به گزارش ایسنا، محمد میرزابیگی در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت روز پرستار، گفت: ما در نظام پرستاری در دوره پنجم حدود ۲ سال است که فعال هستیم. سازمان نظام پرستاری در کنار معاونت پرستاری جزو نهادهای حاکمیتی است که بر اساس قانون مکلف به پیگیری وظایف خود است. مردم، نظام سلامت، پرستاران و فعل مراقبت پرستاری بخشهای فعالیت ما است.
وی ادامه داد: ارائه خدمت با کیفیت و خوب به مردم حائز اهمیت است. اگرچه در کرونا پرستاران جانفشانی کردندو به ۱۵۰ شهید پرستاری درود میفرستم، اما همیشه که شرایط بحرانی نیست و باید با استاندارد مشخص به مردم ارائه خدمت کرد. استانداردها معمولا کف انتظارات است، اگر در کشور در نظر بگیریم لازم است ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت داشته باشیم ( ۱.۸ پرستار دانشگاهی و ۰.۷ نیروی غیرحرفهای) میبینیم که با این استاندارد فاصله داریم. یکی از نکات مهمی که پیگیری کردیم استانداردسازی تعداد نیروها بود و مجوزهایی با کمک سازمان برنامه گرفتیم تا از حدود ۵۲ هزار مجوز استخدامی، ۴۵ تا ۵۰ درصد مجوز استخدامی گروه پرستاران باشد تا به مردم بهتر خدمت ارائه شود.
وی افزود: بحث نظام پرداخت همیشه محل حرف و حدیث بوده است زیرا چارچوب مشخص ندارد. باید دست از مقایسه برداریم. باید حق یک پرستار خوب را درنظر بگیریم و چارچوب باید بگونهای باشد که پرستار و پزشک به حق خود برسند. در این زمینه سال قبل مقام معظم رهبری هم ورود کردند و آیین نامه تعرفه گذاری در شورای عالی بیمه تصویب شد و در دولت هم تصویب شد و خوشبختانه دولت هم نگاه مثبت به تعرفهها دارد.
میرزابیگی تاکید کرد: عوامل انگیزشی پرستاران و مدافعین سلامت نکته مهمی است. در این زمینه فوقالعاده ویژه و افزایش ناشی از فصل دهم قانون خدمات کشوری انجام شد اما فوق العاده خاص و سختی کار، مسائل بازنشستگی و... در دست پیگیری است.
وی با اشاره به اهمیت تدوین مدل جدید مراقبت پرستاری، تصریح کرد: کرونا، چالش سالمندی و... ثابت کرد که محل خدمت فقط بیمارستان نیست و تک بازیکن هم فقط پزشک نیست و تیم سلامت باید کنار هم کار کنند که نماد این موضوع در حوزه پرستاری مراقبت در منزل است. تاکنون سلامت را تبدیل به یک کالای تک محصولی، تک عرضه کردیم که فقط در بیمارستان ارائه میشود اما باید به مردم حق انتخاب دهیم. در توسعه مدل پرستاری و آموزشهای جامعه نگر انشاءالله پیگیر هستیم.
وی اظهار کرد: پیگیریهای زیادی داشتیم. بالغ بر ۱۵۰ جلسه برون سازمانی در نظام پرستاری و بالغ بر ۲۰۰ مکاتبه هم انجام شده است که به وضع قابل قبول و البته نه رضایت بخش رسیدیم. زمانی کسب رضایت میکنیم که مردم و پرستاران راضی باشند.
میرزابیگی ادامه داد: موضوع مهاجرت پرستاران وجود دارد اما روند صعود و نزول دارد. سواد و دانش پرستاران ایرانی و اخلاق حرفهای موضوع مهمی است که در ایران به آن به شدت پرداخته میشود و کشورهای دنیا هم به دنبال پرستاران ایرانی هستند و برای جلوگیری از این امر باید به دنبال افزایش جذابیتهای قانونی بود.
وی افزود: ما الان در حوزه استخدام ها در یک بخش در همین کرونا مثلا ۱۰ پرستار داریم که یک کار انجام میدهند اما روابط استخدامی متفاوت دارند. پرستاران جوان تلاش بیشتری هم میکنند اما شرکتی یا ۸۹ روزه هستند. روسای چند دانشگاه در موج اول کرونا گفتند تعدادی داوطلب نیاز دارند و قول حداقل قرارداد یکساله دادند اما متاسفانه با فروکش موج اول قراردادهای ۸۹ روزه را باب کردند و بچهها را خانه نشین کردند. از دولت و وزارتخانه میخواهیم بساط قرارداد ۸۹ روزه را جمع کرده و حتی برخورد کنند. نباید هیچ قراردادی کمتر از یک سال باشد.
او تاکید کرد: اتفاقاتی که در حوزه فوق العاده ویژه رخ داد تاحدودی حقوق ها را افزایش داد و حدود ۵۵ هزار مجوز استخدام نیروها را گرفتیم تا مشکل امنیت شغلی تاحدودی برطرف شود. در سازمان نظام پرستاری وظیفهای جز پیگیری درخواست پرستاران نداریم. تا دوشنبه هفته آینده خبرهای خوشی برای پرستاران خواهیم داشت.
وی افزود: در مورد نیروهای شرکتی و طرحی هم مشکلاتی مطرح است که اعلام میشود. مجوزهای استخدامی خوبی هم تا الان داده شده است ایده آل ما این است که عددی به پرستاران موجود اضافه شود نه اینکه فقط پرستاران قبلی نوع قراردادشان عوض شود هرچند که این موضوع هم خوب است اما ایده آل نیست. آمار پرستار به تخت بین ۰.۴ تا ۱.۲ متفاوت است. هدف از مجوزهای استخدامی افزایش پرستار به تخت است اما اولویت استخدام با نیروهایی است که در دوران کرونا فعالیت ویژه داشتند.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون دریافت وجه توسط سازمان نظام پرستاری، گفت: سازمان چطور از دولت قبل موضوع تعرفه گذاری را پیگیری نکرده است که آیین نامه ۱۴ سال بر زمین مانده را تصویب کرده است؟ این اتفاقات در دولت قبل رخ داد. بعد از چندین سال از این دولت در تاریخ ۸ آبان ماه در اجلاسیه خزر به ما ۲۰ میلیارد تومان کمک شد که چک آن قابل رویت است. ۱۰ میلیارد از این پول به هیئت مدیره های نظام پرستاری اختصاص یافت تا تجهیزات بخرند و ۱۰ میلیارد هم برای ساختمان ۸ طبقه جدید خریداری شده برای سازمان هزینه بازسازی کردیم. این مبلغ نوش جان نظام پرستاری باشد.
میرزابیگی تصریح کرد: حوزه تعرفه گذاری را با این ادعا به مجلس بردیم که هزینهها را کم میکند و هزینه دوباره تحمیل نمیکند. بیمه ها در امر کرونا سود کردند چون خدمات فقط مراقبتی بود و اتاق های عمل و... تعطیل بودند و بیمهها ذخیره منابع داشتند. تعرفه گذاری را تا اجرایی شدن پیگیریم و نیازی نیست بودجه جدایی برای این امر اختصاص یابد.
وی ادامه داد: در سرانه گفتیم درصدی از آن را به مراقبت پرستاری اختصاص دهید و از محل جابجایی داخل خود ارقام سرانه ، مراقبت پرستاری را جای دهید. شاید در ابتدا اندکی بودجه بخواهد اما با ذخیره منابع خود را تامین میکند و شاید مبالغ اندکی بخواهد.
وی افزود: بازنشستگی پیش از موعد تابع چند قانون است. قانون خدمات کشوری کارمندان مربوط به دولت است. در رابطه با قانون کار هم مشکلی نیست و در رابطه با مشاغل زیان آور هم پرستاران مشکلی ندارند. محل اشکال، تامین اجتماعی است. این سازمان از سال ۹۷ یک بدعت بد گذاشته است که یک رفتار غیرقانونی بود و پرستارانی که در بحث مشاغل سخت و زیان آور پیرو قانون تامین اجتماعی هستند را با قانون خدمات کشوری ارزیابی میکرد. نمیتوان انتهای خدمت یک نیروی تامین اجتماعی را با قانون خدمات کشوری بازنشسته کنید. ما چند جلسه با دیوان عدالت و کمیسیون اصل ۹۰ داشتیم و به زودی هم جلساتی با وزارت کار و تامین اجتماعی خواهیم داشت. با وکلای قوی حدود ۲۰ صفحه لایحه قوی حقوقی تنظیم کردیم تا با این تیم حقوقی به نتیجه برسیم.
او درباره متوسط درآمد پرستاران، گفت: ما تابع قانون خدمات کشوری یا قانون کار داریم و به جز میزان تحصیلات و سوابق و... فرقی بین کارمندان نیست. آنچه محل اختلاف است کارانهها است که سقفی ندارد. در هیچ جای دنیا اینگونه اختلاف زیاد بین پزشک و پرستار نداریم و با اجرای قانون تعرفه گذاری این امر اصلاح میشود. تعرفه گذاری صرفا برای کارانه پرستاران است و به حقوقشان ربطی ندارد. میزان کارانه کم شده و تاخیر آن هم زیاد است.
انتهای پیام