جولان طوفان سرد آخرین روز پاییز در اردبیل

طوفان شدید و سرد در آخرین روز پاییز همچنان میهمان اردبیل بوده و خسارتهایی را در سطح شهر از خود بجا گذاشته است.

وزش تندباد با شدت متناوب از اوایل هفته جاری در پهنه مرکزی استان اردبیل آغاز شده بود. و امروز 30 آذر سرعت تندباد در اردبیل در مقاطع کوتاهی به ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت رسیده و باعث شکستن  شاخه‌های تعداد ‌زیادی از درختان، آنتن‌های تلویزیون و شیشه بعضی از پنجره‌های ساختمانها و تابلوهای شهری شده است.

به طوری که از شامگاه دوشنبه تا سحرگاه سه شنبه برای ساعاتی هوا آرام و با ‌بارش خفیف باران همراه شد و دوباره از حوالی ساعت ۲ امروز با سرعت زیادی وزیدن‌ گرفته است.

براساس نقشه های هواشناسی وزش متناوب تندباد تا حوالی ساعت ۱۵ امروز در پهنه گسترده ای از شمالغرب و اردبیل ادامه می یابد که سرعت آن طی این مدت در مقاطق و مکان های مختلف بین ۷۵ تا ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت تخمین زده می‌شود و امکان افزایش سرعت آن به شکل ‌موقت در منطقهء اردبیل هست که میتواند سبب خساراتی بشود.

به غیر از شهرستان ‌پارس آباد در جلگه زرخیز مغان در تمام شهرستان‌های استان اردبیل وزش تندباد ثبت شده است که در مشکین شهر، اردبیل و نیر شدید است.

به خاطر همراهی تندباد با امواج ناپایدار تراز میانی جو  ساکنان پهنه گسترده‌ای از  استان اردبیل در آخرین روز آذر ماه شاهد باران در مناطق گرمسیر و برف در ارتفاعات خواهند بود.

از روز چهارشنبه با نفوذ یک ناوه فعال به منطقه که با سرمای قطبی همراهی دارد روند کاهش دما آغاز و رفته رفته برودت شدید بر این نقاط حاکم می‌شود. به طوری که بارش‌های متناوب ناشی از این ناوه از چهارشنبه تا دوشنبه آینده ادامه می‌یابد که در مقاطعی شدت خواهند داشت.

مدیریت بحران استان اردبیل یا استناد به هشدار سطح نارنجی‌ هواشناسی از ساکنان این استان خواست تا موارد ایمنی و احتیاط را رعایت کنند.

پرهیز از سفرهای غیرضروری و در صورت ضرورت همراه داشتن زنجیرچرخ و ‌تجهیزات کامل زمستانی و ‌رعایت سرعت مطمئنه ، بازبینی استحکام سازه ها و تابلوهای شهری ، خودداری از استقرار در جلوی ساختمانهای نیمه کاره ، پرهیز از کوهنوردی و ‌بیابان نوردی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و ‌گاز شهری از موارد توصیه شده به ساکنان استان اردبیل تا زمان آرامش اوضاع جوی در ‌منطقه است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۳۰ آذر ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1400093023657
  • خبرنگار :