معاون فرهنگی دانشگاه جامع علمی و کاربردی:

رشته‌های دانشگاه علمی و کاربردی بر اساس نیاز بازار کار تصویب می‌شود

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی و کاربردی گفت: رشته‌های دانشگاه علمی و کاربردی بر اساس آمایش سرزمینی و نیاز روز بازار کار تصویب می‌شود.

سلیمان عباسی در گردهمایی دانشجویان نوورود دانشگاه‌های علمی کاربردی خراسان رضوی که امروز، ۱۶ آبان ماه، در هتل پردیسان برگزار شد، اظهار کرد: آنچه برای دانشگاه حائز اهمیت بالایی است، این است که رشته‌هایی که در دانشگاه تصویب می‌کنیم، بر اساس آمایش سرزمینی و نیاز روز بازار کار باشد. ممکن است وقتی در یک رشته تعدادی دانشجو آموزش دیدند، تا مدتی آن رشته نیاز به تربیت نیرو نداشته باشد. تفاوت مجموعه‌های علمی کاربردی با دانشگاه‌های نظری همین موضوع است که آموزش با توجه به نیاز جامعه صورت می‌گیرد. 

وی افزود: ماموریت‌گرایی موضوع دیگری است که آن هم بر اساس آمایش سرزمینی اتفاق می‌افتد. ماموریت‌گرایی یعنی در یک حوزه خاص احتیاج به آموزش است. برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در حوزه آموزش‌های مهارتی عام دانشجو تربیت می‌کنند. دانشگاه‌های علمی کاربردی نیز در حوزه آموزش‌های مهارتی خاص و بر اساس مصوبه برنامه ششم توسعه به ترتیب دانشجو می‌پردازند. از دانشجویان مجموعه‌های علمی کاربردی انتظار می‌رود در موفقیت اهداف دانشگاه با پیشنهادات و انتقادات خود ما را یاری کنند تا در حوزه‌های کیفی و انجام ماموریت‌ها موفق عمل کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی و کاربردی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی این دانشگاه بیان کرد: در حوزه فرهنگی برنامه‌های متعددی در طول سال در سطح کشور برگزار می‌شود که از جمله آن‌ می‌توان به هفدهمین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشجویان که در بیش از ۳۶ رشته و ۶ بخش هر سال برگزار می‌شود، اشاره کرد. علاوه بر جوایز مادی که به دانشجویان برگزیده این جشنواره اعطا می‌شود، رتبه آن‌ها در رزومه‌شان ثبت می‌شود و این موضوع در انتخاب دانشجوی نمونه در حوزه فعالیت‌های دانشجویی لحاظ می‌شود. جشنواره حرکت نیز به فعالیت انجمن‌های علمی و دستاوردهای دانشجویان در این انجمن‌ها اختصاص دارد که مرتبط با رشته‌های تحصیلی آن‌هاست. در حوزه فعالیت مربوط به کانون‌های فرهنگی هنری نیز جشنواره رویش برگزار می‌شود که پنجمین دوره آن امسال به میزبانی استان زنجان برگزار خواهد شد.

عباسی ادامه داد: همچنین پنجمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی به میزبانی استان اصفهان و دومین دوره المپیاد مهارتی به میزبانی استان مرکزی برگزار خواهد شد. جشنواره دانشگاه سبز نیز یکی دیگر از برنامه‌هایی است که به میزبانی استان البرز برگزار می‌شود. دومین جشنواره ایثار و شهادت هم عنوان برنامه دیگری است که به میزبانی استان کرمانشاه برگزار خواهد شد. علاوه بر این جشنواره نشریات، رسانه و فضای مجازی به میزبانی استان آذربایجان شرقی نیز قرار است برگزار شود. مسابقات ورزشی دارت، پونسه، کاتا، شطرنج و آمادگی جسمانی نیز در دستور کار قرار دارد که به ترتیب به میزبانی استان‌های قزوین، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، تهران و کیش برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: هر استان برای پیشبرد امور مربوط به دانشجویان شاهد و ایثارگر یک ستاد در اختیار دارد که می‌تواند برنامه‌های مرتبط با امور شهدا و ایثارگران را مصوب کند. در حوزه قرآن و عترت نیز برنامه‌های متعددی وجود دارد که علاوه بر جشنواره‌ای که هر سال برگزار می‌شود، می‌توان به محافل انس با قرآن که تحت عنوان دوشنبه‌های قرآنی ۲ هفته در میان به میزبانی یک استان برگزار می‌شود، اشاره کرد. یکی دیگر از این طرح‌ها طرح واژه‌های آسمانی است که در آن دانشجویان با مفاهیم قرآن آشنا می‌شوند و می‌توانند با شرکت در این طرح بیش از ۸۰ درصد مفاهیم شناخته شده قرآن را بیاموزند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه جامع علمی و کاربردی تصریح کرد: از صاحبان صنعت، اصناف و افرادی که نیاز به آموزش مهارت دارند، تقاضا دارم که از طریق دانشگاه جامع علمی و کاربردی در راستای ارتقای مهارت خود تحصیل کنند. با توجه به اینکه دانشگاه ظرفیت دارد که به برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت نیز مجوز دهد، صنایع نیز می‌توانند مهارت کارکنان خود را به این واسطه ارتقا بخشند. دانشجویان نیز می‌توانند در کلاس‌ها تجربه کسب کنند تا در عرصه کار بهتر فعالیت کنند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۵ آبان ۱۴۰۰ / ۱۷:۳۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400081511514
  • خبرنگار : 50404