محمد مهرافزون در جلسه با مدیران مدارس فنی و حرفهای و کاردانش آموزش و پرورش بروجرد که امروز ۱۸ آبانماه پیرامون مسائل، چالشها و مشکلات این مدارس در سالن کنفرانس اداره برگزار شد، اظهار کرد: مدیران مدارس هنرستان ما میبایست به سمت خودکفایی و تولید محوری بروند و دانشآموزان خلاق، با استعداد و دارای تواناییهای فنی همراه با علم بروز شناسایی شوند و بستر مناسب برای ترقی و پیشرفت آنها در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به عوامل جذب هنرجو در هنرستانها، تصریح کرد: داشتن تجهیزات مناسب در جذب هنرجو موثر است سال گذشته تجهیزاتی برای هنرستانها تهیه شد و امسال هم سعی بر این است تجهیزات بیشتری تهیه کنیم در کنار بروزرسانی تجهیزات، جایگزینی و جابجایی تجهیزات، بروزرسانی رشتههای هنرستان که متناسب با بازار کار باشد، برجسته سازی خروجی هنرستانها و هنرجوهای کارآفرین و ارتباط با موسسات تخصصی که در محیط کار داریم میتوانند در جذب هنرجو مفید باشند.
این مسئول تصریح کرد: بهرهوری در آموزش وپرورش، استفاده موثر و بهینه از منابع و نیروی کار و اطلاعات برای دستیابی به خروجیهای بیشتر است که در آموزش و پرورش نیروی انسانی و منابع مالی مناسب یکی از مهمترین مواردی است که در رسیدن به این بهرهوری نقش اساسی و مهمی ایفا میکند و بهینهسازی بیش از آنکه متوجه خلق امکانات تازه و ایجاد ظرفیتهای جدید باشد متوجه اصلاح و بهبود وضعیت موجود است.
وی با اشاره به سرانههای آموزشی مدارس، خاطرنشان کرد: ضعف و کاستیهای موجود در نظام تأمین و تخصیص منابع مالی در آموزش و پرورش سبب دور شدن مدارس از دستیابی به اهداف مصرح در سند تحول میشود در مدارس با تنگناهای مالی مواجه هستیم و متأسفانه سرانههای آموزشی در حدی برای مدارس ما نیست تا بتوانند با خیال آسوده تجهیزات و وسایل لازم را برای رفاه آموزشی و پرورشی دانش آموزان فراهم کنند و کمبود اعتبارات و عدم تزریق بودجههای سرانهای دست و پای مدیران مدارس در فراهم سازی بسترهای آموزشی بسته است که امیدواریم با کمک مدیران در سطوح بالاتر و وزارت با رایزنی با نمایندهها سعی کنند این چالشها و مشکلات را درحد امکان مرتفع کنند.
مدیر آموزش و پرورش بروجرد با اشاره به سرانه هنرستانها وآموزش هنرآموزان، اضافه کرد: رشتههای مهارتی در هنرستانهای کاردانش و فنی و حرفهای به مراتب نیازمند سرانه بالاتری برای تأمین ملزومات و مواد مصرفی کارگاهی هستند.
مهرافزون بیان کرد: تخصیص سرانه بسیار اندک به هنرستانها در حالی است که یکی از محورهای مهم در سند تحول، توسعه رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش است.
وی ادامه داد: بدیهی است با تخصیص چنین سرانهها و سایر بودجههایی که برای توسعه رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش و برونسپاری آموزشهای مهارتی هنرستانها لحاظ میشود؛ توسعه مورد نیاز کشور در این بخش رخ نخواهد داد.
مدیر آموزش و پرورش بروجرد ضمن اشاره به رعایت اصول مدیریت زمان در امور محوله و دوری از رویکرد سنتی و سیستم گرا توجه به رویکردهای نوین و نتیجهگرا، اظهار کرد: در برون سپاری دقت داشته باشیم که در کنار صرفهجویی مالی چه میزان توانسته است در مسیر انتظارات و هدف گذاریهای تعلیم و تربیت گام بردارد، نظارت دقیق داشته باشیم و با برنامهریزی مدون و معقول و آیندهگری و پیشبینی اقدامات لازم در زمینه رسیدن به اهداف آموزش و پرورش انجام شود و استفاده از ظرفیت اولیا و خیرین مشارکتهای مردمی برای بهبود وضعیت کارگاهها و تجهیزات میتواند بسیار ثمر بخش باشد.
مهرافزون در خصوص بازگشایی مدارس واینکه امتحانات دی ماه به صورت حضوری برگزار خواهد شد، افزود: باید آفت یادگیری در وضعیت شیوع بیماری کرونا و جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان با جدیت پیگیری شود.
وی اظهار کرد: نحوه ارائه خدمات و آموزشهای ترکیبی از اولویتهای اداره آموزش و پرورش بروجرد است و در کنار آموزشهای ترکیبی و بازگشایی آرام و تدریجی مدارس؛ نظارت دقیق بازرسین بهداشت از مدارس به عمل میآید ومدیران ما باید در تبلیغ و ترویج واکسیناسیون و اهمیت آن در جلوگیری از شیوع بیماری پیشگام باشند و رصد و پایش برگه واکسن به عنوان شناسنامه سلامت دانش آموزان باید در مدرسه مستمر انجام شود.
مدیر آموزش و پرورش بروجرد تصریح کرد: طبق بخشنامههای وزارت آموزش و پرورش بازگشایی مدارس میبایست به صورت تدریجی است و با توجه به شرایط کرونایی به هیچ عنوان به دانش آموزان و اولیای آنها برای شرکت حضوری در مدارس اجبار نشود.
انتهای پیام