تماس‌ بین‌المللی را مدیریت کنید، مبلغ قبوض کم شود

مشترکان تلفن همراه و مخابرات می‌توانند با استفاده از  کدهای دستوری، تماس‎‌های بین‌المللی خود را مدیریت کرده و از دریافت قبوض سنگین، جلوگیری کنند.

به گزارش ایسنا، در کلاهبرداری تماس تلفنی ناخواسته با خارج از کشور که به آن تماس و قطع تماس (wangiri) گفته می‌شود، کلاهبرداران یک تماس بی‌پاسخ (missed call) و یا یک لینک اینترنتی به گوشی تلفن مشترکان ارسال می‌کنند. مشترکان معمولا پس از مشاهده تماس از دست رفته روی گوشی خود، با شماره درج‌شده تماس می‌گیرند که این تماس‌ها عموماً به مقصد کشورهای خارجی (اغلب کشورهای آفریقایی) است.

در صورتی که قربانی به برقراری تماس مجدد (Call Back) با مهاجم اقدام کند، یک پیام ضبط‌شده برای وی پخش شده و بدون اینکه فرد متوجه باشد درگیر قبوض بالا می‌شود؛ اغلب مهاجمان‌ سعی می‌کنند با طرح موضوعات جذاب مانند برنده شدن مشتری در لاتاری و غیره قربانی را جهت صحبت بیش‌تر ترغیب و هزینه بیش‌تری را به وی تحمیل کنند.

مشترکان لازم است درصورت مشاهده تماس ازدست‌رفته به کدهای تماس دقت کنند و در صورتیکه در زمان تماس روی صفحه گوشی به جز کدهای ۰۰۹۸ یا ۹۸+ ، کد کشورهای دیگر نمایش داده شد، بلافاصله تماس را قطع کرده و شماره را بررسی کنند. علاوه بر این، مشترکان توجه داشته باشند که  روی لینک‌هایی که به شماره‌گیری منجر می‌شود، کلیک نکنند و درصورت برقراری تماس خارجی، فوراً تماس خود را قطع کنند.

در این راستا به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پیمان قره‌داغی -مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری- با بیان اینکه مدیریت تماس‌های بین‌الملل با الزام رگولاتوری و به منظور جلوگیری از کلاهبرداری تماس تلفنی ناخواسته با خارج از کشور و تحمیل هزینه اضافی به مشترکان، فراهم شده است، گفت: از این پس تمام مشترکان اپراتورهای تلفن همراه می‌توانند با شماره‌گیری کدهای دستوری #۲۹۲۲*۱۰* در همراه اول و #۸*۱*۵۵۵* در ایرانسل، تماس‎‌های بین‌المللی خود را مدیریت کنند.

وی با اشاره به انجام این نوع کلاهبرداری‌ها از طریق شماره‌های ویژه، بیان کرد: با توجه به اینکه شماره‌های ویژه بسیار پرهزینه هستند، پس از تماس با این شماره‌ها، برای مشترک قبض‌های سنگینی صادر شده و یا شارژ مشترک به یکباره تمام می‌شود، بنابراین مشترکان تلفن همراه باید مراقب تماس با شماره‌های ناشناس و کلیک روی لینک‌های ناشناس باشند.

همچنین مشترکان مخابراتی نیز درصورت تمایل و عدم نیاز به تماس بین‌المللی می‌توانند برای جلوگیری از این مشکل، با مراجعه به بخش مخابرات من در پرتال شرکت مخابرات ایران به نشانی www.tci.ir نسبت به بستن صفر دوم، اقدام کرده یا بدین منظور به مراکز مخابراتی منطقه خود مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۷ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1400100704763
  • خبرنگار : 71541