محمد زاهدی، امروز (دوشنبه_ ٢٢ آذرماه) در نخستین اجلاس رؤسای شوراهای اسلامی شهر و روستاهای شهرستان اصفهان که با موضوع اشتغال، گردشگری و صنعت کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: گاهی هزینه و وقت و انرژی زیادی برای حل مسئلهای صرف میکنیم، اما مسئله حل نمیشود، چون غبار را از روی مسئله پاک نکردهایم.
وی افزود: امروز با مشکلات زیادی در شهرها و روستاها همچون بیکاری، از دست رفتن فرصتهای تولید، تهدید هویت محلی، فقر و مهاجرت مواجه هستیم.
این عضو هیئت علمی دانشگاه پیامنور اصفهان، با اشاره به اینکه اعضای شوراهای شهر و روستا نگران چشمانداز پیشروی جامعه محلی هستند، گفت: نسخههای بسیاری برای مشکلات پیچیده شده است و راه حلهایی مثل شیوههای مدرن کشاورزی و وارد کردن فعالیتهای صنعتی به روستا وجود دارد، اما راهحل دیگری بهعنوان کسب و کار گردشگری نیز وجود دارد، البته از گردشگری نمیتوان انتظار آرمانی داشت.
زاهدی با بیان اینکه فقط تصمیمگیرندگان اشتباه نمیکنند و گاهی مشاوران و تصمیمسازان نیز آدرس اشتباه میدهند، تصریح کرد: هر منطقه باید مسئله خود را جداگانه بررسی کند و نسخه آمادهای وجود ندارد. شناخت مسئله اهمیت زیادی دارد، اما اینکه ساکن منطقهای باشیم کافی نیست و باید به مسئله از زوایای دیگر نگاه کرد و داشتههای واقعی را دید.
وی با یادآوری اینکه زمانی ۶۰ منطقه نمونه گردشگری در اصفهان تعریف شد، گفت: به نظر من هر منطقهای که مردم برای سیزده بدر رفته بودند را منطقه گردشگری تعیین کرده بودند، درحالی که قابلیت لازم را نداشتند. اینکه یک حمام قدیمی را موزه مردم شناسی کرد دیگر جوابگو نیست و ما نمیتوانیم بدون درک درست از داشتههایمان برنامهریزی کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیامنور اصفهان با تأکید بر اینکه برای توسعه گردشگری باید هویت فرهنگی و مسائل اجتماعی جامعه میزبان باید حفظ شود، توضیح داد: اولین مسئله مردم هستند و اگر مردم محلی و ساکنان شهر و روستا متوجه شوند گردشگری چه منافعی برای آنها دارد و چطور میتوان مفهموم پایداری را محقق کرد، در این صورت میتوان نسخه مناسب برای آن پیچید، درحالی که اگر مردم را آموزش ندهیم یا با سنگ دنبال گردشگر هستند و یا میخواهند رایگان از آنها پذیرایی کنند.
به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: مردم باید آداب رفتار با گردشگر، آداب کسب و کار در گردشگری و توازن میان منافع افتصادی، اجتماعی و فرهنگی را یاد بگیرند. در این زمینه اعضای شوراها باید برنامهریزی و با شرکایی که پایداری برای آنها مهم است، همکاری کنند.
زاهدی در خاتمه خاطرنشان کرد: گردشگری امروز دنیا جامعهمحور است، به شرط اینکه ذینفعان در توسعه آن مشارکت داشته باشند.
انتهای پیام