مدیرکل نوسازی مدارس استان خبر داد

۳۵ درصد مدارس آذربایجان شرقی نیازمند بازساری و مقاوم سازی

مدیرکل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی گفت: ۳۵ درصد از مدارس سطح استان، نیاز به تخریب و بازسازی و یا مقاوم سازی دارند.

پیام صدقی روز دوشنبه، ۲۴ آبان، در نشست خبری، با بیان این‌که وظیفه این نهاد، ساخت، توسعه و تجهیز مدارس است، اظهار کرد: هر نوع کار عمرانی در حوزه آموزش و پرورش بر عهده سازمان نوسازی است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که حدود ۶۰۰۰ مورد فضای فیزیکی و ۲۴ هزار کلاس درس در سطح استان وجود دارد، افزود: طی پنج سال اخیر، شیب کاهش مدارس فرسوده استان از میانگین کشوری بالا بوده است، به طوری که در سه سال قبل، ۴۵ درصد مدارس نیاز به بازسازی و مقاوم سازی داشتند که اکنون این رقم به ۳۵ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: با وجود کاهش مدارس فرسوده اما با یک عقب افتادگی تاریخی در مدارس استان مواجه هستیم چرا که اکثر مدارس سطح استان در دهه ۶۰ احداث شده و عمر مفید خودشان را سپری کرده‌اند و الان به مرحله فرسودگی رسیده‌اند.

تحصیل ۸۰۰ هزار دانش آموز در آذربایجان شرقی 

صدقی با اشاره به تحصیل ۸۰۰ هزار دانش آموز در سطح استان، گفت: تعداد کلاس‌های درس کانکسی استان بالغ بر ۷۰۰ کلاس بود که طی سال‌های اخیر به حدود ۴۸۰ کلاس رسیده است.

وی با بیان این‌که اولویت این نهاد، جایگزینی مدارس کانکسی بالای ۱۵ دانش آموز با مدارس ثابت است، اظهار کرد: تعداد ۳۶۰ کلاس درس مدرسه سنگی در استان وجود دارد که دو سوم آن‌ها اکنون در حال استفاده هستند ‌و یکی از اولویت‌های سازمان نوسازی مدارس در سالجاری نیز جمع آوری این مدارس سنگی است.

میانگین سرانه فضای دانش آموزی در آذربایجان شرقی، ۵.۷ مترمربع است

وی با بیان این‌که میانگین سرانه فضای دانش آموزی در استان، ۵.۷ مترمربع است، گفت: میانگین سرانه فضای دانش آموزی در کشور ۵.۲ مترمربع بوده و در این راستا آذربایجان شرقی جزو استان‌های میانی با سرانه بالا قرار دارد و بایستی به سرانه ایده آل هشت مترمربع برسد.

مدیرکل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی افزود: سرانه فضای دانش آموزی در نقاط مختلف استان متفاوت بوده به طوری که در تبریز، چهار و در برخی مناظق دیگر حتی به ۱۴ می‌رسد. وقتی این سرانه پایین باشد یعنی تراکم تعداد دانش آموز نسبت به تعداد مدرسه بالاتر است.

افزایش اعتبارات دولتی نوسازی مدارس آذربایجان شرقی به ۴۰۰ میلیارد تومان 

وی در ادامه با اشاره به اعتبارات دولتی (ملی و استانی) و مشارکت خیران در اجرای پروژه‌های این نهاد، اظهار کرد: طی چهار سال اخیر با همکاری نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، اعتبارات دولتی نوسازی مدارس استان افزایش یافته و از ۱۵۸ میلیارد تومان در سال ۹۷ به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در سالجاری رسیده است.

وی با بیان این‌که برنامه داشتیم تعداد ۵۰۰ کلاس درس را در سالجاری تحویل آموزش و پرورش دهیم، افزود: تاکنون ۳۰۰ کلاس درس تحویل داده و امیدواریم با تخصیص کامل اعتبارات بتوانیم تا پایان سال باقی کلاس‌های درس را نیز تحویل دهیم.

صدقی اظهار کرد: تمامی مدارس‌ روستاهایی که گاز دارند به بخاری‌های استاندار تجهیز شده و بخاری‌های نفتی در تعداد محدودی از روستاها به دلیل عدم وجود گاز و برق استفاده می‌شود.

وی در خصوص اقداماتی که برای نخستین بار در این اداره کل طی سالجاری انجام گرفته است، تشریح کرد: با توجه به جدیت مسائل بهداشتی در دوران کرونا، برای نخستین بار اعتبار چهار میلیارد تومانی به نوسازی و ساخت سرویس‌های بهداشتی مدارس تخصیص یافته است.

وی افزود: مدارس برخی روستاهای استان که اغلب در شهرستان چاروایماق قرار دارند که معمولا زیر ۱۰ دانش آموز داشته و فاقد سرویس بهداشتی هستند. اکنون ساخت حداقل ۸۰ سرویس بهداشتی در مدارس استان نیاز فوری بوده و طی روزهای آتی پروسه ساخت آن‌ها شروع خواهد شد.

مدیرکل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی با اشاره به تعمیر سرویس‌های بهداشتی و جدایی سرویس‌های بهداشتی دانش آموزان دختر و پسر در اولویت‌های بعدی این اداره کل، گفت: در بحث هوشمندسازی و استفاده از فضای مجازی در دوران کرونا، تعداد ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ دستگاه تبلت بر اساس نیازسنجی انجام گرفته تحویل دانش آموزان نیازمند شده و برای نخستین بار اعتبار جهت تجهیز استودیوهای تولید محتوا در استان تخصیص می‌یابد.

احداث ۳ مدرسه سبز در آذربایجان شرقی 

وی در خصوص بحث ساخت مدارس سبز نیز اظهار کرد: آذربایجان شرقی در خصوص ساخت مدارس سبز که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کرده و مصرف گازهای گلخانه‌ای را به حداقل می‌رساند، استان پایلوت انتخاب شده و در این راستا یک مدرسه سبز کامل در ناحیه پنج تبریز و یک مدرسه نیمه سبز با مشارک خیران در تبریز و یک مدرسه نیمه سبز دیگر به نام زینبیه در میانه احداث می‌شود.

وی با اشاره به مشکل مکان قرارگیری برخی مدارس در سطح استان، افزود: بالای ۸۰ درصد از مدارس آذربایجان شرقی در مناطق صحیح و مناسب احداث شده‌اند. در این راستا سامانه مکان یابی مدارس با تعیین حدود و حریم‌های ساخت مدرسه در استان تعبیه می‌شود.

صدقی با اشاره به تخصیص اعتبار برای پروژه‌های محرومیت زدایی در استان، افزود: تعدادی نقاط محروم در استان برای همه دستگاه‌ها مشخص شده و بر اساس پیگیری‌های انجام گرفته، اعتبار تخصیص یافته به اداره کل نوسازی را که بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان بوده و تاکنون ۲۹ درصد تخصیص یافته است را برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در این مناطق اختصاص می‌دهیم.

وی با اشاره به محرومیت شهرستان چاروایماق در حوزه آموزش، گفت: این شهرستان را به عنوان پایلوت کانون توجهات قرار دادیم و در تلاش هستیم تا آب آشامیدنی و گاز روستاهای این شهرستان را وصل و مدارس را تجهیز کنیم‌. ۴۰ درصد مدارسی که در سطح استان سرویس بهداشتی ندارند در این شهرستان واقع هستند.

آورده ۱۲۰۰ میلیارد تومانی خیرین مدرسه ساز در آذربایجان شرقی 

وی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره خیرین مدرسه ساز در استان، گفت: از سال ۷۱ تاکنون بالغ بر ۲۳ جشنواره خیرین مدرسه ساز در استان برگزار شده و ۱۲۰۰ میلیارد تومان مجموع آورده خیران برای مدرسه سازی بوده است.

وی ادامه داد: طی سه سال اخیر شاهد رشد فزاینده در کمک خیرین مدرسه ساز بودیم. به طوری که در سال ۹۸ مبلغ ۸۰ میلیارد تومان، در سال ۹۹ مبلغ ۲۰۸ میلیارد تومان و در سالجاری تاکنون ۲۲۰ میلیارد تومان تعهد کمک ارائه شده است.

وی با بیان این‌که با افزایش کمک خیرین مدرسه ساز در سالجاری تعداد ۱۴۳ پروژه دیگر (شامل ۵۵۰ کلاس درس) به پروژه‌های در حال ساخت افزوده شده است، اظهار کرد: مبلغ مشارکتی خیرین در مدرسه سازی بر اساس موافقتنامه‌ها در روستاها ۳۰ درصد و در شهرها ۵۰ درصد است.

وی افزود: در استان تعداد ۱۰۵۷ خیر مدرسه ساز به ثبت رسیده که شامل ۹۱۲ خیر حقیقی و ۱۴۵ خیر حقوقی می‌شوند.

انتهای پیام 

  • دوشنبه/ ۲۴ آبان ۱۴۰۰ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1400082418722
  • خبرنگار : 50256