رئیس اداره صمت گناباد خبر داد

رشد ۳۴ درصدی میزان صادرات گناباد در ۶ ماه نخست سال جاری

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد گفت: با توجه به اینکه در ۶ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته محدودیت‌های ناشی از کرونا کمتر شد، میزان صادرات شهرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت به طوری که میزان صادرات به لحاظ وزنی ۳۴ درصد و به لحاظ ارزشی حدود ۲۸۷ درصد رشد داشته است.

هادی ایزدی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: تحریم‌ها و محدودیت‌های ناشی از کرونا در مجموع بر میزان صادرات کشور تأثیر گذاشته است؛ به طوری که اتحادیه اروپا با شیوع ویروس کرونا واردات اکثر محصولات را سخت و یا ممنوع کرد و به خصوص در زمینه واردات و صادرات مواد غذایی سخت‌گیری‌های بیشتری اعمال شد.

وی افزود: در ۶ ماه‌ نخست سال جاری میزان ۳۰۶۰ تن صادرات صنعتی به ارزش ۲ میلیون و ۶۳۳ هزار دلار به ۱۵ کشور مقصد صادراتی صادر شد. در حال حاضر بیشترین صادرات شهرستان به کشورهای افغانستان، عراق، تاجیکستان، ارمنستان، آذربایجان، امارات، کویت و عمان است.

ایزدی گفت: عمده‌ صادرات شهرستان در نیمه نخست سال جاری مربوط به شانه و ظروف مقوایی، ظروف چینی، سنگ نمای ساختمانی، کالای خواب، آب معدنی، نمک تصفیه‌ شده، زعفران و پسته بسته‌بندی‌ شده، نوشیدنی آلوئه‌ورا و پودر موسیر بوده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیاستی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در کل کشور در پیش گرفته، تولید در جهت توسعه صادرات است و هدف کلی توسعه‌ تجارت و افزایش مبادلات تجاری به صورت صادرات و واردات است. همچنین به منظور رشد کمی و کیفی صادرات اقداماتی از جمله تلاش برای کاهش هزینه‌های مبادلات تجاری، اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری، برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی، افزایش اعزام رایزن‌های بازرگانی، برگزاری دوره‌های آموزشی، تأمین سرمایه در گردش و... در جهت حمایت از صادرکنندگان انجام شده است.

ایزدی خاطرنشان کرد: سیاست ما هم در شهرستان در این جهت است که علاوه بر تولید در جهت صادرات سعی خواهد شد بیشتر کالاهایی صادر شوند که ارزش افزوده بیشتری داشته باشند و به جای افزایش صادرات به لحاظ وزنی، ارزش افزوده صادرات بیشتر شود. 

وی با اشاره به واردات شهرستان گفت: در شهرستان گناباد بیشترین میزان واردات مربوط به مواد اولیه کارخانجات چینی و دیرگداز است و یکسری از مواد اولیه که در داخل تولید نمی‌شود، از خارج وارد می‌شود. همچنین مقداری از واردات شهرستان نیز واردات از داخل کشور است و بیشتر شامل موادی است که برای فرآوری وارد شهرستان می‌شود؛ از جمله بنتونیت که از شهرستان‌ها و استان‌های مجاور برای فرآوری وارد شهرستان می‌شود.

وی در ادامه به مهمترین مشکلات صادر کنندگان اشاره کرد و گفت: هزینه‌های بالای حمل و نقل، طولانی شدن زمان ارسال مرسوله‌ها، طولانی بودن روند صدور کارت بازرگانی، عدم ثبات مقررات، هزینه‌های بالای نمایشگاهی، عدم تأمین سرمایه در گردش و عدم ثبات نرخ ارز از جمله مهمترین مشکلاتی است که صادرکنندگان با آن مواجه هستند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد بیان کرد: راه‌اندازی دفتر گمرک در منطقه منجر به کاهش مراحل صادراتی شده است. همچنین ایجاد انجمن صادرکنندگان از مجموعه خود صادرکنندگان در شهرستان به عنوان یک تشکل بخش خصوصی نقش موثری در حمایت از صادرکنندگان دارد و انتظار است این تشکل در جهت همکاری، انعکاس مشکلات صادرکنندگان و ارائه پیشنهادات لازم فعالیت بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۳ آبان ۱۴۰۰ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400081310056
  • خبرنگار : 50355