتر ایران نیست.

عباس چمنیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص عملکرد شهر خودرو در نیم‌فصل نخست لیگ برتر اظهار کرد: عملکرد شهر خودرو در سطح انتظار نبود. عملکرد پدیده و شهر خودرو در سه تا چهار سال اخیر آنقدر قابل توجه و خوب بود که توانست مجددا اعتبار گذشته فوتبال خراسان را در اذهان تداعی کند. شهر خودرو به پلی‌آف آسیا رسید و این دقیقا همان چیزی بود که از فوتبال خراسان انتظار می‌رفت.

وی افزود: از خراسان به عنوان یکی از استان‌های فوتبال‌خیز و دارای قدمت، پیشینه، بازیکنان و مربیان خوب انتظار می‌رود که در سطح اول فوتبال ایران با سایر تیم‌های خوب کشور رقابت کند. اینکه عملکرد خوب یک تیم پس از ۲ تا سه سال نزولی شده، نشان می‌دهد خصوصی‌سازی نه تنها در مشهد بلکه در هیچ نقطه از ایران پاسخ نمی‌دهد.

پیشکسوت فوتبال خراسان رضوی خاطرنشان کرد: شرایط کنونی شهر خودرو قابل پیش‌بینی بود. با روندی که این تیم در نیم‌فصل اول سال گذشته طی کرد و مدیریت و اداره تیم به مسئولان استان واگذار شد، مشخص بود که اگر در فاصله میان ۲ فصل اتفاقی رخ ندهد و تیم به لحاظ مدیریتی به ثبات قابل توجهی نرسد، بروز چنین اتفاقاتی برای شهر خودرو قابل پیش‌بینی شود.

چمنیان گفت: شهر خودرو به هر دلیلی خوب بسته نشده است و با وجود اینکه در برخی بازی‌ها عملکرد بدی‌ هم نداشت اما در سطح لیگ برتر ایران نیست. این موضوع را می‌توان با مراجعه به اسامی بازیکنان و عملکرد تیم در نیم‌فصل نخست قضاوت کرد که با سایر تیم‌ها چگونه رقابت کرده است. با توجه به کیفیت کار شهر خودرو حضور این تیم در انتهای جدول نیز جای تعجب ندارد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد با ادامه روند کنونی در نیم‌فصل باید اتفاق متفاوتی رقم بخورد. این تیم اگر با رویکرد نیم‌فصل نخست پیش برود، در نیم‌فصل دوم هم نمی‌توان انتظار متفاوتی از آن داشت. حتی تیم‌هایی که مقابل شهر خودرو مساوی کرده‌اند، در نیم‌فصل دوم نقاط ضعف خود را ترمیم می‌کنند که کار شهر خودرو را خیلی دشوارتر خواهد کرد.

پیشکسوت فوتبال خراسان رضوی با اشاره به جمله اگر همان راهی را بروید که همیشه می‌رفتید، همان نتیجه‌ای را می‌گیرید که همیشه گرفته‌اید، تصریح کرد: مشخصا این تیم با این ترکیب مدیریتی و فنی در نیم‌فصل دوم شرایط سخت‌تری را تجربه خواهد کرد.

چمنیان با اشاره به عملکرد مدیریتی شهر خودرو عنوان کرد: اینکه تمام تقصیرات را به گردن مسئولان استان و هیات فوتبال بیاندازیم، یک فرار رو به جلو است. مسئولین استان در بستن این تیم هیچ نقشی نداشته‌اند. چیدمان تیم کاملا بر عهده ترکیب مدیریتی و فنی اول فصل این مجموعه بوده است. در حال حاضر نیز راهبری ترکیب فنی را فردی خارج از استان بر عهده دارد و جابه‌جایی‌ها به اراده و اختیار مالکیت باشگاه بوده است. مسئولان استان حداقل در فصل گذشته ثابت کردند پای کار هستند؛ اگر حمایت مسئولین استان در نیم‌فصل دوم فصل گذشته وجود نداشت، چه بسا شهر خودرو در فصل گذشته دچار وضعیت مشابهی در این فصل می‌شد. 

وی اضافه کرد: تیم باید از نظر فنی رویکرد متفاوتی داشته باشد. درست است این تیم مقابل پرسپولیس مساوی گرفت اما این یک امتیاز در یک بازی خانگی، دفاعی و بسته به دست آمد که باید آن را جزو حوادث و اتفاقات بگذاریم چرا که این تیم اگر آنقدر بضاعت داشت که مقابل پرسپولیس با اراده و اختیار خود مساوی بگیرد، قطعا وضعیتش در جدول اینگونه نبود و مقابل خیلی از تیم‌ها مخصوصا در بازی‌های خانگی شکست نمی‌خورد.

پیشکسوت فوتبال خراسان رضوی گفت: اگر باشگاه یک ملک شخصی است، پس فعال بخش خصوصی که نگاه مالکیتی دارد، نباید انتظار کمک و حمایت از مسئولان داشته باشد. قرار نیست دولت به هر کس برای ملک شخصی‌اش کمک کند. هر فردی که ملک شخصی دارد، از جیب خودش هزینه می‌کند و باید پای تبعاتش هم بایستد.

چمنیان افزود: اما اگر نگاه‌مان این است که امتیاز لیگ برتری یک سرمایه اجتماعی است، مالک در قبال تک‌تک تصمیماتی که می‌گیرد، باید به جامعه پاسخگو باشد. حمیداوی مدعی است که در فوتبال بوده و آن را می‌شناسد؛ پس حتما با چالش‌ها و فرصت‌های در اختیار گرفتن یک تیم آشنا بوده و نمی‌توان گفت که حمیداوی نمی‌دانسته پا در چه عرصه‌ای می‌گذارد.

وی اظهار کرد: خیلی‌ها در گذشته به عنوان بخش خصوصی تیم‌داری کرده‌اند و چون با مشکلاتش آگاهی نداشتند، پس از مدتی اعتراف کرده‌اند که راه را اشتباه‌ آمده‌اند و تصورشان چیز دیگری بوده است. حمیداوی که از ابتدا آشنا بوده و می‌دانسته، باید برای عملکرد تیمش در مقابل مردم خراسان پاسخگو باشد. حتما حمیداوی هم انکار نخواهد کرد که این تیم یک سرمایه اجتماعی است و نمی‌تواند با یک سرمایه اجتماعی همانند یک ملک شخصی برخورد کند.

پیشکسوت فوتبال خراسان رضوی گفت: در نشستی که چندی پیش با یعقوبعلی نظری، استاندار خراسان رضوی، داشتیم، تاکید کردیم که این تیم چون سرمایه اجتماعی است، قطعا نیاز به دلسوزی بیشتری از سوی مسئولین دارد چرا که اگر این سرمایه از بین برود، بازگرداندن آن کار خیلی سختی خواهد بود و مستلزم هزینه و زحمات بیشتری است و بارها و بارها با شکست همراه خواهد شد. همان اتفاقی که برای مس کرمان رخ داده و چندین سال است سقوط کرده و نتواسنته به سطح اول فوتبال ایران بازگردد که این شکست‌های متوالی در سال‌های اخیر تبدیل یک عقده اجتماعی شده است. دوباره برگشتن به لیگ برتر کار بسیار سختی است. با توجه به مشکلات مدیریتی و ساختار این باشگاه، نگرانی فوتبال خراسان این است که شهر خودرو به سرنوشت ابومسلم، پیام و سیاه‌جامگان دچار نشود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۶ دی ۱۴۰۰ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400102619047
  • خبرنگار : 50093