/در دایره هنر هفتم/

باید فراموش کنی نارنگی اینجا نیست!

فیلم سینمایی «ـسوزاندن» داستان رمان‌نویس جوانی به نام لی جونگ‌ سو است که به صورت اتفاقی با دختری به نام هیمی آشنا می‌شود و از قضا این دختر از همسایه‌های دوران کودکی او است. 

فیلم سینمایی سوزاندن یا Burning به کارگردانی لی چانگ‌دونگ، فیلم‌ساز اهل کره جنوبی، در سال ۲۰۱۸ تولید شده است. نویسندگی فیلم‌نامه این فیلم را لی چانگ‌دونگ به کمک او جونگ می بر اساس داستان سوزاندن انبار اثر هاروکی موراکامی، نویسنده مشهور ژاپنی، انجام داده‌اند. آفتاب پنهان ساخته ۲۰۰۷ و شاعری ساخته ۲۰۱۰ از دیگر فیلم‌های این کارگردان کم‌ کار کره‌ای به حساب می‌آید. سوزاندن ششمین فیلم لی چانگ‌دونگ است که پس از گذشت هشت سال از آخرین ساخته خود یعنی شاعری ساخته است. یو آه‌ این، استیون بن و جئون جونگ‌سو بازیگران نقش‌های اصلی این فیلم هستند. این فیلم در بخش رقابتی جشنواره کن حضور پیدا کرد و نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرد اما موفق به دریافت جایزه‌ای نشد.

سوختن داستان رمان‌نویس جوانی به نام لی جون‌گسو است که به صورت اتفاقی با دختری به نام هیمی آشنا می‌شود و از قضا این دختر از همسایه‌های دوران کودکی او است. هیمی پس از یک سفر به آفریقا با پسری ثروتمند و خوش‌ اخلاق به نام بِن آشنا می‌شود و به کره باز می‌گردد. حضور بن و وجود اختلاف طبقاتی و اجتماعی میان این ۲ شخصیت، مرموز بودن شخصیت بن و اتفاقات جزئی دیگری که در تمام لحظات داستان زندگی جونگ‌سو وجود دارد، باعث می‌شود او را لبریز از شک و ترید کرده و او را به یک وسواس فکری دچار کند.

لی چانگ‌دونگ، فیلم‌ساز کم‌کار و کمال‌گرای اهل کره جنوبی که فقط نام ۶ فیلم در کارنامه فیلم‌سازی او دیده می‌شود، با ساختن فیلم سوختن بار دیگر توانایی بالای خود را در فیلم‌سازی به نمایش می‌گذارد. چانگ دونگ در این فیلم که لبریز از تعلیق و نماد است، به زیبایی در مرز میان رویا و واقعیت قدم می‌گذارد و مخاطب را تا انتهای فیلم با جهان خود همراه می‌کند.

یکی از بخش‌های کلیدی فیلم که در فهم ادامه‌ داستان به مخاطب یاری می‌رساند دیالوگی است که هیمی هنگام پانتومیم بازی کردن در ابتدا و مقدمه فیلم به جونگ‌سو می‌گوید و به آرامی بیننده را وارد داستان پیچیده فیلم می‌کند «... در واقع تصور نکنی که نارنگی اینجاست بلکه باید فراموش کنی نارنگی اینجا نیست!»

به غیر از داستان سوزاندن انبار اثر هاروکی موراکامی، داستان دیگری به همین نام از ویلیام فاکنر، نویسنده بزرگ آمریکایی، وجود دارد و لی چانگ دونگ بن‌مایه‌های داستان فاکنر را نیز در فیلم خود گنجانده است. لی چانگ‌دونگ خود به تاثیری که داستان ویلیام فاکنر بر فیلم گذاشته اذعان دارد و در مصاحبه‌ای فیلم خود را اینگونه توصیف می‌کند که سوختن داستان فاکنر جوانی است که در جهان موراکامی زندگی می‌کند.

امتیازی که کاربران سایت بانک اطلاعات اینترنتی فیلم‌ها به این فیلم کره‌ای داده‌اند ۷.۵ از ۱۰ است.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۹ دی ۱۴۰۰ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400100906397
  • خبرنگار :