آمریکا: با روسیه در ژنو تنها درباره مسائل امنیت دوجانبه مذاکره داریم

یک نماینده ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت، نمایندگان کشورش در جریان نشست مقامات مسکو و واشنگتن در شهر ژنو در ۱۰ ژانویه، در مورد مسائل امنیتی دوجانبه گفت‌وگو خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، این نماینده در اظهاراتش تاکید کرد: روز دوشنبه آینده، ما به توضیحات روسیه در مورد پیشنهادات (مربوط به تضمین‌های امنیتی) و نگرانی‌های اساسی گوش خواهیم داد. ما پاسخ خواهیم داد و نگرانی‌های خود را خواهیم گفت. امیدوارم این گفت‌وگو مسائل دوجانبه‌ای که از نقاط تماس کافی به جهت بحث بیشتر برخوردارند، آشکار کند. می‌خواهم تأکید کنم که این گفت‌وگو بر سر ثبات استراتژیک بر مسائل دوجانبه متمرکز خواهد بود.

نماینده بلندپایه وزارت خارجه آمریکا گفت که کشورش انتظار دارد بتواند دور جدیدی از گفت‌وگوها در مورد امنیت را در مدت کوتاهی پس از نشست‌های ژنو که برای هفته آینده برنامه‌ریزی شده‌اند، سازماندهی کند.

نماینده آمریکا به این اشاره کرد که آمریکا و روسیه در ۱۰ ژانویه در شهر ژنو در خصوص مساله تضمین‌های امنیتی مذاکره خواهند کرد. وی افزود: امیدواریم بتوانیم یک نشست دیگر کارگروه امنیت را و در مدت کمی بعد از آن، یک نشست عمومی دیگر را برگزار کنیم.

به گفته این نماینده وزارت خارجه آمریکا، واشنگتن درخواست‌های روسیه برای خارج ساختن تسلیحات هسته‌ای آمریکا از اروپا را مساله‌ساز می‌داند. او ادامه داد، درخواست روسیه از آمریکا برای "خارج ساختن تسلیحات هسته‌ای خط مقدم از اراضی کشورهای متحد مساله‌ای جدید که واشنگتن تاکنون نشنیده باشد، نیست."

این نماینده گفت: ما در گذشته هم خطاب به روسیه تصریح کرده‌ایم که این درخواست‌ها واقعا برای آمریکا مساله‌ساز هستند و ما بیان کردیم که تا زمانی که تسلیحات هسته‌ای وجود دارند، ناتو یک ائتلاف مسلح به سلاح هسته‌ای باقی خواهد ماند.

او گفت، گزارش‌ها درباره این که آمریکا در تدارک برای خارج ساختن نیروهایش از اروپای شرقی است، غلط هستند.

وی افزود: می‌خواهم کاملا روشن سازم که این گزارش‌ها غلط هستند. در حقیقت ما خطاب به روسیه هم در سطح عمومی و هم خصوصی تصریح کرده‌ایم که در صورت حمله روسیه به اوکراین در آینده، ما به تقویت متحدانمان در ناتو که به آنها تعهدی مقدس داریم، خواهیم پرداخت.

به گفته این نماینده ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که نامش ذکر نشده، آمریکا در جریان مذاکرات امنیتی ۱۰ ژانویه از شنیدن طرح‌های پیشنهادی روسیه فراتر از مسائل دوجانبه امتناع نخواهد کرد.

او تاکید کرد، واشنگتن دریافته که اوکراین یکی از موضوعات مورد بحث در ژنو و بروکسل خواهد بود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۸ دی ۱۴۰۰ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1400101812786
  • خبرنگار : 71415