سازمان جهانی گردشگری(UNWTO) گردشگران را افرادی تعریف میکند که به مکانهایی خارج از محیط معمول خود سفر میکنند و در آن تا بیش از یک سال متوالی برای اوقات فراغت، کسب و کار و اهداف دیگر اقامت میکنند. بنابراین گردشگری تجاری زیرمجموعه گردشگری قرار گرفته و تجارت در آن به بخش مهم و جداییناپذیر این نوع از گردشگری تبدیل شده است.
فعالیتهای گردشگری تجاری شامل شرکت در جلسات، کنگرهها، نمایشگاهها، سفرهای تشویقی و میهماننوازی شرکتی میشود. از نظر آکادمیک ادبیات زیادی در مورد توصیف گردشگری تجاری یا سفر تجاری وجود ندارد؛ با این حال صاحبنظران گردشگری تجاری را مربوط به کسانی میدانند که برای اهداف مرتبط با کارشان سفر می کنند.
گردشگری تجاری یکی از قدیمیترین اشکال گردشگری به شمار میرود. گردشگری تجاری وسیلهای برای سفر است که با هدف اولیه فعالیتهای مرتبط با شغل و کار انجام میشود. این نوع از گردشگری تأثیر بهسزایی بر اقتصاد ایجاد میکند و به نوعی یک رابطه قوی و همبستگی بین اقتصاد یک کشور و گردشگری تجاری وجود دارد.
مسافران تجاری نسبت به هزینههای خود حساسیت کمتری دارند زیرا معمولا تنها کسری از هزینه را شخص گردشگر میپردازد؛ به گونهای که بر اساس تحقیقات مسافران تجاری در طول سفر خود تا چهار برابر بیشتر از هر نوع گردشگر دیگری هزینه میکنند.
بنابراین گردشگری تجاری کمکهای اقتصادی قابل توجهی به اقتصاد محلی و جهانی میکند. همچنین توسعه زیرساختهای پیشرفته و سیستمهای حملونقل را ارتقا میدهد که برای دیگر اشکال گردشگری و همچنین جمعیت محلی سودمند خواهد بود.
بر این اساس گردشگری تجاری از صنعت میهماننوازی، یعنی رزرو هتل و رزرو رستوران نیز پشتیبانی میکند. علاوه بر این این نوع سفر بر گردشگری تفریحی نیز اثرگذار است زیرا مسافران تجاری تمایل دارند فعالیتهای تجاری و تفریحی را ترکیب کرده و از هر ۲ گونه گردشگری بهرهمند شوند.
فعالیتهای گردشگری تجاری انواع مختلفی دارد که از نمونههای آن میتوان به غرفهداران و نمایشگاههای بینالمللی اشاره کرد زیرا مسافران تجاری ممکن است به منظور شرکت در نمایشگاه به سفر بپردازند. نمایشگاهها فرصتهایی را برای کسب و کارها فراهم میکند تا با جامعه صنعت بینالمللی ارتباط برقرار کنند.
جلسات و همایشها نیز از دیگر فعالیتهای این نوع از گردشگری محسوب میشود. گردشگران تجاری در طول سفرهای کاری خود جلساتی برای شرکت محل کار خود خواهند داشت که جلسات قرار ملاقات با مشتریان، جلسه هیات مدیره در شرکت فعلی یا شعب بینالمللی و جلسه توجیهی با کارکنان یک شعبه جدید را در بر میگیرد.
با توجه به اینکه مقاصد گردشگری تجاری متنوعی در سراسر جهان وجود دارد اما عمدتا این نوع گردشگری در کشورهای شمالی جهان صورت میگیرد زیرا کشورهای شمال جهان توسعه یافته هستند و در آن منابع و زیرساختهایی مجهز برای دسترسی آسان به گردشگری تجاری و در نتیجه انتخابی مطلوب برای مسافران این نوع گردشگری فراهم شده است.
در ادبیات گردشگری تجاری اغلب اصطلاح MICE مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع واژه MICE مرجعی برای جلسات، مشوقها، کنفرانسها و رویدادهاست که بر اساس تعریف سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد به عنوان صنعت گردهمایی شناخته شده است.
از جمله شهرهایی که گردشگری تجاری در آنها رواج یافته است میتوان هنگکنگ، لندن، دبی، توکیو، پاریس، نیویورک و... را نام برد.
منابع:
www.tradeforum.org
tourismteacher.com
انتهای پیام