چه بر سر ۲ اسکلت پیدا شده در بردسکن آمد؟

تیر ماه امسال بود که خبری مبنی بر کشف قبری با ۲ اسکلت حین عملیات حفاری و لوله‌گذاری در میدان عشایری درونه بردسکن منتشر شد که حرف و حدیث‌های بسیاری مبنی بر مومیایی بودن آن‌ها را در پی داشت.

مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی بردسکن در خصوص آخرین وضعیت این ۲ اسکلت که گفته می‌شد قدمت تاریخی دارد، در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: این اسکلت‌ها که کنار هم بودن،د در پی اجرای عملیات لوله‌گذاری گاز توسط نیروهای پیمانکار شرکت گاز در سردابی کشف شد.

احمد صابری زارع افزود: محلی که در آن ۲ اسکلت کشف شد،قدمت چندانی نداشته و مربوط به قبرستان قدیمی داخل روستای درونه بوده است.

وی تصریح کرد: از آنجایی که گفته می‌شد این اسکلت‌ها مومیایی بوده‌اند، بر اساس بازدید و بررسی محل و شواهد موجود توسط اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی مشخص شد که هیچگونه مومیایی در کار نبوده و فقط اسکلت بوده که در کنار دیگر قبور قبرستان دفن شده‌اند.

مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی بردسکن یادآور شد: پس از تحقیقات و بررسی‌های لازم این ۲ اسکلت که قدمت تاریخی هم نداشته‌اند، در همان محل قبرستان دفن شد.

وی ادامه داد: از هزاره اول و دوم قبل از میلاد در شهرستان بردسکن آثار تاریخی وجود دارد و چه بسا با انجام کاوش‌های باستان‌شناسی قدمت شهرستان به قبل از این و هزاره‌های سوم و چهارم نیز برسد.

صابری زارع افزود: برخی از محوطه‌های تاریخی و پیش از تاریخ در اطراف بردسکن و در فاصله پنج الی ۳۰ کیلومتری واقع شده است.

وی بیان کرد: برای حفاظت و حراست از آثار تاریخی علاوه بر سرکشی و بازدیدهای موردی و روزانه از توان انجمن‌های میراث فرهنگی به عنوان بازوی توانمند مردمی نیز استفاده می‌شود.

مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی بردسکن با اشاره به اینکه تقریبا در تمام روستاهایی که آثار تاریخی دارد، انجمن‌های میراث فرهنگی تشکیل شده و اکنون هم در حال تمدید و بازبینی مجدد فعالیت‌های خود است، تصریح کرد: در حال حاضر ۳۵ انجمن میراث فرهنگی در روستاهایی که دارای یک یا چند اثر تاریخی است، تشکیل شده است.

وی یادآور شد: با فعالیت انجمن‌های میراث فرهنگی، سرکشی یگان حفاظت و نیروی محدودی که داریم و همچنین تماس‌های مردمی و همکاری نیروی انتظامی طی سال‌های قبل ۱۲ مورد پرونده حقوقی تشکیل شده است.

صابری زارع ادامه داد: به رغم اینکه سه اداره میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری یک نهاد شده‌اند و همه در اهمیت صنعت گردشگری، صنایع‌ دستی و اشتغال‌زایی تردیدی ندارند ولی متأسفانه ساختار اداری متناسب با این فعالیت‌ها، تجهیزات و نیروی مورد نیاز را در شهرستان‌ها وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به اینکه سرکشی از آثار موجود در بیابان، روستا و کوهستان نیز وظیفه میراث فرهنگی است اما برای این کار امکانات از جمله خودروی مناسب لازم است. البته این مشکل فقط مختص استان و شهرستان ما نیست.

مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌ دستی بردسکن اظهار کرد: اگر بخواهیم صنعت گردشگری، صنایع‌ دستی و میراث فرهنگی به حد مطلوبی برسد، باید ابتدا ساختار اداری، تجهیزات و نیرو را در سطح شهرستان‌ها تربیت کنیم. 

وی ابراز امیدواری کرد با تشکیل وزارت میراث فرهنگی و دلسوزی مسئولان امر این مهم محقق شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۶ دی ۱۴۰۰ / ۰۳:۰۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400100603530
  • خبرنگار :