مدیرکل پدافند غیرعامل استان کرمان:

پایداری و امن‌سازی سایبری در حوزه اقتصادی و تولید باید در دستور کار باشد

مدیرکل پدافند غیرعامل استان کرمان با تاکید بر اینکه تهدیدات سایبری به وسیله پیشرفت‌های بشر به وجود آمده و همه حوزه‌ها از این تکنولوژی سایبری استفاده می‌کنند، گفت: پایداری و امن‌سازی سایبری در حوزه اقتصادی و تولیدی باید در دستور کار باشد.

"پیمان سلاجقه" ۱۲ آبان در ویژه برنامه هفته پدافند غیرعامل که با حضور معاون فاوای سازمان پدافند غیرعامل کشور در سرچشمه برگزار شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری هفته پدافند غیرعامل غیر از فرهنگ‌سازی و آمادگی، دادن اطمینان به مردم از مصونیت زیرساخت ها و خدمت‌رسانی به مردم و تامین نیازهای آنهاست و اینکه جمهوری اسلامی قادر است با اقتدار زیرساخت‌ها را سرپا نگه دارد.

وی شعار امسال هفته پدافند غیرعامل را “ایران پایدار” نامید و گفت: پدافند غیرعامل یعنی در تمام عرصه‌ها از جمله در عرصه نظامی، امنیتی، زیرساخت‌ها و فنی و مهندسی قوی و پایدار هستیم و تاب‌آوری لازم را داریم و وظیفه سازمان پدافند غیرعامل مقابله غیرنظامی با تهدیدات و مصون‌سازی کشور در برابر تهدیدات است.

سلاجقه با تاکید بر اینکه موضوع پدافند، دفاع در برابر هجوم است، ادامه داد: با پدافند غیرعامل بازدارندگی افزایش می یابد و آسیب‌پذیری هم در حوزه نیروی انسانی و هم تجهیزات و تاسیسات کاهش می یابد و خدمات ضروری و زیرساخت ها پایدار می مانند و با اقداماتی که از قبل انجام می‌دهیم با پیش‌بینی و پیشگیری به راحتی می‌توانیم بحران‌ها را مدیریت کنیم‌.

به گفته وی وظیفه سازمان پدافند غیرعامل این است فضای داخلی و بیرون را رصد و تهدیدات را شناسایی می‌کند، در حقیقت یک دستگاه همکار است که با سایر دستگاه ها کمک می کند تا در برابر تهدیدات مصون باشیم.

سلاجقه با تاکید بر اینکه تهدیدات سایبری به وسیله پیشرفت‌های بشر به وجود آمده و همه حوزه‌ها از این تکنولوژی سایبری استفاده می‌کنند، گفت: پایداری و امن‌سازی سایبری در حوزه اقتصادی و تولیدی باید در دستور کار باشد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان کرمان یادآور شد: پایگاه پدافند سایبری برای مقابله با اقدامات ارتش‌های سایبری کشورهای متخاصم، تهدیدات زیستی و بیولوژیکی و…است و هم اکنون هم درگیر تهدید بیولوژیکی به نام کرونا هستیم که بسیار هم تاثیر گذار است.

سلاجقه با بیان اینکه تهدیدات شیمیایی از جمله تهدیداتی است که در همه عرصه ها بروز پیدا کرده است، بیان کرد: مجتمع مس سرچشمه رفسنجان به دلیل زیرساخت های متفاوت و محصولات اقتصادی که تولید می کند، باید طرح جامع و برنامه‌ریزی داشته باشد و زیرساخت‌ها را مصون‌سازی کند تا دچار حادثه نشوند.

وی مصون‌سازی زیرساخت‌ها، آموزش و فرهنگ‌سازی و برگزاری رزمایش‌ها و آمادگی برای ایجاد مقابله با تهدیدات احتمالی امری مهم دانست و بیان کرد: باید در موضوع پدافند غیرعامل شناخت داشته باشیم و از مشاورین متخصص استفاده شود.

به گزارش ایسنا، "حسین احمدی" مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نیز در این برنامه اظهار کرد: پدافند غیرعامل موضوعی مهمی است که بارها مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند؛ یک شعار نیست و اقدام عملی و ضروری است که همه سازمان ها و مراکز باید به آن توجه جدی داشته باشند.

وی تصریح کرد: در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نقاط آسیب پذیر و در معرض خطر در سال های گذشته شناسایی شد و در چند سال اخیر موضوع پدافند غیرعامل و صیانت از زیرساخت ها به طور جدی در دستور کار قرار گرفت.

احمدی با اشاره به حملات به روز و سایبری و آسیب های پیش بینی شده در این حوزه، افزود: شرکت مس یکی از صنایع معدنی و صنعتی عظیم در ایران و یکی از قطب های اقتصادی تولید در منطقه و کشور است که با دنیا از طریق اینترنت و فضای مجازی در ارتباط است و باید بُعد امنیتی بر این فضا حاکم باشد تا از آسیب ها و حملات سایبری مصون بماند.

مدیر مجتمع مس سرچشمه به تشکیل «کمیته امنیت اطلاعات» در سال ۹۷ در مجتمع مس با همکاری و محوریت حراست اشاره و بیان کرد: با تشکیل این کمیته، در حوزه صیانت از اتوماسیون صنعتی، حوزه آی تی و لجستیک این مجتمع اقدامات مطلوبی انجام شد و اقدامات جدی برای جلوگیری از نفوذ در فرایند تولید صورت گرفت.

وی با اشاره به حمله سایبری سال گذشته به محتمع مس، بیان کرد: در آن حادثه توانستیم دامنه آسیب را کاهش بدهیم، برنامه ریزی در جهت تولید و در راستای تقویت عملکرد مجتمع است و سرمایه گذاری در این حوزه امنیتی مهم است و آن را پیگیری خواهیم کرد.

احمدی تصریح کرد: در حوزه سایبری اینکه اقدامات باید به روز و همراه با سیستم دنیا باشد، یک ضرورت است که فقدان آن علاوه بر آسیب در حوزه تولید در حوزه عملیاتی و لجستیک آسیب جدی تر تلقی می شود و قطعا با پیش بینی و برنامه ریزی باید سطح آسیب پذیری را در حوزه صنعت مس کاهش دهیم.

دبیر کمیته پدافند غیرعامل مجتمع مس سرچشمه رفسنجان تأکید کرد: به روزرسانی مسئله سایبری‌ یکی از موضوعات مهم در پیشگیری از بروز خطرات و تهدیدات در صنایع از جمله صنعت مس است که اگر انجام نشود می تواند اثرات منفی برای صنعت به بار آورد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۲ آبان ۱۴۰۰ / ۲۱:۰۰
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1400081209642
  • خبرنگار : 50188