دانشگاه علوم پزشکی مشهد هشدار داد

غفلت مردم موجب تغییر رنگ شرایط کرونایی در کشور می‌شود

مسئول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: انتظار داریم مردم با توجه به شیوع ویروس جهش یافته کرونا نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تزریق دوز سوم واکسن توجه بیشتری داشته باشند چرا که در صورت غفلت مردم شرایط آبی به دست آمده به راحتی از دست خواهد رفت.

دکتر محمد پهلوان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت واکسیناسیون جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تمام افراد بالای ۱۸ سال که سه ماه از تزریق دوز دوم واکسن‌های غیرفعال، به جز اسپوتنیک و آسترازنکا می‌گذرد، باید برای تزریق دوز سوم واکسن خود اقدام کنند. کسانی که در دوز دوم از واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنکا استفاده کرده‌اند، ۶ ماه پس از تزریق دوز دوم خود باید برای تزریق دوز سوم اقدام کنند. از زمانی که دوز سوم تزریق می‌شود، ۲ تا سه هفته زمان می‌برد تا بدن به حداکثر ایمنی برسد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نسبت به شیوع امیکرون نگرانیم زیرا هنوز در مورد ویژگی‌های آن به قطعیت نرسیده‌ایم اما مطابق گزارش‌هایی که از کشورهای دیگر دریافت شده، احتمال واکسن‌گریزی این ویروس بیشتر از گونه‌های قبلی کروناست. در حال حاضر مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و تهویه مناسب در مکان‌های سربسته توجه داشته باشند و نسبت به تزریق دوز سوم واکسن خود اقدام کنند.

مسئول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد یادآور شد: در حال حاضر که هنوز در وضعیت آبی کرونا قرار داریم ،مردم نسبت به تزریق دوز سوم واکسن اقدام کنند. در حال حاضر میزان واکسیناسیون دوز اول در محدوده دانشگاه علوم پزشکی مشهد به حدود ۹۲ درصد و برای دوز دوم به حدود ۷۶ درصد رسیده است.

پهلوان گفت: همچنین تا کنون از جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد باید ۱۷۷ هزار نفر نسبت به تزریق دوز سوم خود اقدام کنند. هر چه جلوتر برویم، میزان واکسیناسیون دوز سوم بیشتر می‌رود اما در حال حاضر فقط کمتر از ۱۰ درصد این جمعیت نسبت به تزریق دوز سوم خود اقدام کرده‌اند.

وی در خصوص تمهیدات دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ستاد کرونا برای جلوگیری از شیوع امیکرون تصریح کرد: آمادگی خود را چندین برابر کرده‌ایم تا در صورت تغییر وضعیت مشهد به رنگ قرمز بیمارستان‌ها با حداکثر آمادگی با این قضیه روبه‌رو شوند. مراکز ۱۶ ساعته تست کرونا نیز در حالت آماده باش قرار دارد و کسانی که دچار علائم سرماخوردگی‌ می‌شوند، باید به این مراکز مراجعه کنند. به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم مردم در صورت بروز و مشاهده علائم کرونا و سرماخوردگی به بیمارستان‌ها مراجعه مستقیم داشته باشند.

مسئول کمیته رسانه و اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: تقاضا داریم مردم خطر ویروس جهش یافته را جدی بگیرند و نسبت به دورهمی‌های شب یلدا تامل بیشتری داشته باشند. مردم در دورهمی‌های شب یلدا به  تهویه مناسب توجه داشته باشند؛ هرچه تهویه مناسب‌تر باشد، خطر ابتلا به کرونا کاهش پیدا خواهد کرد.

پهلوان عنوان کرد: در پیک پنجم رعایت پروتکل‌ها بیش از ۸۰  درصد بود اما اکنون میزان رعایت پروتکل‌ها به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است. انتظار داریم مردم با توجه به خطر شیوع کرونا نسبت به رعایت پروتکل‌ها توجه بیشتری داشته باشند. شرایط آبی که پس از ۲۰ ماه به دست آمده، می‌تواند با یک غفلت به راحتی از دست برود.

وی ادامه داد: در حال حاضر کشورهای اروپایی به شدت درگیر کرونا شده‌اند و به علت غفلت در یک شرایط بحرانی به سر می‌برند. خوشبختانه با همکاری مردم در زمینه واکسیناسیون به وضعیت آبی رسیدیم اما در صورت غفلت مردم این وضعیت تغییر خواهد کرد که امیدواریم با همراهی مردم این اتفاق مجددا رخ ندهد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳۰ آذر ۱۴۰۰ / ۲۰:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400093024029
  • خبرنگار : 50093