معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تأکید کرد:

مکتب سردار سلیمانی، نسخه شفابخش بسیاری از معضلات و مشکلات کشور است

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نشست خبری دومین رویداد ملی – دانشجویی بزرگداشت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: برنامه‌هایی که برای سالگرد شهادت سردار سلیمانی برگزار می‌شود، در حقیقت بزرگداشت و تجلیل از یک مرام و منش، سبک زندگی،‌ فرهنگ و به قول مقام معظم رهبری یک مکتب است، "مکتب سردار سلیمانی"؛ این مرام و مکتب سردار سلیمانی می‌تواند نسخه شفابخش بسیاری از معضلات و مشکلات ایران اسلامی باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در نشست خبری دومین رویداد ملی – دانشجویی بزرگداشت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: نشست امروز به مناسبت گرامیداشت ۱۳ دی‌ماه و دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی برگزار شده است. سالروز شهادت سردار سلیمانی از دو بُعد حائز اهمیت است و این بُعدها، باعث برجستگی این مناسبت شده است. فضای کم نظیری بین مردم، هیأت‌ها، مراکز فرهنگی و دستگاه‌های کشوری بوجود آمده و حس همگرایی و همدلی بین مردم شکل گرفته است. اما این دو بُعد چیست که باعث شکل‌گیری این حس همگرایی و همدلی بین مردم شده است؟

دکتر رحیمیان افزود: در بُعد نخست، شهید سردار سلیمانی انسانی خودساخته و رشدیافته در جریان نهضت امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. انسانی که کودکی خود را تحت تربیت پدر و مادری دین‌دار حقیقی سپری کرد و در مواجهه با شرایط بسیار سخت عشایری و روستایی، به درجاتی از خودسازی می‌رسد؛ سپس با قرار گرفتن در جریان نهضت انقلاب اسلامی و رهبری امام خمینی (ره) و (پس از آن) مقام معظم رهبری و به ویژه دوران بسیار سخت دفاع مقدس، این حرکت به سمت تکامل را به خوبی طی می‌کند و از یک کودک روستایی و عشایری،‌ تبدیل به فردی می‌شود که نه تنها در ایران، بلکه در جهان نیز شناخته می‌شود.  

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تأکید کرد: تأمل در شخصیت شهید سردار سلیمانی را به همه مردم پیشنهاد می‌کنم و اینکه حتماً کتاب ارزشمند "از چیزی نمی‌ترسیدم" را مطالعه کنند. این کتاب، سرگذشت خودنوشت سردار سلیمانی است و بهترین کتاب در بین تمام کتاب‌هایی است که تاکنون درخصوص شخصیت شهید سردار سلیمانی منتشر شده است.

وی خاطر نشان کرد: در بُعد دوم، برنامه‌هایی که برای سالگرد شهادت سردار سلیمانی برگزار می‌شود، در حقیقت بزرگداشت و تجلیل از یک مرام و منش، سبک زندگی،‌ فرهنگ و به قول مقام معظم رهبری یک مکتب است، "مکتب سردار سلیمانی" با شاخص‌هایی مثل تفکر صحیح در مسائل زندگی فردی و اجتماعی، دین‌داری حقیقی،‌ مردم‌داری و خدمت‌گزاری به مردم، فداکاری،‌ شجاعت و سلحشوری از تمامیت دینی و ارضی کشور، پایبندی به اصول، گذشتن از منافع فردی، گروهی و جناحی به نفع اسلام و انقلاب اسلامی. این بُعد از گرامیداشت روز شهادت سردار سلیمانی بسیار مهم است. این مرام و مکتب سردار سلیمانی می‌تواند نسخه شفابخش بسیاری از معضلات و مشکلات ایران اسلامی باشد.

دکتر رحیمیان تصریح کرد: شهید سلیمانی در طول حیات واقعاً خوش درخشید و پس از شهادت هم با به یادگار گذاشتن چنین مکتبی، ‌چراغ راهی شد برای جوانانی که در ایران اسلامی به دنبال اسوه و الگو و راه هدایت و نجات می‌گشتند. تأمل در زندگی سردار سلیمانی و به ویژه وصیت نامه این شهید ما را به این نتیجه می‌رساند که باید خوب بیاندیشیم، خوب انتخاب کنیم، دین دار باشیم و خدمت حقیقی به مردم را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی به برنامه‌هایی که برای دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی در این معاونت و سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در نظر گرفته شده است، اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی دقیقی برای برگزاری برنامه‌های متنوع در خور شأن این رویدار بزرگ ملی داشته‌ایم. در ۱۵ واحد جهاد دانشگاهی در استان‌های مختلف برنامه‌های متنوعی شامل نشست‌های علمی و فرهنگی، مسابقات ادبی و هنری، ‌مسابقات کتابخوانی، برپایی موکب در کرمان، اکران فیلم‌های مستند درخصوص شهید سردار سلیمانی، تدوین کتاب‌های دیجیتال را در نظر گرفته‌ایم.

مهدی عباسی، رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی نیز در این نشست گفت: برنامه‌های متنوعی را در واحدهای جهاد دانشگاهی در استان‌های آذربایجان غربی (مسابقه دانشجویی شعر و دل نوشته سردار اخلاص)، هرمزگان (نامه‌ای صمیمی به سردار سلیمانی)، لرستان (مسابقه سردار مکتب ساز و نشست تخصصی)، گلستان (جشنواره ادبی،‌ هنری و خبری سردار بصیرت)، کرمان (وبینار تبیین و ترویج مکتب حاج قاسم، مسابقه کتابخوانی و دل نوشته،‌ برپایی موکب و اهدای بسته های فرهنگی)، مرکزی (مسابقه دلنوشته به سردار دلها و مسابقه وصیت نامه حاج قاسم)، خراسان جنوبی (نشست سازندگی با عنوان مکتب حاج قاسم و وبینار استراتژیک با حضور همرزمان سردار)، ‌زنجان (نمایشگاه شرح دلبری و شعب شعر)، خوزستان (تهیه و تدوین کتاب دیجیتال)، همدان (فراخوان شعر)، گیلان (تهیه و تدوین مستند چند رسانه‌ای)، خراسان رضوی (نشست با حضور صاحبنظران علوم سیاسی)،‌اردبیل (نشست با موضوع آشنایی با آرمان ها و مکتب سپهبد سردار سلیمانی)، جهاد دانشگاهی الزهرا ( قرائت دلنوشته، شعر و دکلمه خوانی، مدیحه سرایی، تولید محتوا، نشست آنلاین اثر شهادت در فضای تربیتی و قهرمان سازی در خانواده) تدارک دیده‌ایم.

رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی تأکید کرد: در مجموعه ۳۴۰ اثر در قالب‌های مختلف شامل شعر و دل نوشته، خوشنویسی، عکس، تولیدات چندرسانه‌ای و ... به دبیرخانه دومین رویداد ملی – دانشجویی بزرگداشت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ارسال شده است. برنامه‌های این رویداد همزمان با دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی آغاز شده و تا دهه فجر (اربعین شهادت سردار سلیمانی) ادامه خواهد داشت.

عباسی خاطر نشان کرد: روز دوشنبه ۱۳ دی‌ماه و همزمان با دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، مراسمی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با حضور دکتر حمیدرضا طیبی، ‌رییس جهاد دانشگاهی، ماموستا دکتر عبدالسلام کریمی، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، سردار دهقان، مشاور فرماندهی معظم کل قوا، دانشجویان،‌ اساتید و مقامات کشوری و لشکری برگزار خواهد شد.   

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۱ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1400101107517
  • خبرنگار : 71452