فرهنگ‌سازی؛ پیش‌نیاز سرمایه‌گذاری برای کتاب

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در نشست با جمعی از ناشران، نویسندگان، کتابداران و فعالان حوزه کتاب گفت: اولین پیش نیاز برای سرمایه گذاری در زمینه کتاب ، فرهنگ‌سازی است.

حجت الاسلام و المسلمین "الله‌نور کریمی‌تبار" در این نشست با بیان اینکه  ما نیاز به گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه داریم و این نیاز باید تبیین شود و در مردم ضرورت رفع این نیاز ایجاد شود، اظهار کرد: سرمایه گذاری کردن برای کتاب اولین پیش نیاز آن فرهنگ‌سازی است و اصحاب رسانه در پیوند دادن مردم با کتاب می‌توانند موثر باشند و من از آنها می‌خواهم در این زمینه تلاش کنند.

وی گفت: نویسندگان و خالقان آثار فرهنگی و هنری باید تجلیل و تکریم شوند چرا که آنها رهبر فکری جامعه را بر عهده دارند. اینان باید شناسایی شده و در فضای حقیقی و مجازی و رسانه معرفی شده و از آنها الگوسازی شود و دولت نیز در کمک به انتشار کتاب‌هایشان و زمینه سازی فروش آثارشان به آنها کمک کند.

کریمی‌تبار با بیان اینکه دشمن تلاش دارد تا بین نسل‌های جدید و عقبه فرهنگی، تمدنی، اسلامی و معاصر آنها جدایی بیاندازد، خاطرنشان کرد: کتاب بهترین وسیله برای جلوگیری از این اهداف شوم است و می‌تواند نسل‌های جدید را به تاریخ و هویت اسلامی و ایرانی خود و فرهنگ غنی ایثار و شهادت در دوران معاصر متصل کند.

اهدای ۱۰۰ هزار جلد کتاب تا پایان سال در ایلام

"عمران خودآموز"، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام  در این دیدار از فعالیت 35 ناشر در استان خبر داد و اظهار کرد: در سال جاری تا پایان آبان ماه مجوز چاپ ۱۹۰ عنوان کتاب در ایلام صادر شده است.

وی  ادامه داد: تا پایان سال جاری ۱۰۰ هزار جلد کتاب، به یاد و نام شهدا در قالب کمیته فرهنگی و تولیدات هنری کنگره سه هزار شهید استان ایلام در مناطق مختلف استان ایلام اهدا می‌شود که این تعداد در سال گذشته ۶۰ هزار جلد کتاب بوده است.

خودآموز تصریح کرد: تدوین و چاپ پنج عنوان کتاب با موضوع کرونا به همت اهالی قلم و رسانه، دایر کردن کتابخانه فرهنگ، هنری و ارتباطات در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد اسلامی، تجلیل از فعالان کتاب و کتابخوانی، برگزاری جلسات نقد بررسی کتاب، برگزاری جایزه کتاب سال از جمله برنامه‌های گرامیداشت هفته کتاب در استان بوده است.

 ۵۲ کتابخانه در استان فعال است

"سمیه حیدری" ، مدیر  کل کتابخانه‌های عمومی استان در این دیدار از فعالیت ۵۲ باب کتابخانه عمومی در استان ایلام خبر داد و اظهار کزد: از این تعداد ۶ باب کتابخانه مشارکتی و ۳۲ باب کتابخانه شهری و ۱۴ باب کتابخانه روستایی هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام تصریح کرد: بیش از ۲۴ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان هستند و ۱۲۴ نفر در نهاد کتابخانه‌های استان فعالیت دارند که از این تعداد ۹۵ نفر را کتابداران تشکیل می‌دهد.

حیدری با اشاره به مشکلات کرونا برای بازگشایی کتابخانه‌های عمومی در استان، افزود: به دلیل شرایط کرونا اکثر کتابخانه‌ها تعطیل بوده‌اند ولی خوشبختانه فعالیت کتابخانه‌ها مجدد آغاز شده است.

وی افزود: سال گذشته با وجود شرایط کرونا در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی در بستر فضای مجازی بیش از ۱۳ هزار برنامه در سطح فضای مجازی در ایام کرونا برگزار شده است.
انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۹ آبان ۱۴۰۰ / ۲۲:۰۱
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1400082923010
  • خبرنگار : 50126