یاری رسانید چراغ این گلخانه‌ها نخوابد

ادامه روند نهضت گلخانه‌ای و بارورسازی این حرکت نیازمند همت مسئولان برای تامین زیرساخت‌ها و آسان کردن هفت خوان تسهیلات است چراکه بدون درنظر گرفتن این امر، تولید در این گلخانه‌ها که شاید تنها راه در شرایط خکشالی باشد می‌خوابد.

از آن جایی که ایران از جمله کشورهایی است که در مناطق خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد، همواره با معضل کمبود آب مواجه بوده است و همچنین بحران خشکسالی در سال های اخیر، کشور را بیشتر از گذشته با این معضل درگیر کرده است؛ بنابراین برای ادامه  حیات، تامین آب از نیازهای ضروری کشاورزی این کشور بوده و برای سازگاری با محیط، استفاده بهینه از منابع آب و خاک امری اجتناب ناپذیر است.

به گزارش ایسنا، اکنون با توجه به شرایط خشکسالی در خراسان جنوبی، طرح بزرگ نهضت گلخانه‌ای چند سالی است پا گرفته؛ سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی برای نهضت گلخانه در استان استقبال کرده‌اند که در صورت تامین زیرساخت‌ها ورود خواهند کرد؛ همچنین به گفته مسئولان زمینه برای ورود شرکت‌های دانش بنیان برای ورود تجهیزات نوآورانه و ایجاد گلخانه‌های هوشمند و مدرن فراهم شده است.

تولید و اشتغالی که در انتظار مسئولان است

بخشی از گلخانه‌ها این روزها تنها منتظر تکمیل زیرساخت شبکه گازرسانی‌اند تا با آغاز تولید، اشتغال جوانان را در خراسان جنوبی توسعه دهند. راهی مجتمع گلخانه‌ای سربیشه در پنج کیلومتری این شهر شدیم.

سالاری، مدیر گلخانه‌ای بود که هنوز روزهای ابتدایی تولیدش را می‌گذراند. وی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: مدت چهار ماه است که مشغول به فعالیت در این مجتمع گلخانه‌ای هستیم و نزدیک به ۴ میلیارد تاکنون سرمایه‌گذاری صورت گرفته و محصولات این گلخانه را به تهران و به مقصد روسیه صادر می‌کنیم.

وی افزود: وجود سرما و نبود وسایل گرمایشی و عدم گازرسانی، خسارتی هنگفت به تولیدکنندگان ما وارد کرده است؛ تمامی زیر ساخت‌های گازرسانی در این مجموعه آماده است ولی مشکل در نرسیدن خط اصلی اتصال گاز است.

سالاری بیان کرد: برای وام نیز در خصوص تامین وثیقه مشکل داریم که لازم است تدبیری اندیشیده شود تا بتوانیم حداقل‌ها را برای گلخانه تامین کنیم؛ تباید تنها به فکر افتتاح بود.

اعتباراتی که کافی نیست 

مهدی سورگی، مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی به سفر ریاست جمهور به استان اشاره کرد و گفت: رییس جمهور بر ادامه نهضت گلخانه‌ای تاکید کرده و برای حل مشکلات ۸ هزار و ۷۴۳ میلیارد و ۶۱۴ میلیون ریال اعتبار پیش‌بینی شد که درخواست آن به استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ارسال شده است.

وی افزود: یکی از مشکلات مجتمع‌های گلخانه‌ای تامین آب است؛ بنابراین باید این مسئله در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای استان قرار گیرد.

مدیر شعبه شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: کمبود آب یکی از تنگناهای توسعه اقتصادی در کشور و به خصوص در استان‌هایی مانند خراسان جنوبی است و هر گونه مساعدت در بهبود وضعیت این عامل، می‌تواند گامی در جهت توسعه اقتصادی بخصوص در مناطق روستایی باشد؛ بر همین اساس در چند سال اخیر، بحث کشت گلخانه یکی از برنامه‌های جدی مسئولان خراسان جنوبی شد که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با حضور معاون اول رئیس جمهور به امضا رسید که مقرر شد تا پایان دولت هزار هکتار گلخانه در استان احداث شود. در راستای این تفاهم‌نامه بخش‌های مختلف پرورش دام و طیور و شیلات و آبزیان در شرایط گلخانه‌ای تولید خواهد شد و علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب سهم سبزایی در صادرات و اشتغالزایی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه توسعه محصولات گلخانه‌ای یکی از راه‌های مهم توسعه بخش کشاورزی است، تصریح کرد: تاکنون اقدامات خوبی در راستای طرح نهضت گلخانه‌ای در استان انجام شده و بازاریابی و فروش محصولات گلخانه‌ای یکی دیگر از کارهای در دست اقدام است؛ فراهم کردن زیرساخت برای احداث شهرک‌های گلخانه‌ای توسط دولت انجام می‌شود و انجام بقیه کارها بر عهده سرمایه‌گذار است.

زیرساخت‌ها باید تامین شوند 

وی با تاکید بر ضرورت هم افزایی تمام دستگاه‌ها با این نهضت، یادآور شد: یکی دیگر از مشکلات تسهیلات مورد نیاز است که اگر تسهیلات نیز با نرخ پایین‌تر در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد، انگیزه سرمایه‌گذاران هم بیشتر می‌شود.

سورگی افزود: از آنجایی که علی رغم تمام تلاش‌ها اعتبارات ملی کافی تیست، احتمال دارد قسمتی از شهرک‌های کشاورزی فقط در فاز مطالعاتی باقی بماند و وارد فاز اجرایی نشود؛ تاکنون تمامی اراضی شناسایی شده تثبیت و در همه آنها فاز یک انجام مطالعات به پایان رسیده است؛ تاکید ما بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام سال گذشته است.

اعتبارات به نسبت هزینه‌های تولید افزایش یابد 

جواد غنچه، معاون اعتباری بانک کشاورزی خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: بانک، سازه‌های گلخانه‌ای را به شرط اینکه محل اجرا دارای سند باشد به عنوان وثیقه قبول می‌کند و سال گذشته پرداخت‌های خوبی برای تسهیلات به متقاضیان گلخانه صورت گرفت.

وی افزود: نباید از نظر دور داشت که هزینه اجرای طرح‌ها به‌شدت افزایش یافته است؛ بنابراین اعتبارات نیز باید افزایش یابد.

معاون اعتباری بانک کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه گاهی هم تکمیل نشدن مدارک باعث عدم پرداخت تسهیلات به متقاضی می‌شود، افزود: طی سال گذشته 40 طرح گلخانه‌ای با مبلغ هزار و هشت میلیارد ریال با سطح ۱۴.۶ هکتار به بانک معرفی شده است، اما گاهی پرداخت تسهیلات به متقاضیان زمان‌بر می‌شود و این موضوع کشوری است.

وی افزود: اعتبارات با نرخ ۱۲.۵ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود که کاهش آن ممکن نیست چراکه ما تنها مجری پرداخت هستیم؛ با کسری اعتبار مواجه‌ هستیم.

به هر حال با تمام کاستی‌ها طرح بزرگ نهضت گلخانه‌ای در حال انجام است؛ باید دید تنها به فکر شروع یک طرح بزرگ هستیم یا متقاضیانش را که در واقع تولید را در شرایط خشکسالی برعهده شان گذاشتیم حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۱ آذر ۱۴۰۰ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1400092115903
  • خبرنگار :