در یازدهمین نمایشگاه کشاورزی خراسان شمالی چه محصولاتی به نمایش گذاشته شد؟

یازدهمین نمایشگاه کشاورزی و صنایع وابسته به آن از دوم آذرماه در شهر بجنورد گشایش یافت که در این نمایشگاه تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات کشاورزی پنج استان حضور دارند و محصولات خود را به نمایش گذاشته اند.

این نمایشگاه تا روز جمعه پنجم آذرماه دایر است و در آن شرکت کنندگان سعی بر آن دارند تا محصولات خاص و جدید که موجب ارتقای بهره وری و صرفه جویی در آب، خاک و ... می شود را به نمایش بگذارند که در همین راستا با تعدادی از شرکت های تولیدی مرتبط با صنعت کشاورزی گفت و گو انجام شده است.

عظیمی مدیر داخلی شرکت تولیدی آویژه بذر در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه فعالیت خود را از سال ۹۵ با محوریت تولید بذور اصلاح شده حبوبات در خراسان شمالی آغاز کرده است، گفت: هدف از تشکیل این شرکت توسعه بخش کشاورزی و تغییر الگوی کشت تک کشتی به چند کشتی و تناوب زراعی در دیم زارها با در اختیار قرار دادن بذور استاندارد به کشاورزان است.

وی افزود: در همین راستا با تلاش و کوشش متخصصان این شرکت و نظارت کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقات کشاورزی انواع بذور نخود، لوبیا در ارقام و طبقات مختلف و سازگار با شرایط آب و هوایی تولید شده است.

عظیمی ادامه داد: با اخذ مجوز تولید پیاز در سال ۱۳۹۹ شرکت آویژه رویش بذر اترک اقدام به تولید بذر پیاز با بالاترین کیفیت و درجه خلوص کرده است.

وی با اشاره به اینکه این شرکت به سوی دانش بنیان شدن پیش می رود، اظهارکرد: یکی از اقدامات مهمی که این شرکت در حال حاضر در حال انجام است آن است که بر روی نخود در حال بررسی است تا نخودهای سازگار با منطقه و آب و هوای خراسان شمالی و با عملکرد بالا تولید کند.

دکتر احمد قدرت نما یکی از مدیران شرکت تولیدی خوراک دام و طیور بهدانه گلستان نیز که در این نمایشگاه حضور داشت در ادامه در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: شرکت بهدانه گلستان اولین شرکتی است که در زمینه تولید خوراک تخصصی به ویژه برای دام سبک در کشور اقدام کرده است.

وی گفت: در محصول تولیدی فرمول های مختلف برای دوره های مختلف رشد و تولید، وزن، شرایط محیطی متفاوت به منظور افزایش راندمان تولید بره، سرعت رشد، پرواربندی  و بره دهی استفاده شده است.

به گفته وی کنسانتره های تولیدی شرکت خوراک دام و طیور بهدانه شامل کنسانتره میش، قبل از دوره قوچ اندازی، کنسانتاره میش، 6 هفته قبل از زایمان تا دو ماه بعد از زایمان، کنسانتره استارتر، جهت از زودشیرگیری بره ها تا میانگین وزن ۳۰ کیلوگرم، کنسانتره رشد، برای بره پرواری از وزن ۳۰ کیلوگرم تا رسیدن به وزن ۵۰ کیلوگرم است.

وی کنسانتره پایانی جهت بره پرواری از وزن ۵۰ کیلوگرم تا رسیدن به پایان پرواربندی و فروش، کنسانتره دامی پرواری جهت استفاده در گوساله های پروار و جیره نگهداری، کنسانتره دامی شیری برای استفاده از گاوهای شیری تا تولید ۲۵ کیلوگرم شیر چهار درصد چربی، کنسانتره دامی پرشیر ویژه جهت گاوهای شیری با تولید بیش از ۲۵ کیلوگرم شیر چهار درصد چربی را از دیگر محصولات تولیدی این شرکت عنوان کرد.

اسماعیلی یکی از مدیران هلدینگ آبسازان اسکان و آبان بسپار پارسیان نیز در که در زمینه تولید اتصالات چدنی و پلی اتیلن برای تمامی خطوط انتقال آب فعالیت می کرد در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: این شرکت تنها واحد تولیدی است تا سایز ۱۲۰۰ میلیمتر قطعه اتصالات برای تجهیزات آبیاری های نوین تولید می کند.

وی گفت: در واقع سایر شرکت ها اتصالات مورد نیاز را تا سایز ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیمتر تولید می کنند که مزیت قطعه تولیدی ۱۲۰۰ میلیمتری برای خطوط انتقال آب از سد است که در سدسازی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: در حقیقت اتصالات کوچکتر برای خطوط انتقال آب کوچک تر و در سطح مزارع و باغات استفاده می شود.

صالحی یکی از مدیران شرکت پرواز یاران سیرنگ که در زمینه تولید پهپادهای کشاورزی فعال است همچنین در گفت و گو با ایسنا، تصریح کرد: این شرکت در تولید پهپادهای سمپاشی برای بخش های زراعت و باغبانی درخت های پایه کوتاه فعال است.

وی با اشاره به اینکه این پهپادها در قالب های ۱۰، ۱۵ و ۲۰ لیتری تولید می شود، تاکیدکرد: علاوه بر آن پهپاد مه پاش برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات باغی نیز در این واحد، تولید می شود.

صالحی در ارتباط با مزیت های پهپادهای سم پاش توضیح داد: برای سمپاشی هر هکتار زمین کشاورزی با تراکتور باید ۵۰۰ لیتر آب استفاده شود این در حالی است که با پهپاد فقط ۱۰ لیتر آب مورد استفاده قرار می گیرد که پهپادها در زمینه صرفه جویی در مصرف آب بسیار موثر عمل می کنند.

وی افزود: هر هکتار زمین کشاورزی با پهپاد در فصله ۱۰ دقیقه سمپاشی می شود ولی زمان سمپاشی با تراکتور در هر هکتار زمین یک ساعت است.

صالحی ادامه داد: علاوه بر آن هنگام سمپاشی با پهپادها له شدگی محصول کشاورزی بر روی زمین وجود ندارد اما با تراکتور حدود ۲۰ درصد از محصول کشاورزی بر روی زمین متاسفانه دچار مشکل له شدگی می شوند.

وی تاکیدکرد: طبق دستوری که به پهپاد برای سمپاشی زمین کشاورزی داده می شود حتی ۱۰ سانتی متر از زمین بدون سمپاشی باقی نخواهد ماند این در حالی است که ممکن است در سمپاشی با تراکتور برخی از قسمت های مزرعه مورد سمپاشی قرار نگیرد.

علی نیا مدیر داخلی شرکت سبزدانه ممتاز بهاران اترک که در زمینه تولید خوراک دام فعالیت می کند نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: این شرکت در زمینه تولید خوراک دام باکیفیت دارای سابقه خوبی است.

وی افزود: در این شرکت انواع کنسانتره ها برای دام های شیری و پرواری تولید می شود که کنسانتره های شیری در زمینه افزایش تولید شیر و کنسانتره های پرواری در افزایش وزن دام کمک های شایانی می کند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۴ آذر ۱۴۰۰ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400090403157
  • خبرنگار : 50046