رئیس کمیسیون ترافیک شورا شهر مشهد خبر داد

خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی برای مشهد/طرح‌های تفصیلی چاره‌ای جز تراکم‌فروشی باقی نگذاشته است

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، عمران و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مذاکره برای خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی برای شهر مشهد انجام شده است که در صورت نبود مشکل این اتوبوس‌ها به تدریج وارد چرخه خواهد شد.

ایمان فرهمندی ظهر امروز، ۲۳ آذر ماه، در نشست خبری که در سالن شماره یک شورای اسلامی شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: قیمت یک دستگاه اتوبوس برقی ۱۰ میلیارد تومان است که برای تامین این ۱۰۰ دستگاه به هزار میلیارد تومان نیاز است. برای تامین این اعتبارات تعدادی از سرمایه‌گذاران اظهار تمایل کرده‌اند.

وی در خصوص اتوبوس‌های برقی تاکید کرد: پروژه نوآورانه اتوبوس برقی در راستای کنترل آلودگی محدوده مرکزی شهر مشهد شکل گرفت که با استفاده از این ناوگان آلودگی کمتری تولید شود. اولین نمونه اتوبوس برقی در کشور در مشهد و به کارفرمایی شهرداری در اردیبهشت ماه سال جاری رونمایی شد. برای تولید انبوه و در مدار قرار گرفتن این ناوگان براساس ضوابط باید تست‌هایی از آن گرفته می‌شد که ۸۰ درصد این آزمون‌ها داخل کشور انجام گرفت و برخی تست‌های دینامیکی خاص آن در خارج از کشور باید انجام می‌شد. براساس آخرین پیگیری شورا که هفته گذشته انجام شد، تست‌های داخلی آن انجام و تجهیزات برای تست‌های نهایی آن قرار است وارد ایران شود.

فرهمندی در خصوص نقشه راه فعالیت‌های عمرانی شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: در دوره گذشته شاهد یک بی‌نظمی عجیب در مدیریت شهری مشهد بودیم که این بی‌نظمی در پرداخت مطالبات پیمانکاران نیز دیده می‌شد. در دوره گذشته پروژه‌هایی در سطح شهر بدون پشتوانه و مطالعه آغاز شد که در حین اجرا، طراحی و مطالعات آن انجام می‌شد.

وی ادامه داد: سیاست شورای ششم بر این است که پروژه‌های نیمه تمام را به اتمام برساند. اجازه نخواهیم داد که مردم در تقاطع کارگاه‌های عمرانی سطح شهر گرفتار شوند. تقاطع خلیج فارس ظرف چهار هفته آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. نیاز است که در به اتمام رساندن پروژه‌ها اولویت‌بندی شود. پروژه‌هایی که برای شهر نیاز است یا دارای پیشرفت فیزیکی بالایی است، ادامه پیدا کرده و برخی پروژه‌هایی که ضرورت کمتر و اهمیتی ندارد، از فعالیت‌های عمرانی شهر حذف شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، عمران و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه اولویت اصلی ما سوق دادن خدمات به سمت حاشیه شهر و مناطق کم‌برخوردار است، عنوان کرد: در حال حاضر از شهرداری درخواست کردیم که نقشه پراکندگی پروژه‌های عمرانی، تملک‌ها و پروژه‌های فضای سبز را تهیه کند تا براساس نقشه‌ها حوزه جغرافیایی این پروژه‌ها را تحلیل کنیم. شاید در زمان‌بندی پروژه‌ها تغییری ایجاد شود اما پروژه‌های کلان شهر ادامه خواهد داشت. آثار مالی دوره گذشته نیز باید مدیریت شود.

یکی از چالش‌های مدیریت شهری بدهی آن به صندوق توسعه ملی است

فرهمندی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات فعلی شهرداری که شهر را به مخاطره خواهد انداخت، بدهی ما به صندوق توسعه ملی بابت خط قطار شهری است. در سال‌های گذشته مبلغی به عنوان وام از صندوق توسعه ملی دریافت کردیم که بازپرداخت آن طی چند مرحله استمهال شده است. آخرین مرحله استمهال این وام در دی ماه سال جاری به اتمام خواهد رسید. متاسفانه پیگیری برای استمهال مجدد هم تاکنون به نتیجه نرسیده است. این وام با دلار ۳۰۰۰ تومان دریافت شده اما با نرخ فعلی دلار باید بازپرداخت شود. این موضوع سبب می‌شود که بخش عمده بودجه شهرداری به بازپرداخت وام اختصاص پیدا کرده و فشار بیشتر به پروژه‌های عمرانی شهر وارد می‌کند.

وی افزود: شرایط مالی شهرداری ظرف چند ماه آینده به جمع‌بندی خواهد رسید و تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ شرایط به رواق سابق و مورد قبول شورا باز می‌گردد. این وام مربوط به خط یک و ۲ قطار شهری بوده که در چند مرحله استمهال شده است. در صورت عدم استمهال هر ۶ ماه یک‌ بار ۸۰۰ میلیارد تومان باید به صندوق توسعه ملی پرداخت شود. پروژه‌های آغاز شده را نمی‌توان رها کرد. شاید سیاست‌های برخی پروژه‌ها در برخی پروژه‌ها در ماهیت و کاربرد آن دچار تغییر شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، عمران و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص زیرگذرهای حرم عنوان کرد: رویکرد کلی ما این است که در محدوده حرم و بافت مرکزی شهر مشهد مدهای پاک برای پاسخگویی به سفرهای این محدوده قرار گیرد. هر کدام از سفرها در این محدوده نیازمند الزامات خاص به کد حمل‌ونقلی است. در حال حاضر مهم‌ترین موضوع در محدوده مرکزی شهر آلودگی هوا و زمان انتطار در سفرهاست.

به مرور ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی به ناوگان اتوبوسرانی شهر مشهد افزوده می‌شود

وی با اشاره به اینکه تغییرات شدید نرخ ارز قابل پیش‌بینی نبوده و نیست، اظهار کرد: تغییرات نرخ ارز سبب شد که در برخی قراردادهای شهرداری تغییراتی رخ دهد. این تغییرات توسط خریدار و فروشنده در قرارداد ایجاد شده و ادامه پیدا می‌کند. در قرارداد خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دیزلی نیز چنین اتفاقی رخ داد و تغییراتی در آن ایجاد شد. به زودی لایحه خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس به شورا آمده تا کار آن به سرانجام برسد. قیمت هر دستگاه اتوبوس دیزلی حدود چهار میلیارد و ۲۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است. این ۲۰۰ دستگاه اتوبوس نیز به مرور وارد شهر مشهد خواهد شد.

فرهمندی افزود: در برخی معابر حاشیه امکان استفاده از اتوبوس نیست و ون جایگزین آن شده است. بهترین اتوبوس در شهر مشهد، BRT است که از بسک‌آبادی به انتهای الهیه می‌رود. توزیع این ناوگان براساس نیاز و میزان تراکنش‌ها در آن خط است.

وی با بیان اینکه میانگین سن ناوگان اتوبوسرانی مشهد ۱۱ سال است، عنوان کرد: اتوبوس‌های ما تقریبا فرسوده است. مشهد در مقایسه با شهرهای دیگر در وضعیت بهتری قرار دارد. در سال‌های گذشته ناوگان اتوبوسرانی تامین شد. برخی شهرها چنین کاری انجام ندادند و در حال حاضر میانگین سن ناوگان آنان به حدود ۱۵ سال رسیده است. البته باز هم ناوگان اتوبوسرانی مشهد با شرایط ایده‌آل فاصله دارد. با شرایط خاص اقتصادی فعلی در تلاش برای جذب سرمایه‌گذار جهت تامین ناوگان بیشتر برای شهر مشهد هستیم.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، عمران و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه هر کیلومتر خط ریلی ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، عنوان کرد: کمتر از یک ماه گذشته در شورای عالی ترافیک کشور راه‌اندازی خط چهار قطار شهری مشهد به تصویب رسید و به ما اجازه داده شد که تامین مالی دولتی آن انجام شود. باید توجه داشت هر نوع توسعه‌ در پروژه‌های عمرانی و حمل‌ونقلی شهر باید قابلیت توجیه داشته باشد. اولویت در خطوط ریلی مشهد ادامه حفاری خط سه و چهار و افتتاح ایستگاه باب الجواد و پایانه امام‌ رضا(ع) است. به نظر می‌رسد با توجه به منابع مالی محدود در دوره چهار ساله فعلی بیشتر از این نتوان کاری کرد. تکمیل خط ۲ قطار شهری نیز در دستور کار است. همزمان پیگیر استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری ایستگاه‌های قطار شهری در خط سه و چهار هستیم که پیشنهاداتی در این خصوص ارائه شده و بعد از جمع‌بندی به نتیجه نهایی خواهیم رسید.

ایستگاه‌های باب‌الجواد و پایانه امام رضا(ع) قطار شهری مشهد نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید

فرهمندی در خصوص تاخیر در افتتاح ایستگاه باب‌الجواد و پایانه مسافربری امام رضا(ع) گفت: ایستگاه‌های باب‌الجواد و پایانه امام رضا(ع) نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید. شاید در گذشته زمان‌بندی دیگری برای این پروژه در نظر گرفته شده باشد اما در حال حاضر با توجه به شرایط اجرایی و ظرفیت فعلی این پروژه در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۲ افتتاح خواهد شد. در دوره گذشته دوستان ما تلاش کردند بسیاری از پروژه‌ها را به نتیجه برسانند. برخی از پروژه‌های عمرانی تعریف شده در گذشته خارج از ظرفیت شهرداری بود. پروژه قطار شهری به دلیل نیاز فوق‌العاده به تامین مالی بسیار آسیب پذیر است. ۵۰ درصد از بودجه شهرداری مربوط به حمل‌ونقل، عمران و ترافیک شهر مشهد است. بیشترین ظرفیت بودجه عمرانی نیز مختص به پروژه‌های قطار شهری و خرید اتوبوس است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، عمران و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: شورای شهر در تلاش است که ظرفیت استفاده از دوچرخه‌های همگانی در پارک‌های ویژه بانوان که بیش از پنج هکتار مساحت دارد، فراهم کند. ما در تلاشیم مسیر و فضای خاصی جهت استفاده بانوان در نظر بگیریم تا با خیال راحت از دوچرخه استفاده کنند. از موضوعاتی که شورای ششم در این خصوص پیگیری می‌کند، می‌توان به ایجاد مسیر ویژه دوچرخه در پارک‌های بانوان و پارک‌های شهری، استقرار دوچرخه‌های اشتراکی در این فضاها و ایجاد پارکینگ‌های ویژه برای دوچرخه بانوان اشاره کرد. همچنین تصمیم گرفته شد که حداقل فضای ویژه بانوان از پنج به ۱۰ هزار متر مربع افزایش پیدا کند و امکانات تفریحی در فضای این پارک‌ها ایجاد شود. بانوان همانند تمام شهروندان دیگر حق دارند از خدمات شهری استفاده کنند که برای این منظور باید زیرساخت‌ها و اقدامات ویژه‌ای برای آنان فراهم کرد.

وی در خصوص راهکارهای شورا برای کاهش آلودگی هوا خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ درصد از آلودگی شهر به حوزه حمل‌ونقل و ترافیک مربوط می‌شود که بیش از نیمی از آن مربوط به رفت‌وآمد با خودروهای شخصی است. چهار نیروگاه در شهر مشهد ۲۰ درصد سهم آلودگی شهر را ایجاد می‌کند. متاسفانه استفاده از سوخت مازوت نیز مزید بر علت شده است. نیروگاه توس در مشهد مازوت می‌سوزاند. رویکرد اصلی ما بر این است که مد حمل و نقل در شهر مشهد را از شخصی به همگانی و پاک سوق دهیم.

فرهمندی در خصوص حل معضل ترافیک و پارکینگ در اطراف دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشگاه جاذب سفر است و باید سفرهای مختص به خود را مدیریت کرده و تمهیدات ترافیکی خاص خود را انجام دهد. پروژه‌ای برای بازگشایی معابر اطراف دانشگاه داریم. سفر به مقصد دانشگاه از معابر شهری انجام می‌شود که امیدواریم بتوانیم این مشکلات را با استفاده از حمل‌ونقل پاک مانند استفاده دانشجویان از دوچرخه حل کنیم.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، عمران و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه متولی نقشه‌های شهر اداره کل مسکن و شهرسازی و شورای عالی معماری و شهرسازی کشور است، عنوان کرد: طرح جامع مشهد و هفت طرح تفصیلی حدود ۱۳ سال به طول انجامیده است. اقتضای طرح جامع مشهد سال آینده به اتمام می‌رسد. این بی‌برنامگی به مدیریت شهر آسیب می‌زند. زیرساخت برای طرح و پروژه‌های جدید در حاشیه شهر وجود ندارد. این مساله در قرقی، مهرگان و توس نیز وجود دارد. در هفت طرح تفصیلی شهر مشهد ۳۱ پارکینگ جانمایی شده که در مرحله تصویب آن تمام این پارکینگ‌ها حذف شده است. حذف این پارکینگ‌ها نیز به جهت تراز مالی منفی بوده است. این اتفاق برای برخی کاربری‌های خدماتی دیگر نیز رخ داده است. طرح های تفصیلی با تراز منفی ارائه می‌شود و به همین دلیل شهر هیچ چاره‌ای به جز تراکم فروشی و صدور مجوز برای ساخت‌وساز ندارد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۳ آذر ۱۴۰۰ / ۲۱:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400092318419
  • خبرنگار :