مهدی طاهری بعد از ظهر یکشنبه ۲۳ آبان در صحن علنی شورای شهر شیراز با تشبیه سازمان بیبرنامه به کشتی بی ساحل، گفت: بی خطکش و معیار بودن، دردی کشنده و مهمترین عارضه و چالش یک شورای تحولخواه و به اصطلاح انقلابی است و امیدوارم شورائیان بدون حب و بغض و سیاسی انگاری به صورت ید واحد عمل کنند.
او با اشاره به اینکه تهیه فهرستی از پروژهها به صورت مجزا در هر کمیسیون و ارائه آنها به مردم شاید تداعیکننده وعدههای قطعی برای اجرای آنها باشد، افزود: در نهایت نه کمیسیون بلکه صحن علنی شورا پروژهها را تصویب میکند.
رئیس شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه متمم بودجه سال ۱۴۰۰ به زودی توسط شهرداری تنظیم و به شورا ارائه میشود، تصریح کرد: قرار دادن فهرست بلند بالایی از طرحهای بررسی شده در کمیسیونها که یک سویه تنها کالبد شهر در آنها توجه شده و همزمان به همه بندهای رویکردهای شورای ششم معطوف نیستند شورا را به بیراهه خواهد برد.
طاهری ادامه داد: از اعضای شورا میخواهم که خود را در مرکزیت شورا متمرکز کرده و با استفاده از همه ظرفیت علمی و تجربی خود و اعضاء و مشاوران متبحر خود در هر کمیسیون، نسبت به تدوین برنامههای سه سال آتی اقدام کنند تا شاهد به ثمر نشستن این برنامهها در ۱۴۰۴ باشیم.
او پیشنهاد داد که اعضای شورا یک هفته همه برنامههای عادی خود را متوقف کرده و تنها به امور زیربنایی بپردازند.
رئیس شورای شهر شیراز در ادامه نکاتی را به شهردار شیراز گوشزده کرد و افزود: شهرداری دارای یک مجموعه ۱۲ تا ۱۳ هزار نفری است که تعداد قابل توجهی از آنها صاحب علم و تجربه کافی بوده و تا زمانی که خلاف آن ثابت نشده همه آنها در بدو امر آماده و عاشق خدمت هستند و شهردار باید از آنها کار هدف دار و زمانبندی شده بخواهد تا فرق بین نیروی تلاشگری که برای شهردار خلق زمان و فرصت میکند و نیرویی که زمانفروشی میکند مشخص شود.
طاهری همچنین خطاب به شهردار شیراز افزود: زیبنده واحدهای عملیاتمحور شما نیست که به موضوعات عمرانی وکالبدی مثل احداث ایستگاه آتشنشانی یا فرهنگسرا در حوزه خود بپردازند بلکه باید با سیاستگذاری به اهداف کلان پرداخته و همه تلاش و همت خود را صرف برنامههای اجرایی در تراز رویکردهای شورایی ششم کنند.
رئیس شورای شهر شیراز با اشاره به برخی ایرادات ساختاری در شهرداری که در کل کشور جاری بوده از جمله اینکه سازمان مصوب ۳۹۰۰ نفره شهرداری اکنون بیش از سه برابر پست مصوب را در خود جای داده از سیداحسان اصنافی خواست حسابداری اعتبارات را از حسابداری هزینه خود جدا کرده و در دو سازمان جدا قرار دهد تا زمینه فساد از بین برود و به جای توجه صرف به افزایش درآمد شهرداری به اجرای برنامهها و مدیریت هزینهها نیز توجه نماید و اینگونه نباشد که شهرداری را موفق بداند که فقط مدیر خوبی برای ایجاد درآمد باشد.
او در توضیح بیشتر گفت: بودجه سال را معاونت برنامه و بودجه شهرداری تدوین کرده و پس از طی مسیری طولانی در شورا تصویب میکند، اما این بودجه را تمام و کمال تقدیم معاونت مالی و اقتصادی کرده و این معاونت بدون سند تخصیص بودجه توسط معاونت برنامه و بودجه شهرداری که صاحب اصلی بودجه است به صورت کاملا داخلی خود به هزینهکرد آن و صدور چک میپردازد و به سبب تفویض اختیاراتی که به روال سنوات قبل به مدیران اعطا شده چکها به امضای شهردار هم نمیرسند و این روند سنتی کهنه که در بررسی تفریغ بودجه ایرادات آن مشخصترخواهد شد باید اصلاح شود.
طاهری با اشاره به اینکه شهردار شیراز باید به مدیریت درآمد شهرداری انضباط بدهد و تلاش مدیران پرتلاش خود را سیستمی کند به اخباری اشاره کرد که حاکی از این است که چکهای قریب به ۱۲ سال قبل در جایی پیداشده و امروز به دنبال نقدکردن آن هستند و این یعنی شهرداری سیستم ندارد.
او افزود: در شش ماهه اول سال درآمد شما بیش از برنامههای مدون بوده و این درحالی است که در پرداخت هزینههای اساسی نظیر حقوق پرسنل در سختی قرار میگیرید، زیرا این همه درآمد بر اساس برنامه و بودجه مصرف نشده و حتی شنیده شده که برخی مناطق و سازمانهای شهرداری مشغول تنظیم متمم بودجههای خود تا دو برابر برنامه هستند که دلیلی بر این مدعا است که برنامههای مصوب تمام عملیاتی نیستند.
عضو کمیسیون اقتصاد و سرمایهگذاری شورا در مقوله سرمایهگذاری و موضوع جذب و حمایت از سرمایه گذاران نیز گفت: اگر قرار است جریان کار به روال قبل باشد از هم اکنون شکست سنگین شهرداری را حتمی میدانم.
او اذعان کرد: همه ما باید باور کنیم که میز مذاکره با سرمایه گذار میزی همتراز است تا هر دو طرف میز به برد برسند و اندیشه و نگرش کهنه و دیوانسالارانهای که در مذاکرات و متن قراردادها از قوه قهریه استفاده میشود و تضامین دو طرفه تنظیم نشده و یک طرفه پیشبینی میشوند امری مذموم در سرمایهگذاری است که باید توسط کمیسیون سرمایهگذاری اصلاح شود و مصوبهای بگذرانند تا سازمان سرمایهگذاری شهرداری را از معاونت مالی اقتصادی جدا کند و مستقلا ذیل شهردار اداره شود.
نماینده شورا در کمیسیون ماده ۳۸ در ادامه گفت: در جریان رسیدگی به پرونده اختلافات بین پیمانکاران و شهرداری به عدم تناسب سازمانی در مدیریت پیمان در شهرداری پی بردیم و قراردادها از مذاکرات تا انعقاد، اجرا و تا خاتمه قطعی آن نیاز به یک ناظم و رسیدگی کننده دارد و نبود یک «مدیریت رسیدگی پیمان» در این مسیر مشکلات فراوانی را هم برای شهرداری و هم برای پیمانکاران بوجود آورده است.
او همچنین از شهردار شیراز خواست برای پروژههای بزرگ و اصطلاحا ابرپروژهها خود مجری طرح گذاشته و به وی اختیارات کافی بدهید تا بدانید پروژه را باید از کجا پیش راند تا چنین پروژههای بزرگ شهری فارغ از مجاری متعدد پیش بروند.
طاهری همچنین از شهردار شیراز خواست محرومیتزدایی از مناطق کمبرخوردار شیراز وکاهش ترافیک را به عنوان دو نوک اصلی پیکان حملات خود قرار داده و طرح محدوده ترافیکی شیراز را مجددا بررسی و به شورا ارائه کند، با مافیایی که مانع تخقق شهرداری یکپارچه الکترونیک است مبارزه کرده و آن را محقق کند و در مسیر منویات مقام معظم رهبری در سال مانع زداییهاگام بردارد، زیرا نباید صدور پروانه ساختمانی بیش از یکسال طول بکشد و با وجود اینهمه نیروی انسانی و ابزار و امکانات برای تسریع امور مردم مردم معطل شود.
طاهری همچنین خواستار سیستمی شدن بانکهای اطلاعاتی املاک شهرداری و ایجاد سامانههای لازم برای این منظور شده و از اصنافی خواست پروژه ممیزی املاک را ظرف سال جاری و حداکثر نیمه سال آتی تمام کند.
انتهای پیام