گزارش قیمت محصولات سایپا در نیمه اول 1400

سایپا به همراه زیرمجموعه خود، پارس‌خودرو از جمله خودروسازانی بودند که با بازگشت تحریم‌ها زیر بار تعهدات معوقه خودروهای سیتروئنC3، رنو، برلیانس و حتی چانگان کمر خم کردند.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام همراه مکانیک، گروه معظم خودروسازی آرام‌آرام توانست با مدیریت صحیح پارس‌خودرو را از تعطیلی نجات بدهد، تعهدات خود را عمدتا با تحویل خودروی جایگزین تسویه کند و با تمرکز بیشتر به تحقیق و توسعه بپردازد.

خودروسازی که در همان شرایط بحرانی نیز شاهین را به سرانجام رساند، کوییک و ساینا را فیس‌لیفت کرد و در نهایت حتی یک مینی‌کراس‌اوور استایلیش با نام آریا و پیشرانه مدرن از پرده بیرون آورد.

در ادامه خودروهای مختلف این کمپانی را با هم بررسی می‌کنیم اما فراموش نکنید که هر روز می‌توانید آگهی‌های محصولات دست دوم این کمپانی را در آدرس « خرید خودروهای سایپا همراه مکانیک » ببینید:

خانواده تیبا

تیبا به‌عنوان نخستین خودروی ملی سایپا که امضای «هاراد»، طراح نسبتا شناخته‌شده ژاپنی را در بخش‌هایی از بدنه‌اش دارد دیگر کم‌کم گرد پیری را بر چهره خود احساس می‌کند، مخصوصا با وجود فیس‌لیفت این خودرو یعنی ساینا و عرضه نسخه به‌روزتر از ساینا با نام ساینا اس. اما به هر حال تیبا که از هر نظر خودرویی در میانه پراید و ریوی تولید سایپاست، در حال حاضر بهترین و نزدیکترین گزینه جانشینی پراید به حساب می‌آید. خودرویی با ایمنی بالاتر، هندلینگ بهتر و فناوری بهینه‌تر و به‌روزتر نسبت به پراید که اختلاف قیمت‌اش با پرایدهای صفرکیلومتر بر جای مانده از سال 99 دست‌کم غیرقابل توجیه نیست. گرچه زمزمه‌های پایان تولید تیبا نیز از سوی مدیران سایپا به گوش می‌رسد.

البته سایپا با افزودن آپشن‌هایی چون مانیتور فابریک و چند مورد تزئینی دیگر سعی در به‌روزتر نشان دادن تیبا نیز داشته اما اینکه تا چه اندازه در این راه موفقیت کسب کرده جای بحث و گفت‌وگو دارد. تیبای آپشنال سایپا 1400 را با محدود 130 میلیون تومان آغاز کرد و با صعود پلکانی قیمت طی 6 ماه گذشته شهریور را در حوالی قیمت 160 میلیون تومان به اتمام رساند. تیبای ساده نیز با تبعیت از همین الگوی قیمتی از بالاتر از 130 میلیون تومان در فروردین ماه تا 5/145 در پایان شهریور نوسان قیمت داشت.

خانواده ساینا

ساینا به‌عنوان فیس‌لیفت تیبا در نمای جلو و عقب خودرویی هماهنگی است اما کیفیت سپر و چراغ‌های جلوی آن می‌توانست بالاتر باشد. همچنین حفظ انحنای سقف تیبا اندکی بر نمای جانبی این خودرو اثر منفی گذاشته است. در مجموع پیکره کلی این خودرو که بی‌شباهت به سدان‌های کامپکت یکی، دو دهه پیش هوندا نیست همچنان کشش لازم در این رده قیمتی را دارد. فضای داخلی ساینا نیز نسبت به خودروهای هم‌رده جذاب است و تنها ایراد آن را می‌توان فناوری قدیمی پیشرانه‌اش دانست.

ساده‌ترین تیپ ساینا سال جدید را با محدوده قیمتی 140 میلیون تومان آغاز کرد و با شیب ملایم صعودی قیمت نهایی خود را تا آغاز مهر به محدوده 160 میلیون تومان رساند. ساینای پلاس یا آپشنال نیز بر اساس همین الگو از بیشتر از 160 تا 180 میلیون تومان تغییر قیمت را تجربه کرد. اما نسخه فیس‌لیفت ساینا که با پسوند S شناخته می‌شود نسبت به مدل پلاس نوسان قیمت بالاتری داشت و از کمتر از 150 میلیون تومان بازی قیمتی خود را آغاز کرد و در نهایت به 175 میلیون تومان رضایت داد.

سایپا کوییک

کوییک شاید مشکلات زیادی داشته باشد، شاید کیفیت‌اش آن‌قدرها بالا به نظر نرسد، شاید در زمینه طراحی حتی در مقایسه با برخی خودروهای چینی ارزان قیمت نیز ناهماهنگی‌هایی نشان بدهد؛ اما به‌عنوان یک هاچ‌بک کراس ارزان و در مقیاس خودش آپشنال، خودرویی است که می‌توان گزینه ماشین‌اولی‌های زیادی باشد. البته احتمالا خانواده‌ها و افرادی که قصد دارند یک ماشین ارزان برای زیرِ پا یا کار در تاکسی‌های آنلاین خریداری کنند، چندان علاقه‌ای به آپشن‌ها و قطعات تزئینی کوییک نداشته باشند.

کوییک در 2 نسخه دنده‌ای و اتوماتیک به تولید می‌رسد و تیپ‌های آن ساده، R و S هستند. کوییک دنده‌ای امسال را با محدوده قیمتی 150 میلیون تومانی استارت زد تا 174 میلیون تومان نیز اوج گرفت و پایان شهریور در ایستگاه 167 میلیونی توقف کرد. اما قیمت مدل اتوماتیک پلاس این خودرو از 220 تا 230 میلیون تومان صعود کرد و در نهایت به 225 میلیون تومان رسید. همچنین مدل R در ماه‌های ابتدایی سال 160 میلیون تومان قیمت داشت، ابتدای شهریور حتی به مرز 180 میلیون نیز رسید و نیمه نخست 1400 را با عقب‌نشینی به محدوده 170 میلیون تومان به پایان رساند.

سایپا شاهین

ورود سدان جدید سایپا به بازار که ابتدا رهام نام داشت و بعدتر تبدیل به شاهین شد یکی از اتفاق‌های مثبت نیمه نخست 1400 بود. شاهین خودروی زیبا و هماهنگی است و در کنار تارا از اردوگاه رقیب بدون تردید طی میان‌مدت روح تازه‌ای به بازار سدان‌های کامپکت در کشور خواهند دمید. اما مشکل اصلی شاهین را باید فناوری قدیمی پیشرانه آن و ناهماهنگی یک موتور 8 سوپاپه قرن بیستمی با سیستم توربو دانست. شاهین دنده‌ای با 2 تیپ G و S که در حال حاضر تنها مدل این خودرو است ابتدا در بازار از 380 میلیون تومان قیمت خورد و پس از گذشت چند ماه در محدوده 350 میلیون تومان لنگر انداخت.

این مقاله، با کمک مقاله « گزارش قیمت خودروهای داخلی در نیمه اول 1400 – بخش دوم » نوشته شده است.

انتهای رپرتاژ آگهی 

  • یکشنبه/ ۱۴ آذر ۱۴۰۰ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1400091410418
  • خبرنگار : 30054

برچسب‌ها