این اتفاق در حالی رخ داده که تماشاگران پیش از حضور در سالن بلیت و جایگاه خود را به صورت اینترنتی از سامانه فروش بلیت تئاتر مشهد تهیه کرده و هزینه تماشای نمایش را پیش پرداخت کرده بودند و بر اساس منطق خرید بلیت و تمامی ساختارهای متعارف باید صندلی آنان -در صورت حضور یا حتی عدم حضور- حفظ میشد، اما در این اتفاق عجیب صندلی که آنان هزینه آن را از پیش پرداخت کرده بودند به شخص دیگری واگذار شده و به تماشاگران گفته شده یا روی زمین بنشینند تا سالن را ترک کنند.
پیگیریهای ایسنا در مورد این اتفاق از مسئولان تئاتر مشهد نشان میدهد این اتفاق برای آنان معمول بوده و برای نخستین بار رخ نداده است. مسئولان سالن میگویند در صورت حضور دیرهنگام مخاطبان بلیتهای خریداری شده را به افراد دیگری میفروشند و در حضور افراد در سالن آنان را بر روی زمین مینشانند.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ممکن است مشکلات سایت فروش و ناهماهنگی میان عوامل اجرا و سایت فروش عامل این اتفاق باشند تأکید میکند که کارگردان نمایش و مسئولان سالن باید پاسخگوی چنین اتفاقی در اجرای این نمایش باشند.
کریم جشنی در گفتوگو با ایسنا در واکنش به این اتفاق، اظهار میکند: اجرای تئاتر با ظرفیت ۵۰ درصد صورت میگیرد و به عبارتی ۵۰ درصد ظرفیت سالنها در سایت بلیت فروش میشود. با توجه به تعطیلی دو ساله سالنهای تئاتر استقبال از نمایشها خوب بوده است، اما کیفیت نمایشهایی که در یک ماه گذشته اجرا شده تا حدی قابل قبول نبوده است. با این وجود نمایشهایی که در حال حاضر در نوبت اجرا قرار دارند از کیفیت بیشتری برخوردار هستند.
وی ادامه میدهد: کرونا لطمه جبرانناپذیری به بدنه تئاتر وارد کرده است که در پی آن تئاتر، عموم مردم و مخاطبان خود را از دست داده است و همچنان رونق گذشته تئاتر بازنگشته است. به این ترتیب مردم هنوز ملاحظاتی در خصوص ویروس کرونا دارند که ممکن است حضور و شرکت در فضاهای عمومی مانند سالنهای تئاتر را با محدودیت مواجه سازد.
جشنی با بیان اینکه نمایش مورد نظر در سالن متعلق به حوزه هنری اجرا شده و حوزه هنری مسئولیت رعایت پروتکلها در این سالن را بر عهده دارد، تصریح میکند: انجمن هنرهای نمایشی بر سالن اصلی تئاتر شهر مشهد و سالن بهار نظارت دارد که حدود دو سال در این سالنها نمایشی اجرا نشده است. همچنین مدیریت سالنهای خصوصی پاسخگوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد مبارزه با کرونا هستند، لذا کارگردان نمایش و مسئولان سالن باید پاسخگوی چنین اتفاقی در اجرای این نمایش باشند.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی خاطرنشان میکند: طبیعتا بلیتها برای صندلی سالنها به فروش میرسد از این رو شرایط خاصی باعث روی دادن چنین اتفاقی شده است و رخ دادن این شرایط در سالنها و سانسهای دیگر نمایشها بعید به نظر میرسد. همچنین ممکن است به دلیل مشکلات سایت فروش بلیت این شرایط و ناهماهنگی میان کارگردان و سایت ایجاد شده باشد و بیش از ۵۰ درصد ظرفیت سالن به فروش رسیده باشد.
وی با تأکید بر اینکه مطمئناً این اتفاق تداوم نخواهد داشت، میگوید: مدیران سالنها و مسئول سایت گیشات نسبت به وقوع چنین شرایطی واکنش نشان خواهند داد و از تکرار این ناهماهنگی جلوگیری خواهد شد. در گذشته سایت مشهدگیشه در راستای فروش بلیت تئاتر در اختیار انجمن هنرهای نمایشی قرار داشت و به نوعی انجمن بر فعالیت آن نظارت میکرد، در حالی که گیشات در حال حاضر سایتی خصوصی است. بر این اساس انجمن هنرهای نمایشی درصدد است درگاه و سایت دیگری را در زیرمجموعه خود و در جهت فروش بلیت تئاتر راهاندازی کند.
مسئول سایت گیشات با اشاره به اینکه ۸۰ درصد بلیتهای نمایشهای تئاتر از طریق این سایت به فروش میرسد و سایر بلیتها به صورت حضوری خریداری میشود میگوید فروش بلیت علاوه بر ظرفیت در نظر گرفته شده از کنترل و مسئولیت ما خارج است و لازم است از طریق حوزه هنری پیگیری شود.
محمدجواد عبدی در گفتوگو با ایسنا در خصوص این اتفاق، اظهار میکند: در حال حاضر بلیت نمایشها با ظرفیت ۵۰ درصد فروخته میشود و حدود ۸۰ درصد بلیتها از طریق سایت گیشات به فروش میرسد و تعداد محدودی برای خرید در گیشه باقی میماند، اما رعایت فاصله اجتماعی در سالنها در ارتباط با وظایف ما نیست.
وی اضافه میکند: افرادی که با تأخیر به سالنهای نمایش برسند صندلی نخواهند داشت و به نوعی صندلی و بلیت آنها از بین میرود و در اختیار سالن قرار میگیرد. بر این اساس هنگام بسته شدن دَر سالنها ممکن است افرادی که صندلی نداشتهاند بر روی این صندلیها بنشینند و حتی جابهجایی صورت گیرد. با این وجود برخی از سالنها همکاری کرده و اجازه ورود به مخاطبان را میدهند تا در نزدیکترین صندلی و یا حتی روی زمین بنشینند و به تماشای نمایش بپردازند. این نکات قبل از خرید در سایت نوشته و عنوان شده است و قوانینی است که در تئاتر تهران نیز اجرا میشود.
مسئول سایت گیشات تصریح میکند: همچنین این قوانین در ارتباط با سالنها است و سالنها متناسب با شرایط تصمیم میگیرند که اجازه ورود مخاطبان با تأخیر به سالن را صادر کنند یا خیر. بنابراین اگر مخاطبان پس از آغاز اجرای نمایش اجازه ورود نداشته باشند طبق قوانین با آنها برخورد و عمل شده است. به علاوه این سالن، گیشه فروش حضوری ندارد و مخاطبان از طریق روابط عمومی نمایش بلیت نمایش را خریداری میکنند.
عبدی میافزاید: ظرفیت فروش محدودی در سایت وجود دارد که بر اساس آن بلیتها فروخته میشود علاوه بر این، تعدادی از مخاطبان بلیت خود را به صورت حضوری خریداری میکنند و لذا فروش بلیت علاوه بر ظرفیت در نظر گرفته شده از کنترل و مسئولیت ما خارج است و لازم است از طریق حوزه هنری پیگیری شود.
کارگردان این نمایش با اذعان به اینکه با وجود ظرفیت ۵۰ درصدی سالن نمایش ۷۰ درصد صندلیها به فروش میرسد میگوید که وضعیت سالن و رفتار برخی از مسئولان در ارتباط با نمایش و عوامل نمایش نیست و مدیریت سالن بر عهده ما نخواهد بود.
مصطفی نصیری نیز با اشاره به استقبال خوب از این نمایش در این باره به ایسنا میگوید: در مجوزی که در اختیار ما قرار دادهاند اجرای نمایش با ظرفیت ۵۰ درصد ذکر نشده است. با توجه به اینکه سالن این نمایش شماره صندلی ندارد در سایت ۷۰ درصد صندلیها به فروش میرسد و ظرفیت کلی سالن ۹۵ نفر است. به این معنی که خانوادهها در کنار یکدیگر مینشینند و فاصلهای میان هر خانواده در نظر گرفته میشود.
وی ادامه میدهد: مخاطبان علاوه بر خرید بلیت از طریق سایت میتوانند با روابط عمومی نیز تماس گرفته و بلیت خریداری کنند. رزرو بلیت از طریق روابط عمومی نیز در سایت اعمال میشود. همچنینی امکان خرید حضوری هم وجود دارد، اما این شیوه خیلی کم مورد استفاده قرار میگیرد.
نصیری در خصوص این اتفاق اضافه میکند: در واقع وضعیت سالن و رفتار برخی از مسئولان در ارتباط با نمایش و عوامل نمایش نیست و مدیریت سالن بر عهده ما نخواهد بود. همچنین طبق قوانین، نباید ورود به سالن پس از آغاز اجرا و نمایش صورت گیرد.
وی عنوان میکند: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر هنر تئاتر، اجرای نمایش با ظرفیتهایی کمتر از ۱۰۰ درصد شرایط را بسیار سخت میکند، با این وجود به سبب احترام و اهمیت مخاطبان همواره رعایت شیوهنامههای بهداشتی و فروش با ظرفیت ۷۰ درصد مورد توجه قرار میگیرد.
حوزه هنری خراسان رضوی، اما در توضیحی کلی میگوید که پس از زمان اعلام شده در هنگام خرید بلیتهای خریداری شده باطل میشود و راهدادن مخاطبان به سالن و نشاندن آنان بر روی زمین کمک به مخاطبان محسوب میشود که بتوانند نمایش را تماشا کنند و مزاحمت کمتری برای سایر مخاطبان ایجاد شود.
با این وجود یکی از مسئولان حوزه هنری خراسان رضوی در اینباره به ایسنا میگوید: زمان آغاز نمایش هنگام خرید بلیت به مخاطب اعلام میشود و پس از زمان مشخصشده بلیت باطل میشود و این موضوع در سایت نیز عنوان شده است. بنابراین تماشای نمایش پس از شروع نمایش و نشاندن مخاطب بر روی زمین کمک به مخاطبان محسوب میشود که بتوانند نمایش را تماشا کنند و مزاحمت کمتری برای سایر مخاطبان که در سالن حضور یافتهاند، ایجاد شود.
وی ادامه میدهد: بلیت نمایش مانند بلیت پرواز است و همانطور که تأخیر در پرواز سبب ابطال بلیت میشود و ممکن است بلیت فروخته شود دیر رسیدن به سالن نمایش نیز باطل شدن بلیت را به همراه دارد.
بر این اساس از سویی باید ورود به موقع به سالنهای نمایش مورد توجه مخاطبان قرار گیرد، اما از سوی دیگر مسئولان نمایش باید به منظور حفظ جایگاه این هنر در میان مردم بیش از پیش احترام به مخاطب را نگهداشته و در هر شرایطی صندلی وی را حفظ کنند؛ چراکه با توجه به پیش پرداخت هزینه بلیت توسط مخاطب فروش آن به فردی دیگر هیچگونه توجیه منطقی ندارد.
انتهای پیام